امروز:چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : جمعه, مرداد 10ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 1,335 بار

تاملی در واژه اقلیمی “فرارفت”

واژه فرارفت برای انتقال چیزی از یک مکان به مکان دیگر به کار برده میشود. در هواشناسی از این واژه برای انتقال دما، رطوبت و تاوایی(توسط باد) استفاده میشود. ارزیابی فرارفت در نقشه های هوا به دو پارامتر بستگی دارد: ۱- قدرت باد ۲-زاویه نسبی باد با خطوط هم ارزش پارامتری که انتقال میابد.

قویترین فرارفت زمانی رخ میدهد که جهت گیری بادها عمود(زاویه ۹۰ درجه) بر خطوط هم ارزش باشد. اگر بادها موازی با خطوط هم ارزش باشد فرارفت صورت نمیگیرد. شکل زیر سه نمونه متفاوت فرارفت دما را نشان میدهد. فلش ها بردار باد را نمایش میدهند و خطوط افقی، خطوط هم دما بر حسب درجه فارنهایت هستند. اندازه فلش ها قدرت باد را نشان میدهد و شکل الف دارای باد شدید تری نسبت به شکل ب است. چون جهت بادها در هر دو شکل عمود بر خطوط همدما است، فرارفت دما در شکل اول به دلیل قویتر بودن بادها، بیشتر خواهد بود. در شکل ج به دلیل موازی بودن بادها با خطوط هم دما هیچگونه فرارفتی صورت نمیگیرد.

2

دو نوع فرارفت وجود دارد: فرارفت مثبت و فرارفت منفی. در فرارفت مثبت جهت باد از مقادیر بیشتر به سمت مقادیر کمتر جریان دارد. در نتیجه در جهتی که باد میوزد افزایش مقدار پارامتر مورد نظر حاصل میشود. در فرارفت منفی عکس این عمل صورت میگیرد. در مورد مثال دما در شکل زیر قسمت الف فرارفت گرم(مثبت) صورت میگیرد. چرا که جهت باد از مقادیر بیشتر به سمت مقادیر کمتر جریان دارد و در قسمت ب فرارفت سرد(منفی) صورت میگیرد.

1

منبع: وبلاگ آب و هواشناسی نو


برچسب‌ها:,

مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد