امروز:دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : شنبه, مرداد 25ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 463 بار

پیش بینی هفتگی وضعیت جوی کشور (۲۵ الی ۳۱ مرداد ۹۳)

پتانسیل سرعت تراز ۲۰۰ هکتوپاسکال (۲۰۰hPa velocity potential)

بر روی نواحی خاور دور و غرب اقیانوس آرام ناهنجاری مثبت (همگرایی) و در غرب اقیانوس هند آفریقا، اقیانوس اطلس و آمریکای شمالی ناهنجاری منفی (واگرایی) پیش بینی می شود.

نواحی محدود و جدا از هم با ناهنجاری مثبت بر روی اقیانوس‌آرام جنوبی و آمریکای جنوبی مشاهده می شود.

 

شکل ۱. پتانسیل سرعت تراز ۲۰۰ هکتوپاسکال بر حسب ۱۰۶۱m۲/s خطوط مقادیر میانگین ۷ روزه و سایه ها ناهنجاری ها را نشان می دهند.

تابع جریان تراز ۲۰۰ و ۸۵۰ هکتوپاسکال (۲۰۰,۸۵۰hPa stream function)

ناهنجاری جریان سیکلونی، بر روی ایران و خاورمیانه مشاهده می شود این در حالی ست که بر روی آسیای میانه و شمال خزر ناهنجاری های مثبت تابع جریان، بیانگر ناهنجاری جریان آنتی سیکلونی می باشد.

شکل ۲. تابع جریان تراز ۲۰۰ هکتوپاسکال بر حسب ۱۰۶۱m۲/s خطوط مقادیر میانگین ۷ روزه و سایه ها ناهنجاری ها را نشان می دهند.

در تراز ۸۵۰ هکتوپاسکال، ناهنجاری مثبت تابع جریان بر روی بخش جنوبی آسیای میانه، نوار جنوب ایران، دریا عرب، شبه قاره هند، خلیج بنگال و غرب اقیانوس آرام در خاور دور نشان دهنده گردش ناهنجار آنتی سیکلونی در این نواحی می باشد.

بر روی آب های جنوب غربی شبه قاره هند، مرکز اقیانوس هند حاره و ناحیه قاره دریایی (Maritime Continent) ناهنجاری منفی، نشان از گردش سیکلونی در این نواحی می دهد.

شکل ۲. تابع جریان تراز ۸۵۰ هکتوپاسکال بر حسب ۱۰۶۱m۲/s خطوط مقادیر میانگین ۷ روزه و سایه ها ناهنجاری ها را نشان می دهند.

ارتفاع تراز فشار ۵۰۰ هکتوپاسکال (Z500)

طبق نقشه ناهنجاری ارتفاع ژئوپتانسیل تراز ۵۰۰ هکتوپاسکال در ناحیه شمالگان ناهنجاری مثبت ارتفاع مشاهده می گردد که نشان دهنده افزایش فشار هوا در این بخش از کره زمین بوده و ورتکس قطبی در حالت ضعیف تر از نرمال خود قرار خواهد داشت.

از سوی دیگر، بر روی نیمه غربی روسیه استقرار یک مرکز پر ارتفاع سبب افزایش ارتفاع سطوح جو میانی در این بخش شده است که با ناحیه پشته پر ارتفاع آزور بر روی شمال آفریفا و میانه مدیترانه همپیوندی دیده می شود.

در زیر ناحیه پرارتفاع مانع، بر روی خاورمیانه و ایران ناهنجاری منفی ارتفاع تراز میانی جو پیش بینی می شود که ناشی از استقرار ناحیه کم ارتفاع تراز میانی جو در این بخش می باشد.

 شکل ۳. ناهنجاری ارتفاع تراز ۵۰۰ هکتوپاسکال طی ۱۹۲ ساعت آینده مدل ECMWF

متوسط فشار سطح دریا (MSLP)

میانگین ۷ روز متوسط فشار سطح دریا در منطقه، بیانگر افزایش میزان فشار سطح زمین در ایران، شرق خاورمیانه، شبه قاره هند و نیمه شمالی اقیانوس هند دارد.

ناهنجاری مثبت فشار سطح دریا بر روی کشور بیانگر تضعیف مراکز کمفشار حرارتی و فصلی بر روی فلات ایران بویژه در بخش های شرقی و مرکز کشور دارد.

 شکل ۴٫ ناهنجاری متوسط فشار سطح دریا (MSLP) طی ۷ روز آینده

دما (Temperature)

نقشه ناهنجاری میانگین دمای ۷ روز آینده، نشان دهنده بالا بودن متوسط میزان درجه حرارت هوا در غالب مناطق کشور بویژه در نیمه غربی کشور می باشد. نواحی شمالی آذربایجان های غربی و شرقی و همینطور بخش هایی از جنوب غرب کشور از جمله نواحی هستند که بیشترین میزان ناهنجاری مثبت متوسط درجه حرارت را در هفته جاری به خود اختصاص خواهند داد.

بالعکس در بخش شرقی کشور، برای بخش هایی از استان خراسان رضوی،استان های خراسان جنوبی، بخش هایی از استان سیستان وبلوچستان، بخش های شرقی یزد، کرمان، سمنان و ارتفاعات البرز مرکزی، دمای هوا نرمال با تمایل به کمتر از نرمال می باشد.

شکل ۵٫ ناهنجاری متوسط درجه ۷ روزه دما هوا (سلسیوس)

بارش (Precipitation)

مدل GFS مجموع میزان بارش ۷ روز آینده در طول هفته جاری، نشان می دهد در بخش هایی از شمال غرب کشور، در امتداد رشته کوه زاگرس در دامنه های مرکزی و شرقی،ارتفاعات البرز مرکزی، بخش هایی از سواحل خزر و در استان جنوبی مانند: فارس، غرب هرمزگان و جنوب استان بوشهر، رگبارهای موقتی باران و رعد و برق خواهیم داشت.

این بارش ها در بازه زمانی کوتاه مدت و با شدت زیاد روی می دهند بنابر این در نواحی همچون ارتفاعات البرز مرکزی مثل شمال استان تهران و جنوب مازندران و همچنین در بخش هایی از شمال غرب کشور و زاگرس میانی احتمال رخداد سیلاب و بالا آمدن آب رودخانه ها و مسیل ها وجود خواهد داشت.

شکل ۵٫ مجموع بارش ۷ روز آینده بر حسب اینچ

www.irmancy.ir

 



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد