امروز:دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : چهارشنبه, مرداد 1ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 585 بار

گزارش ۱۸ ژوئیه ۲۰۱۴ سازمان علوم و فناوری زمین دریایی ژاپن JAMSTEC

پیش بینی شاخص ENSO: بر اساس آخرین بررسی ها، گسترش النینو انتظار می رود و پیک آن در اواخر تابستان نیمکره شمالی اتفاق افتاده و در طول زمستان تداوم خواهد یافت. سپس اواخر زمستان آن به یک النینو مودوکی (El Niño Modoki) تغییر خواهد نمود.

 

 

۱٫ دسته مدل های پیش بینی ENSO، میانه ماه جولای ۲۰۱۴

 

پیش بینی اقیانوس هند: احتمال یک رویداد IOD منفی در اقیانوس هند حاره ای، طی تابستان و پاییز بسیار زیاد است.

 

 

۲٫ پیش بینی شاخص IOD مدل POAMA

 

پیش بینی منطقه ای: اغب بخش های اروپا، آفریقا، خاورمیانه،‌ روسیه، هند و آسیای جنوب شرقی یک تابستان گرمتر از نرمال را با توجه به توسعه پدیده النینو تجربه خواهند کرد. در مقابل، خاور دور از جمله ژاپن تجربه یک تابستان خنک را خواهد داشت. در نیمکره جنوبی، اغلب بخش های استرالیا و آفریقای جنوبی در طی زمستان استرالیا (تابستان نیمکره شمالی) سردتر از نرمال خواهند بود در حالی که بیشتر بخش های آفریقا و قاره آمریکای جنوبی گرمتر از نرمال خواهد بود.

در پاییز نیمکره شمالی، اغلب مناطق اروپا، آفریقا، خاورمیانه، روسیه، هند، آسیای جنوب شرقی و مکزیک در یک شرایط گرمتر از نرمال خواهند بود، در حالی که بسیاری از مناطق چین، بخش شرقی _ مرکزی ایالات متحده، جنوب شرق کانادا، کره و ژاپن در یک شرایط خنک تر از نرمال قرار خواهند داشت. هم پیوندی منحصر بفرد IOD منفی در اقیانوس هند و النینو در اقیانوس آرام مشابه وضعیت سال ۱۹۹۳می باشد، که یک سال شکست رکود تابستان خنک در بخش جنوب شرقی ژاپن بود. شبه قاره هند یک فصل مونسون تابستانه خشک تر از نرمال را تجربه خواهد کرد.

همچنین با توجه به وقوع النینو، قاره دریایی در آسیا، کشورهای حوزه کارائیب و غرب آفریقا در یک شرایط خشک تر از نرمال در طی تابستان و پاییز نیمکره شمالی قرار می گیرند. از سوی دیگر، شرایط مرطوب تر از نرمال برای ایالات متحده، پرو، کلمبیا، اکوادور و شمال برزیل پیش بینی می شود. همچنین بارش فراتر از نرمال طی تابستان در ژاپن به دلیل فصل می یو (فصل بارشی در جنوب شرق آسیا است که در زبان ژاپنی به آن Baiu گفته می شود ) فعال و تا حدی طولانی مدت، انتظار می رود. در بهار استرالیا (پاییز نیمکره شمالی) منطقه جنوب آفریقا در شرایط خشک تر از حد معمول خواهد بود.

 

http://climatology.ir/wp-content/uploads/2014/07/682493569393820225832.png

 

http://climatology.ir/wp-content/uploads/2014/07/388573592534056793402.png

 

۳٫ بالا، ناهنجاری بارش (میلی متر / روز) و پایین ناهنجاری دمای سطح ۲ متر (سلسیوس)  طی ۳ ماهه سپتامبر _ نوامبر ۲۰۱۴

 

 

منابع :

           www.irmancy.ir

  • سازمان علوم و فناوری زمین دریایی ژاپن JAMSTEC
  • اداره هواشناسی استرالیا
  • انیستیتو تحقیقاتی IRICS

 

ترجمه : مهرداد شهبازی


نویسنده : منتظر باران Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : چهارشنبه, شهریور ۱۲ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۰۲:۲۰

با سلام و خسته نباشید ….
من خیلی سایت های هوا شناسی رو چک کرده بودم ، اما بالاخره با توجه به خشکسالی امسال ، آیا امیدی به پاییز تر و خنک هست با باران های زیاد؟؟؟؟؟ زمستون چطور؟؟؟؟

نویسنده : مهران فاطمی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : جمعه, شهریور ۱۴ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۱۰:۵۶

با سلام و ادب
به حضورتان عرض نمایم که وضعیت بارش در مناطق مختلف کشور متفاوت خواهد بود منتها بر اساس خروجی بعضی از مدلهای اقلیمی شمال کشور دارای بارش فرانرمال و نواحی شرقی و مرکزی کشور دارای بارشی کمتر از نرمال خواهند بودلطفا این مطلب را مطالعه بفرمایید
http://climatology.ir/?p=5711








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد