امروز:شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : سه شنبه, خرداد 27ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 239 بار

افزایش دو درجه‌ای دمای زمین، خطر ده برابر شدن طوفان‌های شدید

یک دانشمند آمریکایی که در زمینه آب و هوا و تغییرات اقلیمی تحقیق می‌کند هشدار داد افزایش دو درجه‌ای دمای زمین، خطر ده برابر شدن طوفان‌های شدید را به همراه خواهد داشت.
اسلاک گرینستد، محقق موسسه نیلز بور Niels Bohr وابسته به دانشگاه کپنهاگ که تحقیقات و بررسی‌های خود را بر پایه یک مدل پیش بینی رایانه‌ای استوار کرده و تغییرات دمای هوا را در اطراف کره زمین مدنظر قرار داده است، اعلام کرد: «اگر دمای هوای کره زمین یک درجه افزایش پیدا کند، تناوب طوفان‌های بسیار شدید در زمین سه تا چهار برابر افزایش خواهد یافت و اگر دمای هوای کره زمین دو درجه افزایش پیدا کند شمار طوفان‌های شدید ده برابر بیشتر از گذشته خواهد شد. این به معنای آن است که هر دو سال یک بار ما شاهد طوفان مهیبی به شدت طوفان کاترینا خواهیم بود در حالی که این طوفان اکنون هر بیست سال یک بار شکل می‌گیرد.»

تحقیقاتی که در گذشته در این زمینه صورت گرفته بود نشان می داد میان تناوب طوفان ها و گردبادهای حاره ای با گرمایش زمین رابطه ای مستقیم وجود دارد.
وی افزود: بررسی های صورت گرفته درباره گرم شدن هوای زمین در قرن بیستم، نشان داد که نیمی از طوفان هایی که شدتشان به اندازه طوفان کاترینا است، ناشی از گرم شدن زمین هستند و نیم دیگر طوفان ها نتیجه عوامل طبیعی دیگری مثل پدیده ال نینو هستند
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، این دانشمند آمریکایی همچنین هشدارداد سطح اقیانوس ها به موازات بالا رفتن دمای کره زمین، بالا خواهد آمد چرا که گرمایش زمین موجب تسریع ذوب یخچالهای قطبی به ویژه در قطب جنوب می شود. بالا آمدن سطح آب اقیانوس ها نیز به افزایش قدرت طوفان ها و در نتیجه افزایش قدرت تخریب آنها کمک خواهد کرد
طوفان های حاره ای بخش زیادی از نیروی خود را از گرمای سطح اقیانوس ها و تبخیر آب می گیرند. 


مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد