امروز:دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : دوشنبه, شهریور 24ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 1,263 بار

وضعیت خشکسالی کشور (۱ ، ۳ ، ۱۲ و ۳۶ ماهه) منتهی به مرداد ۹۳

نمایه خشکسالی ۱ ماهه

وقوع خشکسالی متوسط تا شدید در سواحل خزر و ترسالی شدید در دامنه زاگرس مرکزی و میانه غربی کشور.

 

 

در جنوب شرق کشور، استان های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، نواحی از استان های یزد و فارس وقوع درجاتی از خشکسالی خفیف تا متوسط در باز زمانی ۳ ماهه منتهی به مرداد ۹۳، بیانگر کاهش نسبی بارش های ناشی از موسمی تابستانه هند در این مناطق می باشد.

در نواحی از استان هایی چون گیلان، گلستان، به صورت لکه هایی از خشکسالی بوده که اوج آن به صورت لکه خشکسالی شدید تا بسیار شدید در نواحی شرقی استان گلستان و غربی گیلان می باشد.

در استان های واقع در دامنه مرکزی زاگرس و میانه غربی کشور، منتهی الیه شرف اصفهان، البرز، غرب تهران، قم، سمنان و جنوب آدربایجان غربی ترسالی خفیف تا بسیار شدید می باشد.

اوج ترسالی ۳ ماهه به صورت لکه هایی در منتهی الیه شرق اصفهان، شمال ایلام و لرستان دیده می شود.

 

نمایه خشکسالی ۱۲ ماهه

 

طبق نمایه خشکسالی ۱۲ ماهه (یکساله) که به نحوی عملکرد بارشی سال آبی جاری را تببین می نماید، تمرکز منطقه خشکسالی بر روی زون شمال شرق کشور به مرکزیت خراسان شمالی می باشد.

بدترین وضعیت بارشی کشور طی یکسال اخیر بر روی خراسان شمالی به صورت خشکسالی شدید تا بسیار شدید متمرکز بوده و پس از آن نواحی از شرق استان سمنان رتبه دوم را به خود اختصاص داده ست.

در سایر استان های واقع در البرز شرقی و مرکزی وقوع خشکسالی خفیف تا متوسط دیده می شود.

بر روی نواحی از شمال غرب کشور درجاتی از خشکسالی خفیف تا متوسط با لکه هایی در نواحی شمالی آذربایجان های شرقی و اردبیل به صورت خشکسالی شدید تا بسیار شدید می باشد.

در نواحی واقع در کرانه جنوب مرکزی کشور، استان هرمزگان در مطلوب ترین وضعیت بارشی در طی سال آبی جاری قرار داشته است.

لکه هایی از ترسالی خفیف در استان هایی همچون جنوب خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، بوشهر، جنوب فارس، اصفهان، کهکیلویه و بویر احمد، خوزستان و ایلام قرار دارند.

 

نمایه خشکسالی ۲۴ ماهه

 

 

پهنه بندی خشکسالی ۲ ساله بیانگر تمرکز نواحی کم بارش بر روی شمال شرق و دامنه های رشته کوه البرز ، نواحی از شمال غرب کشور و زاگرس شمالی می باشد.

بدترین وضعیت را استان خراسان شمالی و بعد از آن استان سمنان به خود اختصاص داده ست.

استان های تهران، البرز ،قم، ادربیل و همدان نیز در رده های بعدی جز استان هایی هستند که در طی ۲ ساله گذشته با درجاتی از خشکسالی خفیف تا متوسط درگیر بوده اند.

نقطه مقابل آن نواحی از زاگرس جنوبی به سمت نواحی داخلی و مرکزی کشور ۳ استان کرمان، یزد و اصفهان در برگیرنده ترسالی خفیف با لکه هایی از ترسالی متوسط در این مدت بوده اند.

 

نمایه خشکسالی ۳۶ ماهه

 

 

ناهنجار ترین وضعیت منفی بارشی بر روی خراسان شمالی متمرکز می باشد و نقطه مقابل آن بهرین وضعیت از آن استان گستان بوده است.

استان های واقع در دامنه های مرکزی تا غربی زاگرس واقع در غرب کشور و همچنین نواحی از استان خراسان رضوی و جنوبی در شرق کشور و به طور لکه ای در استان قم، مرکزی، فارس دارای وضعیت خشکسالی خفیف تا متوسط در طی ۳۶ ماه اخیر بوده اند.

لکه های ترسال خفیف تا متوسط در اصفهان، کرمان، یزد، و استان های خطه خزر و البرز جنوبی مشاهده می شود.

منبع: www.irmancy.ir









avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد