امروز:یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : شنبه, شهریور 15ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 358 بار

پیش بینی وضعیت جوی کشور هفته سوم شهریور ۹۳

پیش بینی وضعیت جوی کشور هفته سوم شهریور ۹۳ (۱۵ الی ۲۱ شهریور ۹۳)

تفسیر نقشه

بررسی نقشه های هواشناسی در طی هفته آینده، استقرار یک موج کم دامنه را بر روی شرق ایتالیا و شبه جزیره بالکان نشان می دهد که ظی روزهای آینده بتدریج با حرکت به شمت شرق بر روی شمال دریای سیاه به صورت یک فرود مورب کم عمق تا منتهی الیه شرق مدیترانه امتداد پیدا خواهد کرد. این کم ارتفاع، همانطور که در بخش قبلی به اطلاع رسید، اولین کم ارتفاع تشکیل یافته بر روی دریای مدیترانه در فصل جاری می باشد که در مدت استقرار خود بر روی ایتالیا موجب ریش های سیل آسا در برخی نواحی این کشور گردیده است. با توجه به موقعیت سال، در فصل گرم به دلیل پیشروی مراکز پرفشار جنب حاره ای و استیلای این سیستم فشار بر روی پهنه آبی مدیترانه، امکان هر گونه سیکلون زائی بر روی آن سلب می گردد.

در طی هفته آینده حرکت فرود موج مذکور به سمت شرق مدیترانه موجب می گردد تا پشته پر ارتفاع جنب حاره ای بر روی خاورمیانه و ایران ضمن تقویت به عرض های بالاتر جابجا گردد که این وضعیت در طول نیمه نخست هفته پیشرو مشاهده می گردد. این شرایط منجر به تقویت الگوی تابستانه در سطح کشور می شود که نمود بارز آن روند افزایش نسبی دما تا روز سه شنبه ۱۸ شهریور ماه ۹۳ می باشد. در این شرایط به جز نوار شمالی کشور متاثر از جریانات ناپایدار تراز میانی جو و احتمالا برخی نواحی ارتفاعات زاگرس جنوبی که تحت تاثیر همرفت محلی  می باشد در سایر مناطق، جوی آرام حاکم می باشد.

 از روز سه شنبه بتدریج گسترش نصف النهاری موج کوتاه تراز میانی جو از سمت آسیای میانه به روی نیمه شرقی کشور ضمن تضعیف ضلع شرقی سلول پر ارتفاع منجر به شکست گرما و افت نسبی دما در نیمه دوم هفته در بخش شرقی ایران خواهد شد.

شکل ۱. ارتفاع ژئوپتانسیل تراز ۵۰۰ هکتوپاسکال در روز سه شنبه ۱۸ شهریور ۹۳ ساعت ۱۵:۳۰ (IRST)

سیمای کلی بارش و دمای هفته آینده

نقشه مجموع بارش طی ۷ روز آینده بیانگر تمرکز بارش ها بر روی نوار شمالی کشور و به شکل همرفت محلی در برخی نقاط ارتفاعات زاگرس جنوبی می باشد. بیشترین میزان بارش، در نیمه شمالی کشور و بر روی البرز شرقی، در ارتفاعات شرق تهران، ارتفاعات مازندران، سمنان و غرب استان گلستان می باشد. بیشینه بارش در این نواحی به مقدار ۷۵ – ۶۳ میلی متر در ۷ روز آینده می رسد. پس از آن نواحی از شمال غرب کشور در جنوب استان آذربایجان شرقی و اردبیل با بیشینه ۳۰ الی ۳۵ میلی متر در ۷ روز، دومین زون پیک بارشی کشور را به خود اختصاص خواهند داد.

بر اساس مدل های دمایی، در هفته پیشرو بیشتر نواحی کشور متوسط دمای هوا بالاتر از نرمال را تجربه خواهند کرد. عمده هوای گرمتر از نرمال (نسبت به میزان نرمال منطقه) در سطح کشور بر روی زاگرس مرکزی و پهنه پست مرکزی در استان قم و نواحی اطراف می باشد. بیشینه ناهنجاری مثبت متوسط دما ۷ روز آینده در این نواحی ۵٫۵ الی ۶ درجه سلسیوس پیش بینی می شود. نقاط محدود و پراکنده ای از نوار ساحلی خزر و ارتفاعات البرز شرقی و شمال غرب کشور نیز دارای لکه های دمایی بالاتر از هنجار می باشند.بخش هایی از نیمه شرقی کشور، ارتفاعات البرز مرکزی و دامنه غربی زاگرس نیز دمای هوا در غالب روزهای هفته نزدیک به نرمال و متمایل به کمتر از نرمال متوسط بلند مدت دوره مشابه پیش بینی می شود.

شکل ۲. راست، ناهنجاری متوسط دما هوا ۱۹۲ ساعت آینده (سلسیوس) و چپ، مجموع بارش ۱۹۲ ساعت آینده (اینچ)

www.irmancy.ir









avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد