امروز:سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : شنبه, مهر 19ام, 1393 | پرینت مطلب |سید اسعد حسینی| بازديد: 281 بار

قدرتمند‌ترین توفان سال ژاپن را زیرو رو کرد

ابر توفان ونگفونگ که از روز شنبه سواحل جنوبی ژاپن را در نوردیده‌است، به عنوان قدرتمند‌ترین توفان سال ۲۰۱۴ شناخته شده‌است.

براساس گزارش راشا‌تودی، همزمان با هجوم این توفان که سرعت باد‌های آن به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، زمین‌لرزه‌ای ۶٫۳ ریشتری سواحل شمالی این کشور را لرزاند.

این توفان اکنون به استان جنوبی اوکیناوا رسیده و با قطع برق، ۱۷ هزار خانه مسکونی را از دسترسی به منبع انرژی محروم کرده‌است. انتظار می‌رود این توفان به سوی شمال و جزیره هونشو حرکت کند و در روز سه‌شنبه به توکیو رسیده و با ایجاد باد‌هایی با سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت و بارش باران شدید، امواجی به طول ۱۵ متر در آبهای ژاپن خلق کند.

توفان

ابرتوفان ونگفونگ در صبح روز هفتم اکتبر به سرعت ثابت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت رسید. براساس گزارش آژانس هواشناسی ژاپن، فشار مرکزی این توفان کاهشی ۹۰۵ میلی‌باری داشته و آن را به شدید‌ترین توفان سال ۲۰۱۴ تبدیل کرده‌است.

این توفان پنجمین توفانی است که امسال اقیانوس آرام را تهدید می‌کند. در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ نیز پنج توفان دیگر از جمله ابرتوفان هایان  که یکی از شدید‌ترین توفان‌های گرمسیریی بود که تاکنون در تاریخ به ثبت رسیده‌بود،‌در این منطقه رخ دادند. اواخر ماه جولای تا پایان اکتبر فصل اوج توفان‌های غرب اقیانوس آرام به‌شمار می‌رود.

ونگفونگ درحال حاضر توفانی با شدت چهار است اما ممکن است تا روز چهارشنبه شدت بیشتری گرفته و به توفان گروه پنج تبدیل شود.

شدت این توفان از فضا نیز قابل مشاهده است،‌به طوری که فضانورد رید وایزمن که هم‌اکنون در ایستگاه فضایی سکونت دارد، تصویری از توفان به ثبت رسانده و در توئیتر منتشر کرد. وایزمن می‌گوید از این ارتفاع،‌ توفان‌های زیادی را شاهد بوده‌است،‌ اما هیچ‌یک به بزرگی ونگفونگ نبوده‌اند.

منبع: همشهری آنلاین



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: سید اسعد حسینی

دکتری اقلیم شناسی از دانشگاه محقق اردبیلی