امروز:چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : سه شنبه, خرداد 6ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 705 بار

cloud seeding و طرح چند سوال اقلیمی مرتبط

چندی است که فضای طرح سوالات اقلیمی به منظور پویایی هر چه بیشتر سایت و ایجاد تعامل دو سویه علمی مابین نویسندگان و مخاطبین محترم سایت فراهم گردیده است لذا مزید امتنان و مورد انتظار است که عزیزان با مشارکت در ارائه  نقطه نظرات و پاسخ به سوالات  مطروحه باعث پر رونق تر شدن این بخش گردند ضمنا اگر عزیزان سوال مناسب و قابل ارائه ای دارند می توانند با هماهنگی مدیریت محترم سایت عرضه نموده و مورد بحث و گفتگو قرار دهند ان شاالله

در این بخش موضوع مهم بارورسازی ابرها را به عنوان موضوع سوال انتخاب نموده ایم همانگونه که مستحضرید در دنیا از این فناوری برای موارد زیر استفاده می گردد:

  1. افزایش بارش
  2. جلوگیری از ریزش تگرگ یا کاهش آن
  3. جلوگیری از بروز سیل
  4. پراکند مه در فرودگاهها و جاده ها
  5. مقابله با سرمازدگی
  6. تعدیل توفانهای حاره ای و هاریکن ها
  7. و …

منتها سوالات زیادی در رابطه با کارایی و عدم کارایی این فناوری مطرح گردیده است لذا سعی نموده ایم در قالب چند سوال از نظریات سازنده عزیزان بهره مند گردیم ان شا الله

۱- آیا فناوری بارور سازی ابرها تا کنون کارایی مطلوب داشته است یا نه؟

۲- آیا با بارورسازی ابرها، شاهد پراکنده شدن  و ناپدید شدن ابرها در سایر نقاط  خواهیم بود؟

۳- آیا بارورسازی ابرها منطقه تحت تاثیر را با مشکل زیست محیطی روبرو خواهد ساخت؟

۴- آیا بارورسازی ابرها باعث افزایش مقدار بارش در یک منطقه و کاهش آن در منطقه دیگر می گردد؟

۵- آیا بارورسازی ابرها را برای افزایش میزان بارش و کاهش اثرات خشکسالی در ایران پیشنهاد می نمایید؟

 


نویسنده : سید روح الله Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : پنجشنبه, خرداد ۸ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۰۸:۵۳

سلام آقای دکتر، گرچه بنده از هواشناسی سر درنمیآورم اما با توجه به اینکه در منطقه ای زندگی می کنم که باروری ابرها در آن صورت می گیرد، و در دوران دانش اموزی خود کمی هم مطالعه داشتم جالب دانستم با ذکر دو نکته در این گفتگو شرکت کنم.
– میزان بارش یزد در سالهایی که باروری ابرها صورت گرفته نسبت به سالهای قبل از اجرای این طرح ، رشد منطقی چندانی نداشته است. این قضاوتی است که شهروندان یزدی می کنند. البته باید آمارهای ایستگاه های کلیماتولوژی را هم در نظر بگیریم. که البته بعید می دانم چیزی خلاف مطلب گفته شده را ثابت کنند.
– زمانی از قول رییس وقت مرکز باروری ابرها در یکی از نشریات خوانده بودم که این مرکز تنها از یدید نقره برای باروری ابرها استفاده می کند و این یعنی سرمایه گزاری این مرکز روی ابرهای سرد بوده و اصلا به دنبال باروری ابرهای گرم که با کاربرد اوره و نمک بارور می شوند نبودند. اکنون را نمیدانم.
از مصاحبت شما خوشحالم شدم. مستدام باشید.

نویسنده : مهران فاطمی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : دوشنبه, خرداد ۱۲ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۰۰:۵۰

با سلام و ادب خدمت شما دوست گرامی
در رابطه با مورد اولتان باید عرض کنم که نتایج علمی پروژه های صورت پذیرفته افزایش نسبی بارش را در یزد گزارش نموده اند طبیعی است که بارورسازی صرفا در ارتفاعات شیرکوه که متوسط بارش آن بالای دویست میلیمتر است صورت پذیرفته است و در سایر نقاط یزد چون میزان بارش کمتر از صد میلیمتر است طبیعی است که بارورسازی صورت نپذیرفته که اثرات آن را مردم ببینند
در رابطه با قسمت دوم سوالتان ان شاالله نتایج تحقیقاتم که کامل شد پاسخ لازم را خواهم داد.
با تشکر
الاحقر : فاطمی

نویسنده : رضا ابراهیمی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : جمعه, خرداد ۹ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۱۳:۲۱

با سلام خدمت جناب اقای دکتر فاطمی
اقای دکتر به نطر من طرح بارورسازی ابرها نه تنها در ایران بلکه درسایر کشورهای ازجمله استرالیا وامریکا انجام شده وبنا به هر دلیل نتوانسته جایگاه وارزش علمی ودرنهایت به جواب منطقی خود دست یابد لکن به نظر بنده حقیر راههای دیگری نیز هست که می توان رطوبت موجود در هوا استفاده کرد طرح امکان سنجی تامین رطوبت از طریق نقطه شبنم نمونه ای از ان است همانطور که همگان می دانند دربعضی نواحی بیابانی میزان اب حاصل از نقظه شبنم به میزان ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلی متر اب قابل بارش می رسد پس به نطر بنده حقیر باید راه را اول به سمت مصرف درست این نعمت خدادادی پیش برد ودوم از روش ها وایده های نو وجدید استفاده کرد
یاحق

نویسنده : مهران فاطمی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : دوشنبه, خرداد ۱۲ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۰۰:۲۶

ضمن تشکر از دوستان بزرگواری که در بحث شرکت فرمودند نکات زیر از مجموعه تحقیقات صورت پذیرفته بویژه نتایج رساله دکتری استاد کمال امیدوار تقدیم می گردد:
نکته اول:
طی بیش از ۳۵-۴۰ سال تجربه بارورسازی در ۵۰ کشور دنیا مقدار بارش ۱۰ الی ۲۵ درصد افزایش داشته است و خسارات ناشی از تگرگ ۳۰ الی ۷۰ درصد کاهش یافته است. لذا اجرای این طرح در ایران با برنامه حساب شده در مناطقی که بارندگی آنها بالای ۲۰۰ میلیمتر است پیشنهاد می شود.
نکته دوم:
در خصوص پراکنده شدن ابر توسط مکانیسم بارورسازی در مناطق دورتر باید عرض نمود که ابر در صورتی از بین می رود که شرایط تشکیل آن از بین برود یعنی دما و رطوبت آن دستخوش تغییر بشود و این موضوع به هرحال چه بارورسازی انجام بشود و چه نشود اتفاق حواهد افتاد مضاف بر اینکه ابری که در آستانه بارش باشد مورد باروری قرار می گیرد و بارورسازی صرفا قابلیت مکانیسم بارش را افزایش می دهد.
نکته سوم :
شعاع تاثیرگذاری بارورسازی ۱۶۰ الی ۲۵۰ کیلومتر است و تا به حال گزارش اثبات شده ای وجود ندارد که که بارورسازی باعث کاهش بارش در منطقه ای دیگر شده باشد ضمنا مقدار بخار آبی هم که تبدیل به بارش می شود به قدری نیست که باعث کاهش بارش در منطقه ای دیگر بشود.
نکته چهارم:
در خصوص استفاده از یدور نقره دربارورسازی و بروز مشکلات زیست محیطی باید گفت که میزان ید موجود در یک قطره باران کمتر از حد نصاب مجاز مراکز بهداشتی می باشد در حالیکه مقدار ید نمک ید دار به مراتب بیشتر از این مقدار است ضمنا تا کنون عوارض زیست محیطی در این رابطه گزارش نشده است.
الاحقر : فاطمی








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد