امروز:شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : جمعه, خرداد 2ام, 1393 | پرینت مطلب |سید اسعد حسینی| بازديد: 394 بار

لزوم ورود علم جغرافیا به اشتغال بخش خصوصی

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه گیلان، دکتر محمدرضا حافظ‌نیا در نشست کمیته برنامه‌ریزی علوم جغرافیایی و کمیسیون‌های تخصصی وابسته که در مجتمع آموزشی رفاهی سردارجنگل چمخاله برگزار شد، ضمن تشریح مشکلات موجود در حوزه علوم جغرافیایی، نبود فلسفه علم جغرافیا را مهمترین دغدغه موجود در این حوزه برشمرد.

 وی افزود: جغرافیا از مجموعه علومی است که لزوم تبیین فلسفه ای در حکم اساسنامه به خوبی در آن احساس شده اما متاسفانه تاکنون اقدام موثری در سطح جهانی در این راستا صورت نگرفته است.

 رییس کمیته برنامه‌ریزی علوم جغرافیای ایران با بیان تفاوت های دو مقوله فلسفه علم و فلسفه در علم از فعالیت محدود اساتید فن در حوزه فلسفه علم گفت و خاطرنشان کرد: متاسفانه اقدام اصولی و درستی در راستای شناخت فلسفه علوم جغرافیا صورت نگرفته است.

 حافظ نیا درباره شرایط مطلوب انجام امور پژوهشی در حوزه تدوین اساسنامه علم جغرافیا اظهار کرد: مباحثی مانند چیستی، هستی شناسی، معرفت شناسی، روش شناسی و هدف غائی باید در خلال تبیین فلسفه علم به خوبی پرداخته شود.

 وی ضمن دعوت از اساتید حوزه فلسفه علم لزوم توجه هرچه بیشتر به عناصر ساختاری را مورد تاکید قرار داد و راه نجات از سردرگمی در این حوزه را تدوین فلسفه علم برشمرد.

 موضوع هویت بخشی در حوزه علوم جغرافیایی بحث دیگری بود که حافظ نیا به آن اشاره کرد و مشکل کم انگاری و احساس ضعف هویتی را از مشکلات موجود این حوزه دانست.

 وی تحول روحی را لازمه رفع این معضل دانست و افزود: با ارتقای سطح باورها و فلسفه علمی در این راستا شاهد بروز این مشکلات نخواهیم بود.

وی از عدم کارایی مطلوب علوم جغرافیایی در بازار بخش خصوصی گفت و تصریح کرد: فعالیت این حوزه از علم طی سالیان گذشته تنها در محدوده پروژه های دولتی معطوف بوده که به نوبه خود اهمیت داشته اما لزوم ورود پایگاههای متنوع علم جغرافیا در حوزه اشتغال بخش خصوصی طی سالهای گذشته به خوبی احساس شده است.

 وی ادامه داد: علم جغرافیا باید جایگاه خود را به خوبی در بازار اشتغال اثبات کرده و در حوزه های مختلف مانند دفاتر املاک و دفاتر توریستی که ارتباط مستقیمی با این حوزه از علم دارند ورود کنند تا تخصص جغرافیایی به خوبی در آنها نمود یابد.



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: سید اسعد حسینی

دکتری اقلیم شناسی از دانشگاه محقق اردبیلی