امروز:دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : شنبه, آبان 3ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 297 بار

باران در اهواز هزار نفر را راهی بیمارستان کرد

همشهری نوشت: یک بار دیگر بارانی که از آن با نام باران اسیدی نام برده می‌شود سبب شد تعدادی از شهروندان اهوازی با علائم بیماری‌های تنفسی به مراکز درمانی این شهر مراجعه کنند؛ اتفاقی که سال گذشته نیز افتاد و شمار زیادی از شهروندان اهوازی را دچار مشکل تنفسی و مراجعه به مراکز درمانی کرد.

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به‌دنبال بارندگی‌های اخیر تاکنون حدود یک هزار نفر با علائم بیماری‌های تنفسی به مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه مراجعه کرده‌اند.

ایرج نظری گفته است، هرچند ممکن است تعدادی از این موارد نیز به‌علت حساسیت‌های معمول فصلی باشد ولی چون بعد از بارندگی ایجاد شده ممکن است با موضوع بارندگی ارتباط داشته باشد. وی البته از آمادگی کامل بیمارستان‌های استان خبر داده و اعلام کرده تمام نیازهای احتمالی نیز تهیه شده و تدابیر لازم برای وقوع بحران احتمالی اتخاذ شده است.

البته او اطمــینان می‌دهد که هـمه

آسیب دیدگان اخیر به‌صورت سرپایی درمان و ترخیص شدند و هیچ‌گونه بیمار بدحالی در هیچ کدام از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه بستری نشد. سال گذشته مسئولان استان خوزستان، آلودگی تاسیسات نفتی و صنعتی، آتش زدن مزارع نیشکر، انباشت زباله، سکون هوا و رطوبت ۹۵ درصدی را عامل باران‌های اسیدی در اهواز ذکر کردند و حالا رئیس اداره بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت به همشهری می‌گوید: بعد از حوادث سال گذشته قرار شد برای اتخاذ بهترین تصمیم‌ها برای جلوگیری از عوارض باران‌های اسیدی احتمالی در سال‌های آینده تمهیدات لازم اندیشیده شود.

دکتر بهزاد دماری با بیان اینکه موضوع باران‌های اهواز که سبب می‌شود تعدادی از مردم با علائم تنفسی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه کنند مسبوق به سابقه است، می‌گوید: این مسئله عمدتا به‌دلیل وجود آلاینده‌های هوای منطقه علائم شبه‌آسمی را برای مردم آن منطقه ایجاد می‌کند. به‌طوری که موجب تنگی نفس می‌شود. تا آنجایی که اطلاع دارم سال گذشته چون در هنگام نخستین باران پاییزی در اهواز دستگاه‌های سنجش آلاینده‌ها تعطیل بود، به‌طور دقیق منشأ آلاینده‌ها مشخص نشد. همان زمان قرار شد که دستگاه‌های سنجش آلاینده‌های هوا در نخستین باران اهواز فعال باشند که به‌طور دقیق منشأ آلاینده‌ها مشخص و راهکارهای مقابله با آن اندیشیده شود.

قرار شد امسال دانشگاه علوم پزشکی اهواز و سایر دستگاه‌های دیگر در حالت آماده‌باش باشند که بتوانند آلاینده‌ای که سبب باران اسیدی می‌شود را مشخص کنند و بر آن اساس تصمیم‌گیری درست کنند. در هرحال به اعتقاد من باید ابتدا با مطالعه اپیدمیولوژی، منشأ وجود آلاینده‌ای که سبب باران اسیدی می‌شود را بررسی کرد. امیدواریم امسال که دستگا‌ه‌های سنجش آلاینده‌های هوا در آن منطقه فعال بود این کار را انجام داده باشند. او البته تأکید می‌کند نمی‌توان احتمال داد که این باران در سایر مناطق کشور و یا تهران تکرار شود چون قبل از هر چیز باید مطالعه اپیدمیولوژی انجام شود.

نشانه‌های باران اسیدی

دکتر اردا کیانی، فوق تخصص ریه و رئیس بخش برونکوسکوپی بیمارستان مسیح دانشوری نیز به همشهری می‌گوید: باران اسیدی ناشی از حل شدن دی‌اکسید گوگرد و اکسید نیتروژن با آب باران است. وقتی سطح این دو گاز در جو بالا می‌رود بارندگی اسیدی اتفاق می‌افتد. البته بالا رفتن سطح این دوگاز با سوخت کارخانه‌ها و اتومبیل‌ها ارتباط بسیار دارد. باران اسیدی علاوه بر انسان، اثرات تخریبی بسیار زیادی هم روی بافت گیاهان و فلزات دارد به‌طوری که سبب خوردگی ماشین‌ها و همچنین ساختمان‌های فلزی می‌شود. آنطور که دکتر اردا کیانی می‌گوید، با استنشاق رطوبت ناشی از باران، باران اسیدی می‌تواند عوارض شدید ریوی در انسان ایجاد کند. عوارض ریوی به‌صورت اسپاسم حنجره، گرفتگی حنجره، تشدید آسم و تشدید سایر بیماری‌های مزمن تنفسی ازجمله این عوارض است که البته در افراد کهنسال و اطفال و همچنین افرادی که دچار بیماری‌های مزمن تنفسی هستند، بیشتر می‌تواند ظهور و بروز کند.دکتر عاطفه عابدینی، متخصص ریه هم می‌گوید در هوای آلوده زیر باران قدم نزنید و یا از ماسک مناسب استفاده کنید.

باران اسیدی چیست؟

با افزایش رطوبت و ورود توده‌های باران زا، مولکول‌های آب ابر با اکسیدهای نیتروژن و دی‌اکسیدگوگرد ترکیب شده و در نهایت اسید سولفوریک و اسید نیتریک تولید می‌کند. دی‌اکسید کربن جو نیز می‌تواند در ترکیب با مولکول‌های آب اسید کربنیک تولید کند و بدین‌ترتیب زمانی که بارش آغاز می‌شود، قطرات باران حاوی این اسیدها خواهند بود. زمانی که باران اسیدی می‌بارد و شما زیر آن قدم می‌زنید علاوه بر ذرات معلق موجود در هوا ذرات معلق ارتفاعات بالاتر که به کمک باران به لایه‌های پایین آمده را نیز تنفس می‌کنید.

 









avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد