امروز:شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : جمعه, مرداد 21ام, 1401 | پرینت مطلب |علیرضا کربلائی| بازديد: 889 بار

رتبه مجلات در حوزه هواشناسی و علوم جوی در رتبه بندی سال ۲۰۲۲

درود بر شما. نقد و بررسی در خصوص مجلات حوزه هواشناسی و علوم جوی و نیز لیست آن نشریات توسط آقای دکتر مفیدی استادیار دانشگاه فردوسی مشهد در گروه پژوهشگران اقلیم شناسی قرار داده شده بود. با کسب اجازه از ایشان این بررسی در وب سایت جامع هوا و اقلیم شناسی درج می شود:

رتبه مجلات در حوزه هواشناسی و علوم جوی در رتبه بندی سال ۲۰۲۲ – Journal Citation Reports (JCR)
با سلام و وقت به خیر
به پیوست لیست مجلات حوزه هواشناسی و علوم جوی که بر اساس ضریب تاثیر مرتب شده اند، ارسال می گردد. چند سالی است که این رتبه بندی در پایان ماه ژوئن انتشار می یابد. همان طوری که مشاهده می شود در سال ۲۰۲۲ ما شاهد افزایش قابل توجه یک سری مجلات Open Access در چارک اول این حوزه هستیم که گوی سبقت را از بسیاری از مجلات معتبر و قدیمی این حوزه ربوده و در بالای لیست مجلات جای خوش کرده اند. نکته جالب توجه لیست امسال این است که علیرغم افزایش IF بسیاری از مجلات معتبری که ما می شناسیم (از جمله Int. J. Climatol, Climate Dynamics, Mon.Wea. Rev., Tellus Series B., Theoretical and Applied Climatology, Journal of Atmospheric Sciences)، این مجلات تنزل رتبه پیدا نموده و در چارک های دوم و یا سوم جای گرفته اند. در این میان، به نظر می رسد بالاترین تغییرات مثبت مجلات در قیاس با سال گذشته مربوط به مجلات زیر می باشد:

Asia-Pacific Journal of Atmospheric Sciences IF2022 = 6.623
IF2021 = 2.100
Quarterly Journal of the Royal Meteorological Society IF2022 = 7.237
IF2021 = 3.739
Communications Earth & Environment IF2022 = 7.29

IF2021 = N/A

جالب است که مورد آخر یک مجله تازه متولد شده از سری مجلات خانواده Nature محسوب می گردد که در سال اول حضور خود در جمع مجلات JCR به ضریب تاثیر ۷٫۲۹ دست یافته است. بی شک این رتبه حاصل حضور در یک شبکه انتشاراتی با ساختار پیچیده موسوم به Nature است که با ساختار خاص داخلی خود علاوه بر تضمین موفقیت برای هر یک از مجلات این خانواده در احراز رتبه های بالا، در عین حال، قابلیت رقابت انتشاراتی های مربوط به انجمن های خصوصی جهان حتی انجمنی چون AGU را نیز ناممکن می سازد.
طرح یک مسئله: با توجه به روند رو به رشد سریع تعداد مجلات Open Access در سال های اخیر که سیاستگذاری اصلی آنها تامین منابع مالی انتشار مقالات از طریق دریافت هزینه از نویسندگان مقالات است، این دغدغه که نویسندگان ایرانی هزینه انتشار مقالات خود را در این مجلات از کجا تامین نمایند بزرگتر و جدی تر می گردد. با در نظر گرفتن این نکته که تعداد زیادی از مجلات معتبر موجود در لیست بالا (از جمله مجلات ذکر شده در بالا) در حال تغییر سیاست انتشار خود به شیوه Open Access هستند، بی شک این مسئله به زودی و با فراگیرتر شدن مجلات Open Access برای پژوهشگران کشور ما و به طور کلی نویسندگان از کشورهای جهان سوم و یا پژوهشگرانی که برای انجام پژوهش خود از یک پشتیبانی مالی مناسب برخوردار نیستند به یک چالش بزرگ تبدیل می گردد.

https://www.nature.com/articles/d41586-022-00342-w

https://direct.mit.edu/qss/article/2/4/1123/107612/Assessing-the-effect-of-article-processing-charges

 

جهت دانلود لیست مجلات حوزه هواشناسی و علوم جو به همراه رتبه و ایمپکت فاکتور آنها روی لوگو کلیک نماید.



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: علیرضا کربلائی

دکتری اقلیم شناسی سینوپتیک دانشگاه خوارزمی تهران