امروز:جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : یکشنبه, آذر 9ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 265 بار

پیش بینی وضعیت جوی کشور ۸ الی ۱۴ آذر ۹۳

بر اساس نقشه های پیش یابی میانگین ارتفاع ژئوپتانسیل ۵۰۰ hpa از سوی مرکز آب و هوایی توکیو، بیانگر استقرار میانگین ناهنجاری منفی ارتفاع تراز میانی بر روی ایران و شرق خاورمیانه و ناهنجاری مثبت بر روی مدیترانه شرقی، دریای سرخ و غرب خاورمیانه می باشد. بنابر این به طور کلی جریانات شمال غربی طی هفته آینده در سطح منطقه حاکم می باشد.

جریانات ضعیف ناپایدار بر روی شمال شرق شبه جزیره عربستان و خلیج فارس نیز در جو ملاحظه می شودکه بیانگر عبور موج تراز میانی از این نوحی می باشد.

بنابر این طی هفته آینده از منظر الگوهای سطوح میانی جو شرایط برای وقوع بارش های گسترده و چشم گیر مهیا نمی باشد.

سامانه ای که هم اکنون در بخش های شمالی کشور فعال می باشد تا اوایل روز یکشنبه در بخش های شمالی فعال می باشد و بتدریج از روز یکشنبه به فعالیت خود در این بخش و به طور کل کشور خاتمه خواهد داد.

هسته سرد بسته ی دیگری بر روی نواحی شمال دریای سیاه واقع می باشد، این سلول با ادامه حرکت خود از روز دوشنبه ۱۰ آذر ۹۳ با گذر از نوار شمالی کشور می تواند سبب رخداد بارش برف و باران گردد. این موج به دلیل همراهی نشدن با تغذیه رطوبتی مناسب از عرض های پایین تر نمی تواند در سایر مناطق قوی عمل نماید.

بنابر این ابتدا از روز دوشنبه ۱۰ آذر در نواحی از شمال غرب برای استان های آذربایجان های غربی و شرقی، اردبیل، نواحی شمالی کردستان و زنجان رشد ابر و وقوع بارش های برف و باران پیش بینی می شود. سپس در روز سه شنبه بارش ها به سواحل خزر و ارتفاعات البرز مرکزی نیز خواهد رسید بتدریج برای روز چهارشنبه تاثیر گذاری این موج بر روی شمال شرق کشور پیش بینی می شود.

همچنین به دلیل وقوع جریانات ضعیف تراز میانی جو امکان رخداد بارش های بسیار ضعیف طی نیمه اول هفته آینده در ارتفاعات جنوبی فارس، سواحل شرقی بوشهر، غرب و شمال هرمزگان نیز وجود خواهد داشت.

بر اساس برآینده کلی مدل های ۴ گانه مجموع بارش ۱۹۲ ساعت آینده از مبدا زمانی ۰۳:۳۰ مورخ جمعه ۷ آذر ۹۳ تا ۰۳:۳۰ روز شنبه ۱۵ آذر، بیشترین میزان ریزش های ۷ روز آینده بر روی نوار ساحلی گیلان و غرب مازندران و امتداد ارتفاعات رشته کوه البرز واقع می باشد.

میزان ریزش های سایر نقاط کشور در حد ناچیز و یا ۰ می باشد.

از نظر دمایی با توجه به مدل های پیش یابی، تا روز یکشنبه روند عمومی تغییرات دمایی در سطح کشور متمایل به کاهشی خواهد بود از بعد از ظهر روز یکشنبه بتدریج روند افزایش دما در سطح کشور آغاز خواهد شد و این روند افزایشی دما با شیب ملایم تا پایان هفته تداوم خواهد داشت بنابر این به نظر می رسد در نیمه دوم هفته بخصوص روزهای انتهایی دمای هوا در غالب مناطق کشور بالاتر از حد هنجار بلند مدت دوره مشابه در آمارهای بلند مدت باشد.

طی روز سه شنبه به سبب عبور جریانات ضعیف شمالی از نوار شمالی کشور افت نسبی و موقتی دما در نوار شمالی و در روز چهارشنبه در نقاط شمالی استان های واقع در شمال شرق کشور در پیش خواهیم داشت.

مقادیر مجموع بارش ۷ روز آینده، بیانگر ناهنجاری منفی ریزش ها نسبت به دوره مشابه بلند مدت می باشد. هسته این ناهنجاری منفی بارش بر روی دامنه های مرکزی زاگرس واقع می باشد و پس از آن سایر مناطق نیمه غربی کشور در طی هفته پیشرو با کاهش بارش ها مواجه خواند بود. در نواحی از البرز غربی، سواحل مرکزی خزر و لکه ای در شمال شرق کشور نواحی ناهنجاری منفی بارشی دیده می شود.

در بخش محدودی از البرز شرقی ناهنجاری مثبت بارشی دیده می شود. در سایر مناطق کشور ریزش های مطالبق نرمال بلند مدت دوره مشابه می باشد.

از نظر دمایی، میانگین دمای هوا ۷ روز آینده در غالب مناطق کشور بالاتر از حد نرمال بوده و هوای گرمتر از نرمال سطح کشور را در بر خواهد داشت این وضعیت به دلیل الگوهای پایدار نیمه دوم هفته آینده و بخصوص روزهای پایانی آن می باشد که می تواند منجر به بالا رفتن دمای هوا شود.

نواحی از ارتفاعات البرز مرکزی، شمال شرق کشور، دامنه های مرکزی زاگرس در جنوب غرب کشور و همچنین ارتفاعات زاگرس جنوبی در استان کرمان دارای میانگین دماهای پایین تر از نرمال در این مدت می باشند.

منبع:آژانس هواشناسی









avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد