امروز:جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : چهارشنبه, تیر 4ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 647 بار

تغییرات اقلیمی و نوسانات اقلیمی

تغییر اقلیم[۱] یک تغییر طولانی مدت آب و هوایی در یک محل خاص ، منطقه و یا سیاره زمین است. این نوسانات(swing)بوسیله تغییرات در ویژگی های مرتبط با میانگین های هوا، از قبیل دما ، الگوهای باد و بارش اندازه گیری می شود. چیزی که بیشتر مردم نمی دانند این است که تغییر[۲] در تنوع[۳] (تغییرپذیری) آب و هوایی را حتی اگر شرایط  متوسط هوا هم یکسان باقی بماند، بعنوان تغییر اقلیم در نظر می گیرند.

در حالی که تغییر زمانی اتفاق می افتد که اقلیم یک منطقه خاص و یا سیاره (زمین) بین دو دوره زمانی مختلف تغییر کند. این حالت معمولا زمانی حادث می شود که بعضی چیزها مثلا مقدار کل انرژی خورشید که توسط جو و یا سطح زمین جذب می شود تغییر کند. از این نظر تغییر اقلیم نیز هنگامی رخ میدهد که مقدار انرژی گرمایی از سطح زمین و اتمسفر در یک مدت زمان طولانی وارد فضا شود.

چنین تفاوت هایی می تواند هم تغییرات متوسط شرایط هوا و هم تغییراتی را که حول متوسط ها اتفاق می افتد شامل شود. تغییرات می تواند بوسیله فرایندهای طبیعی مانند فوران های آتشفشانی ، تغییرات در شدت خورشید یا تغییرات بسیار آهسته در جریانهای اقیانوسی و سطح زمین که در طی دوره های زمانی طولانی در حد چندین دهه و یا قرن و یا بیشتر از آن رخ می دهد، ایجاد می شود.

از طرفی، انسان نیز با انتشار گازهای گلخانه ای و ذرات معلق (آئروسلها) در فضا باعث تغییر شرایط آب و هوایی می شود. بنا براین هر دو عامل طبیعی و انسانی موجب تغییر اقلیم می شوند. این گونه تغییرات اقلیمی را اجباری[۴] می نامند ، چرا که آنها  با نیرو[۵] یا اجبار اقلیم را به سمت  مقادیر جدید حرکت[۶] می دهند.

نوسانات یا تغییرپذیری اقلیمی[۷] به تغییرات یا نوسانات در آب و هوا به عنوان یک انحراف از متوسط بلند مدت (عناصر) هواشناسی در طی یک دوره معینی از زمان مثل ماه ، فصل و یا سال خاص اشاره می کند. نوسانات[۸] یک مؤلفه طبیعی اقلیم هستند که از تغییرات سیستم  یا سیستمهایی که تحت نفوذ سیستم گردش عمومی هوا هستند ناشی می شوند. مثلا، یک سیستم (ها) ضعیف یا قوی می تواند بطور دوره ای منجر به حوادث شدید آب و هوایی شود. این نکته را باید یادآور شد که تعدادی از نوسانات اقلیمی می توانند بدون تاثیر در متوسط ها صورت گیرند. به عنوان مثال ، یک مکانی ممکن است مرطوبتر و یا خشک تر از سالهای نرمال شود در حالیکه متوسط ها تقریبا یکسان باقی بماند.

[۱] -Climate change

[۲] – change

[۳] – variability

[۴] – climate forcing

[۵] – force

[۶] – shift

[۷]- Climate Variability

[۸] – variations

منبع:

وبلاگ دکتر خسروشاهی



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد