امروز:چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : سه شنبه, خرداد 6ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 906 بار

ضریب تعیین در پژوهشهای اقلیم شناسی آماری

ضریب همبستگی ، اندازه همبستگی بین دو متغیر را نشان می دهد اما درباره ماهیت این همبستگی اطلاعات زیادی به ما نمی دهد. آن چه این نمایه مشخص می کند وجود همبستگی بالا یا پایین و نسبی بودن آن است.

اطلاعات کامل تر درباره همبستگی به وسیله ضریب تعین (پراش عامل مشترک) حاصل می شود.با محاسبه این ضریب می توان تعیین کرد چند درصد از کل پراش x با پراش y مشترک است. این ضریب مجذور ضریب همبستگی دو متغیره است و می توان آن را به شکل درصد نشان داد. برای مثال اگر ضریب همبستگی بین دو متغیر x و y، هشت دهم باشد ضریب تعیین برابر با شصت و چهار درصد خواهد بود یعنی شصت و چهار درصد از پراش(تغییرات) y با تغییرات (پراش) x مشترک و سی و شش درصد باقیمانده پراش (تغییرات) تحت تاثیر پدیده های دیگر است. مقادیر ضریب تعیین نزدیک به صد بیانگر این است که بیش ترین تغییرات x و y مشترک اند. واضح است ضریب تعیین معیار گویاتری از ضریب همبستگی است و به ما امکان می دهد یقین مشخصتری در پیش بینی کردن متغیر y از روی متغیر x ویا بالعکس داشته باشیم
ضریب تعیین ارتفاع – دما برای استان کرمان ۸۹٫۶۸ درصد است. در واقع ارتفاع،۸۹٫۶۸ درصد تغییرات مکانی دما را توجیه می کند و ۲۱٫۳ درصد باقیمانده تغییرات مکانی دما ، حاصل رویدادهای دیگر است.
ضریب تعیین ضمن بیان مقدار پراش مشترک دو متغیر ، بسیاری از واقعیتهای نهفته در مشاهدات را نیز نمایش می دهد. برای مثال فرض کنید برای دسته ای از داده ها ضریب همبستگی۰٫۸ و برای دسته دیگر ضریب تعیین ۰٫۴ باشد اگر به ضریب همبستگی بسنده کنیم به نظر می رسد ضریب همبستگی دسته اول دو برابر قوی تر از دسته دوم خواهد بود اما وقتی ضریب تعیین را محاسبه می نماییم برای دسته اول ۶۴ درصد و برای دسته دوم ۱۶ درصد می باشد بنابراین ضریب همبستگی ۰٫۸ چهار برابر قوی تر از ضریب همبستگی ۰٫۴ می باشد که این مطلب به سادگی از ضریب همبستگی قابل استنباط نیست از آنچه که اینجا بیان شد می توان دریافت ضریب همبستگی نباید به صورت نسبت ، مورد مقایسه و تفسیر قرار گیرد. به عنوان مثال ضریب همبستگی ۰٫۹ دقیقا دو برابر ضریب همبستگی ۰٫۴۵ تفسیر نشود.

منبع: کتاب اقلیم شناسی آماری استاد عساکره


برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

نویسنده : مرتضی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : سه شنبه, شهریور ۱۱ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۲۱:۰۷

مفید بود.
تشکر

نویسنده : مهران فاطمی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : سه شنبه, شهریور ۱۱ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۲۲:۵۶

سلام و ادب
سپاس از لطفتان








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد