امروز:دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : پنجشنبه, تیر 12ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 298 بار

سمفونی اقلیمی

پیشکش به دوستداران هنر و دانش
آیا دوست دارید صدای داده هایی که با آن ها کار میکنید را بشنوید؟
یا صدای پایان نامه تان را؟
دوست دارید گاهی هنگام تدریس، سر کلاس درس، صدای هوای همان روز و محل در سال گذشته بصورت پیش زمینه و ملایم پخش شود؟ فقط گاهی اوقات

دوست دارید داده هایتان علاوه بر تحلیل آماری تحلیل موسیقایی هم بشود؟ مثلا صدای آب شدن یخ های قطبی چگونه است، غم انگیز، هولناک و ترسناک یا هشداردهنده؟
موسیقی اقلیم سرزمین مان از شمال به جنوب، از غرب به شرق با چه ضرب آهنگی تغییر میکند؟ آیا اختلاف زیر و بمی نت هایش معنا دار است؟
در این لینک “دنیل کرافورد” و “اسکات جورج” داده های دمای کره زمین را طی سال های ۲۰۱۰-۱۸۸۰ به نت تبدیل کرده اند و توسط “دنیل کرافورد” با ساز “سل” نواخته شده است. هر نت معادل یک سال است. بم ترین نت معادل سردترین سال (۱۹۰۹) می باشد. این قطعه هنری کاملا علمی است.
اکنون تصور کنید همین کار بر روی سایر پارامترهای اقلیمی انجام شود و هر پارامتر با سازی متفاوت نواخته شود. آنگاه یک سمفونی اقلیمی خواهیم داشت که فبلا در طبیعت ضبط شده است. حتی میتوان صدای پرندگان را با فلوت و سوت شبیه سازی کرد و به زیبایی کار افزود.
با این حال اقلیم هیچ گاه در کلاس موسیقی دوره ندیده و هنرجوی موسیقی نبوده است. بلکه همچون گل آفتابگردان خودش قبله یاب خودش است.
با احترام

راحله قره لو

منبع: وبلاگ دکتر محسن حمیدیان پور



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد