امروز:چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : شنبه, آبان 3ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 1,140 بار

پیش بینی وضعیت جوی کشور ۳ الی ۹ آبان ۹۳

بر اساس خروجی مدل منتشر شده از طرف مرکز آب و هوایی توکیو از آژانس هواشناسی ژاپن، طی ۷ روز آینده میانگین ارتفاع ژئوپتانسیل تراز ۵۰۰ هکتوپاسکال بر روی شرق مدیترانه،‌ترکیه و دریای سیاه تا حدود ۶۰ متر کمتر از نرمال پیش بینی می شود که محل استقرار یک سلول کم ارتفاع در این منطقه می باشد.

نوسانات مداری سلول پرارتفاع جنب حاره ای طی ۷ روز آینده نشان دهنده استقرار مرکز پر ارتفاع بر روی جنوب شرق شبه جزیره عربستان می باشد.

برآیند شرایط فوق سبب خواهد شد که طی اوایل هفته آینده عبور جریانات ناپایدار را از فراز نوار شمالی کشور داشته باشیم. محل استقرار ناحیه کم ارتفاع در جنوب شرق اروپا و شمال غرب خاورمیانه و ماندگاری آن تا روزهای متمادی در این منطقه می تواند نشان دهنده حرکت سامانه مذکور به سمت شرق و تاثیر گذاری آن از نیمه دوم هفته پیشرو و اواخر دهه آبان ۹۳ باشد.

 

  شکل۱؛ راست: ناهنجاری فشار سطح دریا (هکتوپاسکال)، چپ: ناهنجاری ارتفاع ۵۰۰ هکتوپاسکال (متر) طی ۷ روز آینده

 

نقشه فشار سطح دریا (SLP) نشان دهنده نفوذ زبانه های توده هوای پرفشار و سرد از عرض های نزدیک به قطب به نیمه شمالی کشور طی هفته پیشرو می باشد.

ناهنجاری منفی فشار سطح دریا بر روی دریای سرخ، شرق مدیترانه و شبه جزیره عربستان نشان دهنده قوی تر بودن کمفشار مرطوب جنوبی در این منطقه می باشد.

همانطور که عنوان گردید با نفوذ یک توده هوای پرفشار و سرد از عرض های شمالی به سمت کشور، طی هفته پیشرو شاهد کاهش ملموس دما در نیمه شمالی کشور خواهیم بود. این کاهش دما در نوار شمالی کشور در امتداد رشته کوه البرز بسیار محسوس پیش بینی می شود بطوریکه کاهش دمایی در حدود بیش از ۱۲ درجه سلسیوس را در برخی نواحی نوار شمالی پیش بینی می کنیم.

طی روزهای دوشنبه و سه شنبه تمرکز هوای سرد در شمال شرق کشور پیش بینی می شود. از این روز توصیه ما به باغداران، کندوه داران و کشاورزان رعایت احتیاط های ضروری در روزهای هفته پیشرو از نظر تنظیم دمای محیط و اجرای سایر اقدامات لازم می باشد.

 

 شکل۲؛ ناهنجاری دمای تراز ۸۵۰ هکتوپاسکال طی ۷ روز آینده (سلسیوس)

 

بر اساس خروجی مدل های (GFS، ‍ECMWF و CMC) هسته بارش های کشور طی هفته پیشرو بر روی استان های گیلان و مازندران متمرکز می باشد.

مدل های GFS و ECMWF در مورد شکل گیری الگوهای بارشی بر روی نواحی غربی و جنوب غرب کشور تا حد زیادی متفق القول می باشند که ناشی شکل گیری و استقرار یک کم ارتفاع تراز میانی جو بر روی شرق مدیترانه و تقویت بادهای مرطوب جنوب غربی بر روی شرق مدیترانه و نیمه شمالی دریای سرخ به سمت غرب ایران می باشد که با کمفشار مرطوب سطح زمین همراهی می شود.

 مدل CMC و NAVGEM شرایط فوق را پیشنهاد نمی دهند و الگوی مذکور را به شکل ضعیف با بارش هایی در نواحی زاگرس مرکزی و جنوب غربی نشان می دهند.

 

 

 شکل۳؛ مجموع بارش ۱۹۲ ساعت آینده (اینچ) بر اساس خروجی ۳ مدل ECMWF، GFS، GEM و ۱۴۴ ساعت آینده از خروجی مدل NAVGEM

 

نکته حائز اهمیت شکل گیری و عبور یک سیکلون گرمسیری از آب های اقیانوس هند شمالی و دریای عرب در طی هفته پیشرو می باشد. دراین خصوص یکی از مخاطبان آژانس هواشناسی ایران و محقق آب و هوا بنام امیر طهماسبی در مورد این طوفان چنین بیان می دارد:

« نکته قابل توجه ای که در این موقع از سال نادر بنظر می رسد، شکل گیری تدریجی طوفانی گرمسیری سرگردان و ناشناسی در شمال اقیانوس هند و در محدوده دریای عرب با نام ۹۰A INVEST در طی هفته جاری است، که طبق آخرین داده های امروز حداقل فشار هسته مذکور ۱۰۰۴ میلی بار و حداکثر باد ۲۵ نات برآورد شده که رفته رفته تا روز چهارشنبه به اوج خود خواهد رسید. باتوجه به تغییر مسیرهای ناگهانی این فروبار قدرتمند (یکبار به سمت هند، یکبار به سمت شبه جزیره عربستان و یکبار به سمت دریای عمان) دایماً متغیر بوده و بدلیل اهمیت این دپرسیون برای منطقه و کشور ما، مرتبا باید مورد تجزیه و تحلیل و تعقیب قرار گیرد »

 

 شکل۴؛ مسیر یابی کمفشار حاره ای ۹۰A INVEST و کمینه متوسط فشار سطح دریا (MSLP)

 

بر اساس خروجی میانگین ناهنجاری دمای ۷ روزه، ناهنجاری منفی میانگین دمای هوا در نوار شمالی کشور و بخش هایی از نوار شرقی کشور مورد انتظار می باشد. این در حالی ست که در نیمه غربی و جنوب کشور به طور کل میانگین دمای هوا بالاتر از حد هنجار پیش بینی می شود.

از نظر بارشی میزان ریزش های هفته در سواحل غربی خزر در استان گیلان متمایل به بیشتر از نرمال پیش بینی می شود. همچنین مدل مذکور در نواحی میانه غربی کشور، زاگرس مرکزی و جنوب غرب به سبب ریزش های احتمالی فراتر از نرمال پیش بینی می شود.

در سایر مناطق کشور ریزش ها انحراف قابل توجهی نسبت به نرمال بلند مدت نخواهند داشت.

 

شکل۵؛ راست: میانگین ناهنجاری دمای هوا‌، چپ: میانگین ناهنجاری مجموع بارش ۷ روز آینده

irmancy.ir

 

 


avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد