امروز:چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : شنبه, آبان 10ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 630 بار

پیش بینی وضعیت جوی کشور ۱۰ الی ۱۶ آبان ۹۳

بر اساس نقشه های پیش یابی میانگین ناهنجاری ارتفاع ژئوپتانسیل تراز ۵۰۰ هکتوپاسکال طی ۷ روز آینده بر روی قطب شمال تا بیش از ۱۲۰- متر کمتر از میزان نرمال پیش بینی می شود که این شرایط با فاز مثبت نوسان قطبی (AO) همراه ست. نواحی با میزان ارتفاع بالاتر از نرمال در منطقه اروپا و آسیا دیده می شود که در محل این دو بر روی غرب روسیه و خاورمیانه استقرار کم ارتفاع ناشی از گسترش فرود بلند عرض های شمالی دیده می شود که بر روی ایران تا میزان ۶۰ – الی ۹۰ – متر میزان ارتفاع تراز میانی کمتر از نرمال خواهد بود. 

استقرار مرکز پشته پرفشار بر روی اروپا و حومه دریای سیاه با جریانات نصف النهاری _ شمالی بر روی خاورمیانه و ایران همراه می باشد.

 

 

استقرار ناحیه کم ارتفاع بر روی خاورمیانه سبب فشرده شدن و عقب رفت ضلع شمالی پرارتفاع جنب حاره در این منطقه خواهد شد. بر اساس نقشه پیش یابی، متوسط ارتفاع ژئوپتانسیل تراز ۵۰۰ هکتوپاسکال بر روی ایران تا حدود ۴۰ – متر کمتر از هنجار مورد انتظار می باشد.

کاهش ستون جو در منطقه که با گسترش خطوط هم ارتفاع عرض های شمالی همراه ست یکی از دلایل عمده برودت هوا طی هفته پیشرو در سطح کشور قلمداد می گردد.

 

 

بر اساس تحقیقات صورت گرفته یکی از الگوهای سینوپتیک که سبب بروز سرمایش فرین بر روی ایران می گردد بدین شرح می باشد:

«استقرار پشته تراز میانی جو بر روی حومه دریای سیاه که با گسترش همزمان زبانه های توده هوای پرفشار از سمت اروپا (غرب) و یا سیبری (شرق) در سطح زمین به روی کشور همراه باشد»

با توجه به بررسی نقشه های پیش یابی در نیمه دوم هفته آینده ما با چنین شرایطی رو به رو هستیم.

از نیمه دوم هفته آینده بتدریج با گسترش شرق سوی ناحیه پر ارتفاع ترازمیانی بر روی  منطقه اروپا و استقرار مرکز آن بر روی دریای سیاه، گسترش جریانات نصف النهاری _ شمالی (جنوبسو) را بر روی غرب خاورمیانه و ایران خواهیم داشت. این امر را می توان بعنوان مثال از موقعیت پربند ۵۵۵ ژئوپتانسیل دکامتر در روز چهارشنبه ۱۴ آبان ۹۳ ساعت ۰۳:۳۰ در دو موقعیت ۶۰ درجه عرض شمالی در مدار حوالی ۳۰ درجه شرقی و ۴۲ درجه عرض شمالی در مدار تقریبی ۵۰ درجه شرقی دریافت.

 

 

در سطح زمین نیز بتدریج از اوایل وقت روز دوشنبه ۱۲ آبان ۹۳ گسترش زبانه های توده هوای پرفشار از سمت اروپا به بخش های شمالی کشور را خواهیم داشت که تا روزهای پایانی هفته آینده سرتاسر ایران را تحت پوشش خود قرار خواهد داد.

چنین شرایطی در ترازمیانی جو و سطح زمین سبب بروز سرمایش قابل توجه نسبت به میزان نرمال در کشور ما می گردد.

 

 

در نقشه بادهای تراز ۳۰۰ هکتوپاسکال که برای مطالعه روبادها مورد استفاده قرار می گیرد مشاهده می شود که از روز دوشنبه گسترش جنوبسوی روباد جبهه قطبی را بر روی شمال کشور خواهیم داشت و ادغام آن با نوع جنب حاره ای سبب تشدید ناپایداری های ستون جو منطقه می گردد.

قبلا ذکر شده بود که روباد قطبی بر خلاف جت جنب حاره می تواند اثرات ناپایداری ناشی از اغتشاشات هسته خود در تراز فوقانی جو را تا سطح زمین گسترش دهد.

موقعیت پر ارتفاع بر روی اروپا سبب جابجایی شمال سوی جت قطبی در منطقه اروپا خواهد شد.

 

 

همانطور که پیشتر اعلام گردید، به سبب شرایط خاص الگوهای جو سطح زمین و تراز میانی جو در طی هفته آینده کاهش بسیار شدید و محسوس دما را در پیش خواهیم داشت. این کاهش دما از روز یکشنبه از سمت غرب آغاز می شود و بتدریج شمال غرب،‌ نیمه شمالی کشور و تا پایان هفته کل کشور هوای بسیار سردتر از این موقع از سال را تجربه خواهند کرد. این کاهش دما ابتدا در شمال غرب کشور و ۱/۲ نیمه شمالی غرب کشور بسیار محسوس می باشد، سپس در طی نیمه دوم هفته کل نیمه شمالی، مرکز و شرق کشور با افت شدید دما مواجه خواهند بود این افت دما در برخی نواحی بیشتر از ۱۵ درجه خواهد بود. 

لذا گلخانه دارها، زارعین، صاحبان دام و طیور و کندوه داران که شرایط آب و هوایی بر حرفه آنها تاثیر بسزایی دارد باید قبل از رخداد این سرمایش نسبت به اجرای اقدامات پیشگیرانه جهت کاهش خسارات سرمازدگی توجه لازم را داشته باشند

 

 

بر اساس مجموع برآیند مدل های ۴ گانه (GFS ، ‍ECMWF ،CMC و NAVGEM) طی هفته پیشرو، هسته بارش کشور بر روی استان گیلان با بیشینه بارش ۲۵۰ الی ۲۸۰ میلی متر /۷ روز واقع می باشد. هسته دوم بارش کشور بر روی ارتفاعات زاگرس مرکزی در جنوب غرب کشور با بیشینه بارش ۱۲۷ الی ۱۵۲ میلی متر / ۷ روز پیش بینی می شود.

به طور عمده غالب بارش های هفته پیشرو در نوار شمالی کشور در امتداد رشته کوه البرز و همچنین دامنه های زاگرس واقع می باشد.  از این روز احتمال بالا آمدن رودخانه ها و جاری شدن سیلاب در استان های گیلان، ایلام، لرستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد و غرب استان اصفهان به سبب شدت بارش ها دور از انتظار نمی باشد

با توجه به تاکید غالب مدل های مذکور به نظر می رسد کمترین دریافت رحمت های الهی در طی هفته پیشرو بر روی استان سیستان و بلوچستان واقع در جنوب شرق کشور متمرکز باشد.

 

 

 

بر اساس خروجی مدل برف ECMWF در طی هفته آینده با توجه به کاهش شدید دما در سطح کشور ریزش برف به طبع آن در سطح کشور افزایش خواهد یافت. 

هسته ریزش برف در طی هفته پیشرو در ارتفاعات زاگرس مرکزی در استان چهارمحال و بختیاری واقع می باشد که ارتفاع تجمعی آن در طی ۷ روز معادل بیش از ۱ متر (۱۰۰ سانتی متر) برآورد می گردد بنابر این در ارتفاعات کوهرنگ انتظار ریزش برف قابلی در طی هفته آتی وجود دارد.

هسته ثانوی ارتفاع برف در ارتفاعات جنوبی استان گیلان در زون غربی رشته کوه البرز با ارتفاع بیش از ۶۰ سانتی متر پیش بینی میشود.

بنابر این در غالب نواحی شمال غرب کشور، البرز غربی، استان های واقع در ارتفاعات مرکزی زاگرس شمالی و مرکزی شامل استان های آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل، کردستان،‌ زنجان، همدان،‌ مرکزی،‌ غرب اصفهان،‌ چهارمحال و بختیاری، لرستان،‌ ارتفاعات کرمانشاه، قزوین،‌ البرز، نواحی شمالی استان تهران و ارتفاعات البرز ریزش برف خواهیم داشت که در برخی از این نواحی برای اولین بار در سال آبی جاری شاهد ریزش برف خواهند بود از این رو توصیه اکید داریم که از روز دوشنبه تا پایان هفته به سبب شرایط خاص آب و هوایی در جاده های کوهستانی و منتهی به ارتفاعات، تجهیزات و امکانات لازم جهت تردد در این محور ها را مورد توجه قرار دهند و به طور مرتب از وضعیت آب و هوای جاده ها اطلاعات لازم را کسب نمایند.

 

 

در طی هفته آینده بارش در غالب مناطق کشور نرمال و فراتر از نرمال این موقع از سال خواهد بود. بیشترین میزان ناهنجاری فرانرمال بارش بر روی کرانه های استان گیلان و غرب مازندران پیش بینی می شود. به طور کل بر روی زون البرز غربی تا مرکزی بیشترین میزان فرانرمال بارش را داریم که میزن آن به ۱۰۰ + میلی متر / ۷ روز بالغ می گردد. 

ناحیه دوم فرانرمال بارشی بر روی زاگرس مرکزی واقع می باشد.

با توجه به توضیحات داده شده در غالب مناطق کشور متوسط دمای هوا در طی ۷ روز آینده کمتر از میزان نرمال خواهد بود. بیشترین میزان ناهنجاری منفی دما بر روی نوار شمالی کشور متمرکز می باشد. استان های اردبیل،‌ آذربایجان شرقی، زنجان و قزوین از جمله استان هایی هستند که در آنها ناهنجاری متوسط دمای هوا ۷ روزه به کمتر از ۵ – درجه سلسیوس خواهد رسید بنابر این در این استان ها به طور متوسط اوقات بسیار سردتر از نرمالی را طی هفته پیشرو خواهیم داشت.

در جنوب شرق کشور در استان سیستان و بلوچستان دمای هوا به طور متوسط بالاتر از حد هنجار پیش بینی می شود.

 

منبع: irmancy.ir









avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد