امروز:چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : جمعه, آبان 16ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 332 بار

پیش بینی وضعیت جوی کشور ۱۷ الی ۲۳ آبان ۹۳

بر اساس پیش یابی نقشه های اسمبل میانگین ۷ روزه ارتفاع ژئوپتانسیل تراز ۵۰۰ هکتوپاسکال، حاکمیت یک منطقه پر ارتفاع بلند و عمیق بر روی عرض های شرقی اروپا و غرب آسیا دیده می شود. بطوری که با گسترش رو به شمال خطوط هم ارتفاع از عرض های جنب حاره تا نواحی جنب قطبی امتداد خواهد داشت. استقرار این پشته سبب خواهد شد که سامانه های کم ارتفاعی که در بستر جریانات غربی که از سوی منطقه اروپا شرقسو حرکت می نمایند تضعیف گردد. این پشته بعنوان یک منطقه پرفشار مانع سبب ایجاد بلاک در این ناحیه می شود لذا منطقه جانب شرقی خود را از عبور سامانه های کم ارتفاع محروم می سازد.



 
پرارتفاع یاد شده در سطح زمین با زبانه های توده هوای پرفشار همراهی می شود، لذا منطقه وسیع تحت استیلای آن در پوشش توده هوای پرفشار و سرد واقع خواهند شد. در جانب شرقی این فراز، جریانات شمال  تا شمالی غربی بر روی روسیه، آسیای میانه و شرق خاورمیانه برقرار می باشد که منجر به استقرار هوای سرد در این نواحی می گردد. 

شرایط مذکور سبب کم بارشی، پایداری نسبی جو و استمرار هوای سرد و خشک طی هفته آینده در سطح کشور می باشد. با توجه به وجود هوای سرد در سطح زمین و پایداری نسبی جو در تراز فوقانی، شرایط برای افزایش میزان پتانسیل آلودگی و کاهش کیفیت هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت در طی هفته آتی مهیا می باشد.

با توجه به توضیحات فوق با عنایت به مدل ناهنجاری مجموع بارش ۷ روز آینده GFS، میزان ریزش های هفته در شمال غرب، غرب کشور، دامنه های البرز و سواحل خزر متمایل به کمتر از حد نرمال بارش ها نسبت به آمار بلند مدت دوره مشابه پیش بینی می شود. بیشترین میزان کاهش بارش هفته، متعلق به کرانه های سواحل استان گیلان و غرب مازندران و همچنین جنوب غرب استان آذربایجان غربی به میزان ۲۰ الی ۲۵ میلی متر در ۷ روز بوده در در نقاطی از این مناطق تا بیش از این میزان نیز افت بارش ها دیده می شود.

در سایر مناطق کشور ریزش ها مطابق با نرم این موقع از سال می باشد.

مدل های پیش یابی بیانگر عبور امواج ضعیف ناپایدار ناشی از گذر یک موج تراز میانی از نوار شمالی کشور طی روز های یکشنبه تا چهارشنبه هفته آینده می باشد. گرچه عناصر و پارامتر های لایه های مختلف جو برای بارش های گسترده و قابل توجه در منطقه فراهم نمی باشد، به هر روی طی روزهای یاد شده با توجه به شرایط مذکور در تراز میانی و همچنین نفوذ توده هوای پرفشار به سواحل خزر، رخداد بارش های پراکنده در نوار ساحلی خزر دور از انتظار نمی باشد. این بارش ها در سواحل استان گیلان با توجه به جهت جریانات حاکم بر روی خزر به صورت نسبی بارزتر می باشد.




مدل های ناهنجاری میانگین دمای ۷ روز آینده بیانگر سردتر از نرمال بودن متوسط دمای سطح کشور در این مدت می باشد. تمرکز سرمایش ناهنجار بر روی نیمه شرقی کشور بوده بطوریکه در نواحی از ارتفاعات شمال شرق و همچنین جنوب شرق کشور بیشترین میزان ناهنجاری منفی دما را از آن خود خواهند داشت.

میانگین دمای هوا مدت یاد شده در نوار غربی کشور عمدتا نرمال می باشد. این وضعیت در نوار ساحلی خزر نرمال متمایل به بیشتر از نرمال بلند مدت پیش بینی می شود.

طی امروز و فردا شنبه ۱۷ آبان ۹۳، افزایش نسبی و جزئی دما در نوار ساحلی خزر پیش بینی می شود. مجددا از اواخر روز یکشنبه با نفوذ زبانه های یک توده هوای پرفشار از عرض های بالاتر و شمالی شدن جریانات سطح زمین، کاهش دما در سواحل خزر و نیمه شمالی کشور رخ داده که تا روز چهار شنبه هفته آتی این روند کاهشی دما تداوم خواهد داشت.

به طور کل، سرمایش هوا طی نیمه اول هفته آینده ملموس تر از نیمه دوم آن تلقی می گردد.

جهت مشاهده انیمیشن سری نقشه های ناهنجاری دما بیشینه روز، طی هفته آینده بر روی نقشه ذیل کلیک نمائید:

منبع: آژانس هواشناسی








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد