امروز:دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : سه شنبه, تیر 3ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 277 بار

ارتباط الگوهای آب و هوایی و جنگ های داخلی

اولین تحقیق در مورد «ارتباط الگوهای آب و هوایی با شروع جنگ داخلی در کشورها» ، «ال نینو» که یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان است را، همتراز عواملی چون فقر و محرومیت اجتماعی قرار می‌دهد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق به نقل از ایسنا، ارتفاعات پرو در سال ۱۹۸۲ به واسطه‌ی «ال‌نینو» (نوسانات سیستم اتمسفری که معمولاً بر آب و هوای سراسر جهان اثرات قابل توجهی داشته و نابهنجاری‌های آب و هوایی را به دنبال دارد) ضربه سختی خورد و محصولات در آن منطقه ویران شد.

در همان سال، حملات چریکی از سوی جنبش راه درخشان پرو، منجر به یک جنگ داخلی شد که ۲۰ سال طول کشید.

محققان دانشگاه «پرینستون» واقع در ایالت نیوجرسی آ‌مریکا، در پاسخ به این پرسش که «آیا این انطباق تصادفی است؟» اطلاعاتی در مورد درگیری‌هایی از سال ۱۹۵۰ تا ۲۰۰۴ که در هر سال بیش از ۲۵ تن کشته می‌شدند را مورد بررسی قرار دادند. آنها سالهای وقوع «ال‌نینو» که تقریبا هر پنج سال یک بار اتفاق می‌افتد را با سالهای بروز «لانینا» مقایسه کردند.

«ال نینو» شرایط آب و هوایی گرم و خشک‌تر و «لانینا» شرایط آب و هوایی سردتر را در کشورهای گرمسیری به همراه می‌آورند؛ اما هر دوی آنها تاثیر کمی بر روی کشورهای معتدل می‌گذارند.

محققان، ۱۷۵ کشور و ۲۳۴ درگیری را مورد بررسی قرار دادند که بیش از نیمی از آنها منجر به مرگ ۱۰۰۰ تن شده بودند.

آنها با انجام این بررسی دریافتند که میزان خطر درگیری‌ها در کشورهای گرمسیری از ۳ درصد در طول سالهای «لانینا» به ۶ درصد در طول سالهای «ال‌نینو» افزایش یافته است.

محققان در تجزیه و تحلیل‌های خود متوجه این موضوع شدند که «ال‌نینو» به نظر، اثری فوری دارد و درگیری‌ها، ظرف چند ماه از شروع حوادث «ال‌نینو» رخ دادند؛‌ اما این ارتباط، مستقل از حوادث آب و هوایی محلی مانند خشکسالی بود که می‌تواند باعث ایجاد قحطی و افزایش بحران شود.

یکی از احتمالات در عامل به وجود آورنده‌ این ارتباط آن است که بازارهای بین‌المللی، علائم آ‌ب و هوایی در سراسرجهان را گسترش می‌دهند.

به طور مثال، خشکسالی گسترده در یک سال بروز ال‌نینو می‌تواند منجر به افزایش قیمت جهانی مواد غذایی شود.



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد