امروز:جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : چهارشنبه, تیر 11ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 2,368 بار

دریافت داده های مدل های GCM از وبگاه شبکه تغییر اقلیم کانادا

یکی از منابع مهم دریافت داده های مدل های گردش عمومی جو برای دهه های آینده به منظور مطالعات تغییر اقلیم،‌ شبکه داده های تغییر اقلیم کانادا می باشد که اخیرا آدرس آن به   این لینک  تغییر یافته است

در صورتیکه شما تاکنون از این وبگاه برای دریافت داده های مدل های گردش عمومی جو استفاده نکرده اید، می توانید با طی مراحل ذیل داده های مورد نیاز را از مرکز یاد شده دانلود نمایید:

۱-ابتدا از قسمت پایین نقشه یکی از گزینه های Point Selection  یا Area Selection را انتخاب کنید. در صورت انتخاب گزینه اول شما می توانید داده ها را به صورت ایستگاهی دانلود کنید؛ اما در صورتیکه گزینه دوم را انتخاب کنید شما می توانید داده های GCM را برای یک ناحیه که شامل چندین ایستگاه هواشناسی می گردد، را دانلود کنید.

۲-پس از مشخص کردن مورد بالا، طول و عرض ایستگاه یا ناحیه را در قسمت Point Selection  یا Area Selection وارد کنید.

۳-سپس وارد قسمت Variable Selection  می شوید. در اینجا سه تا مستطیل افقی وجود دارد که بایستی تکمیل شوند. ابتدا مشخصات گزارش ارزیابی IPCC را انتخاب کنید که به طور معمول جدیدترین آن یعنی (AR4(2007 را انتخاب خواهید کرد. سپس از مستطیل مقابل آن مدل گردش عمومی را انتخاب کنید و بعد از آن سناریوهای انتشار را که شامل A1B، A2 و B1 می باشد، انتخاب کنید.

۴-در مرحله بعدی می توانید متغیرها را انتخاب کنید که ممکن است در هر مدل این متغیرها متفاوت باشند ولی عموما بارش و دما در تمامی آنها مشترک هستند،‌ برخی مدل ها تبخیر تعرق،‌ روزهای خشک و . . .  را نیز دارا هستند.

۵-برای مشخص کردن دوره زمانی داده های مورد نیاز بایستی وارد بخش Temporal Selection  شوید. در این قسمت می توانید هر یک از گزینه های ماهانه، فصلی و سالانه را انتخاب کنید.  همچنین دوره مورد نظر را هم بایستی مشخص کنید. در این قسمت برخی دوره های استاندارد مانند ۱۹۹۰-۱۹۶۱ و ۲۰۰۰-۱۹۷۱ بصورت پیشفرض می توانند انتخاب شوند؛ اما درصورتیکه دوره دیگری مد نظرتان می باشد بایستی ابتدا گزینه Custom  را انتخاب نموده سپس سال شروع و پایان دوره را تعیین کنید.

۶-اگر مایل بودید داده ها را بصورت آنومالی دانلود کنید روی گزینه Perform Anomaly کلیک کنید.

۷-در انتها می توانید نوع دریافت داده ها ، بصورت میانگین زمانی یا مکانی، را مشخص کنید.

یک نکته مهم در باب مزیت این وب سایت، وجود داده های مدل سازی دوره های گذشته می باشد که می تواند در تعیین عدم قطعیت، صحت سنجی و کالیبره کردن داده ها مورد استفاده قرار گیرد. از این داده ها فقط می توانید در فرآیند ریزمقیاس نمایی آماری استفاده کنید و امکان استفاده از آنها برای ریزمقیاس نمایی دینامیکی وجود ندارد.

منبع: وبلاگ دکترایمان باباییان


برچسب‌ها:
نویسنده : رضا Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : جمعه, خرداد ۱۴ام, ۱۳۹۵
ساعت : ۱۲:۴۰

با سلام و وقت بخیر. سوالی خدمت شما داشتم. کار پایان نامه بنده بر روی دوره گذشته از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۲ میباشد. نیاز به داده های روزانه مدل های GCM مثل HADCM3 دارم. آیا مدل لارس بصورت خروجی این داده ها را میدهد. چون میخواهم با شبکه عصبی کار کنم. یا سایتی یا … هست که بشود این داده های روزانه را دانلود کرد. ممنون میشوم جواب سوالم را برایم ایمیل کنید…
reza.2h.civily@gmail.com








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد