امروز:دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : شنبه, شهریور 1ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 563 بار

پیش بینی وضعیت جوی کشور هفته اول شهریور ۹۳

پیش بینی وضعیت جوی کشور هفته اول شهریور ۹۳ (۱ الی ۷ شهریور ۹۳)

بر اساس نقشه مدل ECMWF در بازه ۵ روز آینده (مبدا زمانی ۳۱ شهریور ۹۳)، میانگین ارتفاع ژئوپتانسیل ۵۰۰ هکتوپاسکال بر روی نواحی شرقی ایران، حاکمیت کم ارتفاع تراز میانی را به شکل یک فرود کم دامنه نشان می دهد. این شرایط سبب به حداقل رسیدن ضلع کمربند پر ارتفاع جنب حاره ای بر روی بخش های شرقی کشور طی روز های آینده می گردد.

ساختار همپیوند گونه پشته پر ارتفاع مستقر بر روی شمال آفریقا و پر ارتفاع بلاکِ عرض شمالی در روسیه، موجب جریان هوای جنوبسو به روی منطقه جنب حاره جنوب غرب آسیا می گردد.

در آن سوی منطقه وسیع پر ارتفاع، استقرار کم فشار جنب قطبی ایسلند بر روی شبه جزیره اسکاندیناوی موجب گسترش جبهه قطبی در شمال غرب اروپا شده و گرادیان ارتفاع و دما بین ۲ ناحیه تضاد حرارتی (فشردگی خطوط هم ارتفاع)، موجب تقویت جت قطبی خواهد شد.

شکل۱٫ میانگین ۵ روزه ناهنجاری ارتفاع ژئوپتانسیل ۵۰۰ هکتوپاسکال – دکامتر (۱ الی ۵ مرداد ۹۳)

به لحاظ بارشی، طی هفته اول شهریور ۹۳، بر روی شمال غرب، ارتفاعات البرز، ارتفاعات زاگرس مرکزی به سمت نواحی جنوبی استان های فارس، بوشهر، غرب _ شمال هرمزگان و جنوب سیستان وبلوچستان رگبار و رعد و برق های موقتی اتفاق خواهد افتاد که به سبب خاصیت رگباری بودن، شدید و در یک بازه زمانی کوتاه رخ می دهند. در این شرایط پتانسیل وقوع آبگرفتگی بالا خواهد بود. بیشینه بارش در هفته اول شهریور ۹۳، در ارتفاعات البرز مرکزی و جنوب استان فارس _ غرب هرمزگان با میزان ۵۰ الی ۶۰ میلی متر ریزش خواهد داشت.

از نظر دما، طی هفته اول شهریور ۹۳، متوسط درجه حرارت هوا در اغلب مناطق کشور بالاتر از میزان نرمال بلند مدت دوره مشابه خواهد بود اوج این شرایط در نواحی از شمال غرب، نوار شمالی و مناطقی از ارتفاعات راگزس مرکزی پیش بینی می شود که بیشینه ناهنجاری آن با ۶ + درجه سلسیوس در این نواحی می باشد. بر روی ارتفاعات البرز مرکزی، بخش هایی از مرکز و شرق کشور دمای هوا طی این مدت نرمال با تمایل به کنتر از نرمال با بیشینه ناهنجاری ۲ – درجه سلسیوس می باشد.

شکل ۲٫ سمت راست: ناهنجاری متوسط دمای ۱۹۲ ساعت آینده (سلسیوس) و چپ: مجموع بارش ۱۹۲ ساعت آینده (اینچ)

irmancy.ir



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد