امروز:چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : پنجشنبه, مرداد 30ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 346 بار

اطلس ضررهای جانی و مالی ناشی از وضعیت های حاد اقلیمی …

اطلس ضررهای جانی و مالی ناشی از وضعیت های حاد اقلیمی (۲۰۱۲-۱۹۷۰) منتشر شد

بلایا با منشا آب و هوایی در سطح جهان روند روبه رشدی داشته و موجب بروز خسارات جانی و مالی بسیاری گردیده است. از سال ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۲ تعداد ۸۸۳۵ گونه از بلایا مانند: خشکسالی, گرمای شدید, سیل, توفان های حاره ای و اپیدمی های بهداشتی مرتبط  با آن ها، در سطح جهان، باعث مرگ ۱٫۹۴نفر میلیون نفر و ضرر اقتصادی  ۴٫ ۲ تریلیون دلاری شده است. 

به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، اطلس ضررهای جانی و مالی ناشی از وضعیت های حاد اقلیمی (۲۰۱۲- ۱۹۷۰) به تشریح و تاثیر بلایای مرتبط با هوا, اقلیم و آب می پردازدو بر معیارهای افزایش آمادگی تاکید دارد. این اطلس, حاصل کار مشترک سازمان جهانی هواشناسی (WMO) و مرکز تحقیقات بلایای اپیدمیک (CRED) دانشگاه Louvain بلژیک می باشد.
 خشکسالی ۱۹۸۳ اتیوپی با ۳۰۰۰۰۰ کشته بیش ترین آمار تلفات جانی را به خود اختصاص داده است. خشکسالی ۱۹۸۴ سودان نیز، جان ۱۵۰۰۰۰ نفر را گرفت, در حالی که توفان محلی Gorky در بنگلادش در سال ۱۹۹۱ منجر به مرگ ۱۳۸۸۶۶ نفر شد.
هاریکن کاترینا که در سال ۲۰۰۵ در ایالات متحده آمریکا رخ داد با خسارتی بالغ بر ۸۹/۱۴۶ میلیارد دلار بالاترین میزان خسارت مالی را در پی داشت, بعد از آن هاریکن سندی در سال ۲۰۱۲ خسارت ۵۰ میلیارد دلاری بر جای گذاشت.
ده بلای طبیعی که بیش ترین میزان تلفات جانی را در پی داشته است, عمدتاً در کشورهای کمتر توسعه یافته و در حال توسعه رخ داده است، در حالی که کشورهای توسعه یافته تر به طور عمده متحمل ضررهای اقتصادی شده اند.
این اطلس علاوه بر آمار و نقشه های جهانی شامل جزئیاتی درباره بلایای طبیعی در سطح منطقه ای به شرح ذیل نیز می باشد.
از سال ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۲ در قاره آفریقا وقوع ۱۳۱۹ مورد از بلایای طبیعی، ۶۹۸۳۸۰ مورد فوتی و ۶/۲۶ میلیارد دلار خسارت مالی به دنبال داشته است. اگرچه ۶۱% از این بلایا مربوط به وقوع سیل می باشد ولی خشکسالی عامل اصلی مرگ و میر در این قاره قلمداد می شود. خشکسالی های شدید در اتیوپی در سال ۱۹۷۵و موزامبیک و سودان از ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۴ عامل بیشترین میزان تلفات جانی بوده اند و سیل و توفان نیز باعث بیشترین میزان خسارات مالی (۷۹%) شده اند.
در آسیا وقوع ۲۶۸۱ مورد از بلایای طبیعی از ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۲ باعث مرگ ۹۱۵۳۸۹ نفر و خسارت ۸/۷۸۹ میلیارد دلاری گردیده است. بیش ترین میزان وقوع حوادث طبیعی در این قاره مربوط به سیل (۴۵%) و توفان (۳۵%) می باشد به طوری که توفان ۷۶% تلفات جانی و سیل۶۰% خسارت مالی را به بار آورده است. وقوع سه توفان گرمسیری در بنگلادش و میانمار باعث مرگ بیش از ۵۰۰۰۰۰ نفر شد و سیل های ۱۹۹۸ چین نیز بیشترین ضررهای مالی را در پی داشته است.
 در آمریکای جنوبی در سال های ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۲ شمار بلایای طبیعی ۶۹۶ مورد گزارش گردیده که در مجموع منجربه مرگ ۵۴۹۹۵ نفر و خسارت مالی معادل ۸/۷۱  میلیارد دلار شده است. شواهد به جا مانده حاکی از این است که سیل عامل ۸۰% تلفات جانی و ۶۴% تلفات مالی بوده است. مهم ترین رخداد این بازه زمانی وقوع سیل, رانش زمین و گل لغزه در اواخر ۱۹۹۹ در ونزوئلا می باشد که ۳۰۰۰۰ کشته بر جای گذاشت.
درآمریکای شمالی, آمریکای مرکزی و کارائیب وقوع ۱۶۳۱ مورد از بلایای طبیعی گزارش گردیده که باعث مرگ ۷۱۲۴۶ نفر و ضرر مالی ۵/۱۰۰۸ میلیارد دلاری شده است. بیشترین بلایای طبیعی گزارش شده در این منطقه مربوط به وقوع توفان (۵۵%) و سیل (۳۰ %) می باشد به طوری که توفان ها ۷۲ % تلفات جانی و ۷۹% خسارات مالی را رقم زده اند.
در بازه زمانی ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۲ در جنوب غرب اقیانوس آرام وقوع ۱۱۵۶ مورد از بلایای طبیعی گزارش شده که مرگ ۵۴۶۸۴ نفر و خسارت ۴/۱۱۸ میلیارد دلاری را در پی داشته است. بیش ترین میزان وقوع بلایای طبیعی در این منطقه به توفان (۴۶%) وسیل (۳۸%) اختصاص دارد ولی توفان های حاره ای سردمدار تلفات جانی بوده اند به طوری که در واقعه ۱۹۹۱ فیلیپین ۵۹۵۶ نفر فوت کردند. خشکسالی ۱۹۸۱ استرالیا ۲/۱۵ میلیارد دلار و آتش سوزی جنگل های اندونزی حدود ۴/۱۱ میلیارد دلار خسارت مالی برجای گذاشت.
دراروپا وقوع ۱۳۵۲ مورد از بلایای طبیعی جان ۱۴۹۹۵۹ نفر را گرفت و ۷/۳۷۵ میلیارد دلار خسارت مالی برجای گذاشت. بیشترین میزان بلایای طبیعی مربوط به در این منطقه مربوط به وقوع سیل (۳۸%) و توفان (۳۰%) بوداما گرمای شدید عامل ۹۴% مرگ و میرها قلمداد شده است به طوری که در موج گرمای ۲۰۰۳ که در غرب اروپا رخ داد ۷۲۲۱۰ نفر و در موج گرما ۲۰۱۰ روسیه نیز ۵۵۷۳۶ نفر جان خود را از دست دادند. در مقابل، سیل و توفان در این بازه زمانی بیش ترین میزان خسارات مالی را برجای گذاشتند.
دسترسی به متن کامل اطلس از طریق آدرس http://www.wmo.int/pages/index_en.html امکان پذیر می باشد.
 منبع: سایت سازمان جهانی هواشناسی www.wmo.int
ترجمه شده در روابط عمومی سازمان هواشناسی


مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد