امروز:پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : یکشنبه, تیر 15ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 339 بار

تحلیل گردوغبار ۹۳٫۴٫۹ تهران

به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور, طی روزهای اخیر وزش باد نسبتاً شدید در حاشیه دشت کویر (خراسان رضوی، قم، مرکزی، البرز و جنوب استان های سمنان و تهران) موجب بلندشدن خاک از روی زمین های خشک و کم رطوبت (بدون پوشش گیاهی) شد.

 لازم به یادآوری است که درسال زراعی جاری در مناطق مذکور بارش در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد درمقایسه با نرمال بلندمدت کاهش داشته است. این امر موجب کاهش بیشتر رطوبت خاک گردیده و زمینه مساعدتری را برای تولید گردوخاک مهیا می کند. از سوی دیگر به سبب برخورد بادهای مخالف و ایجاد همگرایی، ذرات گردوخاک از سطح زمین به ترازهای بالاتر منتقل شده و به دنبال آن هوایی غبارآلود در سطح شهرهای حاشیه کویر مانند تهران، کرج، شهریار ، قم و … ایجاد می کند.

شایان ذکر است که روز دوشنبه سرعت بادهای شرقی در حومه کویر به علت رخنه ی توده هوای نسبتاً خنک تشدید گردید و این درحالی است که وزش بادهای شرقی معمولاً در اواخر روز به حداکثر خود می رسند. برای توضیح جزئیات بیشتر این که دیروز جریانات شرقی (سمنان) و غربی (دره منجیل، تاکستان و شهریار) سبب همگرایی شدید در محدوده استان تهران شد و باعت ظهور ذرات معلق گسترده و نسبتاً غلیظ درآسمان پایتخت گردید.
از امروز به بعد با توجه به فرونشینی ذرات درشت گردوخاک، از میزان غلظت گردوخاک کاسته شده و انتظار می رود شرایط دید افقی و کیفیت هوا بهتر شود.


مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد