امروز:شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : پنجشنبه, تیر 19ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 445 بار

بنیادهای آب و هواشناسی به قلم استاد مسعودیان(۱)

“نخست واژه هایمان را تعریف کنیم سپس با هم سخن بگوییم”

تهیه و تفسیر نقشه ها و نمودارهای آب و هوایی یکی از ابزارهای بسیار مهم پژوهش در  آب و هواشناسی است. تهیه ی نقشه و نمودار گذشته از این که نیازمند دانش آب و هواشناسی است خود یک فن و هنر هم هست. تفسیر آنچه بر روی نقشه ها و نمودارها پدیدار می شود نیازمند دانش عمیق آب و هواشناسی است. به بیان دیگر پژوهشگر زمانی می تواند آن چه بر چهره ی نقشه ها و نمودارها نقش بسته است را بخواند و شرح دهد که آگاهی عمیقی از دانش آب و هواشناسی داشته باشد. 

شاید اساسی ترین مبنا و بنیان دانش آب و هواشناسی خود دانش هواشناسی باشد. از این رو اگر بخواهیم توانایی تفسیر نقشه ها و نمودارهای اقلیمی را به دست آوریم باید آگاهی خود از بنیاد اصلی دانش آب و هواشناسی یعنی هواشناسی را افزایش دهیم. 
به یاری خداوند بزرگ از این پس هر هفته مطلبی با همین عنوان یعنی “بنیادهای آب و هواشناسی” منتشر خواهد شد. این مباحث از کتاب هواشناسی نوین نوشته ی آرنس گرفته شده اما متن آن متناسب با خواننده ی ایرانی ویرایش شده است.
از دوستان بزرگوار درخواست دارم اگر برخی واژه ها نیازمند تعریف است یا برخی جملات نیازمند روشنگری است مطرح بفرمایند تا به روشن تر شدن مفاهیم و مباحث کمک شود.
 
هر بار تکه ی کوچکی از بحث ارائه می شود تا هم دریافت فایل آسان تر باشد و هم زمان برای مطالعه ی عمیق تر وجود داشته باشد.
p_1 p_2 p_3(دانلود)
منبع: خبرنامه انجمن ایرانی اقلیم شناسی

 



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد