امروز:پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : چهارشنبه, مرداد 22ام, 1393 | پرینت مطلب |سید اسعد حسینی| بازديد: 273 بار

تولید ۳محصول برای حل معضل کم‌آبی و ریزگردها

قائم مقام ستاد توسعه فناوری آب و خشکسالی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری از بکارگیری تکنیک ها و فناوریهای روز برای رفع معضل کم آبی و خشکسالی خبر داد و گفت: در این راستا تولید محصول هیدروژل، پلیمر و مالچ امولسیونی و بذر مقاوم به خشکی با هدف افزایش حجم آب در آبیاری درختان و جلوگیری از ریزگردها در دستور کار قرار گرفت.

فرود شریفی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به استفاده از تکنولوژی در جلوگیری و پیشگیری از معضل خشکسالی و برنامه های ستاد توسعه فناوری آب و خشکسالی گفت: خشکسالی روی تولیدات گیاهی، به‌ویژه دیم و تولیدات باغی تاثیر منفی دارد، باعث کاهش درآمد روستائیان می شود و اراضی، بایر می‌مانند و سرمایه ها هدر می رود؛ از این رو برای جلوگیری از این وضعیت باید ابزارهای فناوری را برای مواجهه با خشکسالی به کار بندیم.

افزایش ۵۰۰ برابری حجم آب با هیدروژل

قائم مقام ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با اشاره به تولید محصولاتی مانند هیدروژل، پلیمر و مالچ امولسیونی در کشور گفت: هیدروژل امکان افزایش تا ۵۰۰ برابر حجم را در آب دارد و کافی است چند گرم آن در یک لیتر آب حل شده و پای درخت ریخته شود؛ این محصول کمک می‌کند که رطوبت بیشتری در کنار درخت باقی بماند و جلوی خشکی درخت را در هر فصلی از سال می گیرد.

وی با تاکید براینکه تولید این محصولات انجام شده و محققین در حال تست نهایی برای تجاری سازی این روش هستند افزود: اما این تمامی کار نخواهد بود، چرا که ممکن است گونه هایی از گیاهان در آینده نزدیک معرفی شوند که ریشه عمیق داشته باشند؛ به همین دلیل هم اکنون محققین در حال کار بر روی نمونه هایی از گیاهان هستند که در زمان کاشت، برگ هایشان جمع می شود و در هنگام مشکلات اقلیمی، روزنه هایشان بسته می شود.

قائم مقام ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: زمانی که هیدروژل با خاک مخلوط شود به دلیل افزایش قدرت جذب آب در خاک، می تواند نگهداری آب را بیشتر کند و تعداد دفعات آبیاری کمتر می شود که این موضوع خاک و درخت و پوشش گیاهی را در برابر خشکی مقاوم می کند و در نهایت صرفه جویی در آب را به همراه خواهد داشت.

مالچ پلیمری برای ثبیت شن های روان و کنترل منشا ریزگردها

قائم مقام ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در خصوص بکارگیری تکنولوژی خاک کم مصرف که پیش از این از سوی این ستاد اعلام شده بود به مهر گفت: در گذشته با پوشش گیاهی و سنگ ریزه، سنگ فرش ایجاد کرده و بادشکن می‌گذاشتند و درخت می کاشتند که گرد و خاک درست نشود؛ امروز در ادامه همین طرح، ممکن است گونه گیاهی باشد که سریع الرشد بوده؛ نقش بادشکن داشته باشد و سرعت باد را کاهش دهد که از این گونه‌ها استفاده می کنیم.

وی تصریح کرد: در همین حال در گذشته از مالچ نفتی برای جلوگیری از ریزگردها استفاده می شد اما در حال حاضر به دلیل قیمت بالای مالچ نفتی، تولید مالچ پلیمری و بیولوژیک در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم بتوان با این روش جلوی ریزگردها را گرفت.

شریفی افزود: این محصول برای تثبیت شن های روان و کنترل منشاء ریزگردها کاربرد دارد.

بذر مقاوم به خشکی تولید می شود

شریفی از تولید بذر مقاوم به خشکی خبر داد و گفت: این محصول در دست انجام است تا با دستیابی به این فناوریها شاهد افزایش قدرت جذب آب شویم و نیز جلوی فرسایش خاک را بگیریم.

به گفته وی با تولید این بذرها که پوششی از محلول جاذب رطوبت و کود دارند، به این سمت می رویم که در چند سال آینده، بذور قبل از ورود به عرصه، با استفاه از تکنیک های موجود تولید را افزایش دهند.

کاهش ۲۰ درصدی در مصرف آب با استفاده از فناوریهای نوین

وی پیش بینی کرد که با بکارگیری این فناوری ها، ۲۰ درصد در مصرف آب کاهش داشته و در عوض ۱۰ برابر میزان فعلی تولید شود؛ براساس برآوردها اگر بتوانیم به اندازه ۶ درصد صرفه جویی آب در کشاورزی داشته باشیم به اندازه نیاز تمام بخش های آب شرب و صنعت دست خواهیم یافت.

قائم مقام ستاد خشکسالی ادامه داد: طرح های مذکور در این مرحله توسط محققان و دانشگاهیان توسعه یافته اما ما از مرحله آزمایشگاهی عبور کرده و در مرحله تولید نیمه صنعتی قرار داریم که پس از آن به تولید انبوه و صنعتی خواهیم رسید؛ به هر حال چون به عنوان یک کشور خشک به این فناوریها نیاز داریم باید پیشگام باشیم و جلوتر از سایر کشورها و حتی کشورهای پیشرفته حرکت کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که این محصولات چه زمانی قابل استفاده در سطح وسیع خواهد بود، گفت: درحال حاضر با دو بحث کاملا متفاوت روبه رو هستیم؛ چرا که این محصول ممکن است در آزمایشگاه وجود داشته باشد و تولید شود اما اینکه مردم آن را به کار گیرند بحث دیگری است؛ به همین دلیل باید راه حل به حدی اقتصادی و مقرون به صرفه باشد که بتوان آن را در کشاورزی رواج داد و دانش کشاورزی به حدی برسد که از آن استفاده کند؛ اما هم اکنون در مراحل اولیه این طرح قرار داریم و نمی دانیم چند نفر در کجا دارای مشکلات خاص هستند و آیا تمایل به استفاده از این فناوری دارند و یا خیر.

منبع: خبرگزاری مهر



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: سید اسعد حسینی

دکتری اقلیم شناسی از دانشگاه محقق اردبیلی