امروز:دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : شنبه, شهریور 8ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 305 بار

جنگ آب و ارائه یک پیشنهاد بین المللی توسط نگارنده

آب یک نماد استراتژیک، اقتصادی، انسان دوستانه، فرهنگی و در عین حال موضوعی سیاسی است که بیش از هر نماد دیگر درمیان کشورها اهمیت دارد. با این وجود، همان‌طور که بحران آب افزایش می‌یابد، احتمال درگیری‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

براساس طرح توسعه سازمان ملل تا سال ۲۰۲۵ تقریبا از هر سه نفر در جهان یک نفر در کشورهایی زندگی خواهند کرد که با مناقشه بر سر منابع آب روبرست. کمبود منابع آب پیشتر بر زندگی ۴۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان تاثیر گذاشته است و براساس اعلام “مجمع جهانی آب”، تنش ها بر سر بدست آوردن منابع آب و افزایش سهم بیشتری از این منابع آبی در آینده میان کشورها افزایش خواهد یافت.

بدیهی است با توجه به روند تغییر اقلیم و خروجی مدلهای اقلیمی، روز بروز این بحران ،مخاطره آمیزترمی گردد و بحث صادرات آب همانند صادرات نفت به یک موضوع اساسی و چالشی تبدیل خواهد شد .

بنابراین لازم است از هم اکنون سازمانی بین المللی همانند اوپک(OPEC) برای ساماندهی این موضوع شکل گرفته و این امر را مدیریت نماید. به نظرم مناسب است که این سازمان تحت عنوان(OWEC) که اختصارعبارت


Exporting Counteries
Water Organization of 


می باشد نامگذاری گردد.

اینجانب معتقدم ضرورت دارد جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهایی که تا سال ۲۰۲۵ جزو بحرانی ترین کشورها به لحاظ منابع آب خواهد بود در کنار سایر تمهیدات داخلی با طرح موضوع فوق الذکر در مجامع بین المللی به عنوان کشور پیشتاز در این زمینه اقدامات لازم را بعمل آورد.

 


برچسب‌ها:

مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد