امروز:چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : شنبه, شهریور 22ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 558 بار

پیش بینی وضعیت جوی کشور هفته چهارم شهریور ۹۳ (۲۲ الی ۲۸ شهریور ۹۳)

بررسی نقشه های آینده نگری طی ۷ روز آینده نشان دهنده استقرار پر ارتفاع جنب حاره ای بر روی کشور می باشد که به طور متوسط شرایط پایداری جو و تداوم دمای بالاتر از نرمال را در بیشتر مناطق کشور به ارمغان می آورد. تنها در نوار ساحلی خزر و ارتفاعات البرز وقوع بارش های پراکنده به سبب عبور امواج فرعی ضعیف پیش بینی می شود.

در ارتفاعات زاگرس جنوبی نیز به سبب انتقال رطوبت ناشی از وجود جریانات دریا به خشکی بارش های همرفتی پراکنده ای در برخی نقاط آن دور از انتظار نمی باشد.

تا روز یکشنبه افت نسبی دما در سواحل خزر پیشرو خواهد بود، این در حالی ست که در نیمه شرقی کشو از فردا روند تدریجی افزایش دما پیشرو خواهد بود و تا پایان هفته هوای گرم تر از نرمال در نیمه شرقی کشور و غالب مناطق کشور استقرار خواهد داشت.

به طور کل نیمه دوم هفته آینده نسبت به نیمه نخست دمای هوا در بیشتر مناطق کشور گرمتر خواهد بود.

 

شکل ۱. نقشه ارتفاع ژئوپتانسیل تراز ۵۰۰ هکتوپاسکال (دکامتر) پنجشنبه ۲۷ شهریور ۹۳ (برای مشاده انیمیشن نقشه فوق بر روی آن کلیک نمائید)

 

در مقیاس فرامنطقه ای، مهمترین نکته قابل ذکر در طی هفته جاری بویژه نیمه دوم آن، استقرار ناحیه پرارتفاع بر روی منطقه اروپا به مرکزیت اسکاندیناوی دیده می شود که با توده هوای پرفشار سطح زمین همراه می باشد. در نقطه مقابل آن، ناحیه کم ارتفاع حاصل از پیشروی حد جنوبی ورتکس قطبی بر روی عرض های شمالی روسیه به صورت مورب به نواحی جنوبی، دیده می شود. کم ارتفاع بسته ای که هم اکنون بر روی ایتالیا استقرار دارد بتدریج با حرکت خود به سمت شرق از روز سه شنبه ۲۵ شهریور ۹۳ به منبع اصلی خود (ناوه روسی) ملحق و جذب می گردد. برآیند شرایط ذکر شده شکل گیری فرود مورب فرعی از ناوه اصلی مستقر بر روی جنوب روسیه، در جنوب شرق اروپا و شمال غرب خاورمیانه می باشد. این شرایط با تقویت پشته پرارتفاع جنب حاره ای در جانب شرقی فرود مذکور بر روی مرکز خاورمیانه و ایران شده و از بر هم کنش ناحیه پرفشار جنب حاره ای و کم ارتفاع مستقر بر روی جنوب شرق اروپا، تقویت باد های مرطوب جنوب غربی بر روی جنوب شرق اروپا، ترکیه و منطقه دریای سیاه، سبب بارش های فراوان در این بخش همراه خواهد بود.

انتظار بر این ست که در اواخر هفته با ادامه حرکت پرفشار سطح زمین به سمت شرق، گسترش زبانه های جنوبی ناشی از آن به عرض های جنوبی تر، نواحی شمال غرب کشور و سواحل خزر را متاثر کرده و منجر به افت دما در نوار شمالی کشور و احتمالا نیمه شمالی کشور شود.

 

شکل ۲. راست، ناهنجاری متوسط دما هوا ۱۹۲ ساعت آینده (سلسیوس) و چپ، مجموع بارش ۱۹۲ ساعت آینده (اینچ)۹۳

 

همانطور که درنقشه مجموع بارش ۷ روز آینده مشاهده می شود، به جز نوار شمالی کشور شامل شهرهای شمالی واقع در شمال غرب کشور، سواحل خزر،‌ ارتفاعات البرز و به شکل محدود در ارتفاعات زاگرس جنوبی شامل ارتفاعات شمال هرمزگان، شرق فارس و غرب کرمان، که بارش های پراکنده ای در نواحی یاد شده خواهیم داشت، در سایر مناطق طی هفته پیشرو بارشی پیش بینی نمی شود.

وضعیت ناهنجاری بارش ۷ روز آینده در سطح کشور نشان دهنده وضعیت نرمال بارشی در بیشتر مناطق کشور بوده، اما در سواحل جنوب غربی خزر مجموع ریزش های ۷ روز آینده،‌ بین ۶ الی ۱۲ میلی متر کمتر از میزان نرمال دوره بلند مدت می باشد.

از نظر وضعیت دمایی، در غالب مناطق کشور به طور متوسط دمای هوا در طول هفته آینده بالاتر از میزان نرمال این موقع سال بوده، در برخی نواحی دامنه های غربی زاگرس، البرز مرکزی، سواحل سیستان و بلوچستان، منتهی الیه زاگرس جنوبی دمای هوا در حد نرمال بلند مدت دوره مشابه پیش بینی می شود.

 

 شکل ۳. ناهنجاری مجموع بارش ۱۹۲ ساعت آینده (اینچ)

www.irmancy.ir









avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد