امروز:چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : چهارشنبه, اردیبهشت 31ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 1,302 بار

سیکلون های حاره ای و طرح دو سوال اقلیمی

همانگونه که مستحضرید یکی از عوامل اغتشاش در مناطق حاره ،توفان ها و سیکلونهای حاره ای هستند که ارتباط مستقیمی با گردش عمومی جو دارند این سیستم ها عمدتا روی آبهای گرم اقیانوس حاره ای در کمربند عرض های ۲۰ درجه شمالی و جنوبی تشکیل می شوند و در مقایسه با سیکلونهای عرض های بالا ، توفانها و سیکلونهای حاره ای دارای اندازه کوچکتر ولی قدرت بیشتری هستند

سوال:

۱- به نظر شما کدام ناحیه از کره زمین،  مساعدترین محل برای شکل گیری سیکلونهای حاره ای می باشد؟

۲- وقوع هر یک از پدیده های النینو و یا لانینا چه تاثیری بر روند شکل گیری و تقویت این سیکلونها دارد؟



مطالب مرتبط

نویسنده : حسین علی روحبخش سیکارودی Romania
تاریخ : پنجشنبه, خرداد ۱ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۰۰:۳۳

به نام ایزد منان و سلام بر شما دوست بزرگوار و پرتلاش،با توجه به شرایط لازم برای تشکیل سیکلون های حاره ای که مهمترین آنها عبارتنداز:
۱-وجود ناپایداری همرفتی قوی ۲-همگرایی هوای شطحی بر روی مناطقی که دارای آب گرم هستند
۳-وجود یک موج شرقی در داخل بادهای تجاری جهت تحریک وشروع چرخش هوای سطحی همگرابه داخل منطقه ی بالارونده
۴-فاصله از خط استوا به لحاظ تاثیر کذاری نیروی کوریولیس به گونه ای که چرخندگی حاصل تداوم داشته باشد.تا ۵ درجه عرض جغرافیایی امکان تشکیل سیکلون های حاره ای وجود ندارد چون نیروی کوریولی ضعیف است.
۵-دارا بودن سیستمی که فشار مرکزی آن کمتراز ۹۹۰هکتوپاسکال باشد.
۶-وجود بستر آبی در مسیر حرکت سیستم هاکه دمای آن بالاتر ۲۶درجه و کمتر از ۳۰درجه سانتی گراد باشد تا فرایند تبخیر و آزاد سازی انرژی نهان و در نتیجه انتقال گرما از سطح به آتمسفر فراهم شود.
۷-عدم وجود باد قابل توجه در تروپوسفر فوقانی ۸-شکل گیری ساختار چشم سیکلون
با توجه به فراهم آمدن این شرایط در بخش غربی اقیانوس ها و بر روی دریا های کم عمق دارای آب گرم آسیای شرقی و شمال شرق استرالیا و منطقه کارائیب مهمترین مناطق رخداد این پدیده هستند.شکل گیری پدیده ی النینو و به عبارتی تضعیف چرخه واکر سبب تضعیف فرکانس وقوع آنها بویژه در اقیانوس اطلس می شود و با تقویت جریان واکر در فاز لانینو امکان وقوع آنه بیشتر می شود.

نویسنده : مهران فاطمی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : پنجشنبه, خرداد ۱ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۰۱:۱۴

با سلام و ادب خدمت جناب آقای دکتر روحبخش
ضمن تشکر از پاسخ خوب جنابعالی به منظور تکمیل مطالبتان موارد زیر ارائه می گردد:
توفان‌ها و سیکلون‌های حارّه‌ای، دقیق‌ترین دسته از سیستم‌های هوا در مقیاس بزرگ بوده، که همراه با بادهایی با سرعت ۳۳ـ۵۰ متر بر ثانیه یا بیشتر، باران‌های سیل‌زا و امواج توفان ساحلی هستند. این توفان‌ها در اقیانوس اطلس شمالی به عنوان «هاریکن‌ها» و در اقیانوس آرام شمال غربی به عنوان «تیفون‌ها» نامیده می‌شوند. این توفان‌ها در روی اقیانوس‌های حارّه‌ای گرم توسعه می‌یابند که در طی ۴ تا ۷ روز از فروبارهای ضعیف به توفان‌های حارّه‌ای تبدیل شده و با بادهای شدیدی که حداقل ۱۸ متر بر ثانیه سرعت دارند، ظاهر می‌شوند. اگر شدت بادها در آن به ۳۳ متر بر ثانیه یا بیشتر برسند و یک چشم توفان به وجود آید،یک سیکلون حارّه‌ای تشکیل می‌شود.
سیکلون‌های حاره‌ای معمولاً در حاشیه‌های غربی حوضه‌های اقیانوسی که محل تجمع آب‌های گرم ناشی از حرکت جریان‌های اقیانوسی و بادهای شرقی حاره‌ای هستند، شکل می‌گیرند. چنین شرایطی هنگامی که نوسانات جنوبی (انسو) مثبت است، تقویت می‌شوند و در این مواقع سیکلون‌ها تمایل به غلبه بر جنوب ایالات متحده و خلیج مکزیک را دارند. در شرایط ال نینو فعالیّت سیکلون‌های حاره‌ای درمرکز اقیانوس آرام جنوبی افزایش می‌یابد (خسروی و پودینه، ۱۳۸۹).

به طور کلی شرایط لازم برای تشدید فعالیّت فروبارهای حارّه‌ای را می‌توان اینگونه خلاصه کرد:

۱ـ وجود منطقه وسیعی از اقیانوس با دمای بیش از ۲۶٫۵درجه سلسیوس تا عمق ۶۰ متر؛ به همین دلیل، ایجاد سیکلون‌ها در سواحل شرقی اقیانوس‌ها، در منطقه جریان‌های دریایی آب سرد به حداقل می‌رسد.

۲ـ مکانی دور از استوا برای تولید نیروی کوریولیس لازم جهت ایجاد سیکلون؛ به همین جهت، منطقه حداکثرایجاد سیکلون‌ها دورتر ازاستوای جغرافیایی واقع شده است.

۳ـ وجود یک موجِ شرقی در حالت تقویت؛ موج مزبور، ضمن تقویت تدریجی، باعث افزایش چرخندگی و نهایتاً تقویت چرخش سیکلونی می‌شود.

۴ـ آمیخته نشدن هوای گرم، مرطوب و در حال صعود سیکلون با هوای خشک اطراف؛ به این ترتیب، تضاد حرارتی و انرژی بین دو توده هوا باقی می‌ماند و سبب تشدید عمل صعود می‌شود.

۵ـ وجود هسته رودباد در ارتفاع ۱۲ کیلومتری برای تخلیه هوای صعود کرده از منطقه، که تخلیه مداوم و سریع هوا از نزدیک به سطح زمین را تشدید می‌کند.

۶ـ دسترسی به هوای گرم و مرطوب.

نویسنده : دکتر آتیلا، تورک تاز Spain
تاریخ : چهارشنبه, دی ۲۱ام, ۱۴۰۱
ساعت : ۰۸:۵۸

سلام، دوست عزیز من مطالعات جغرافیایی و هواشناسی ام بسیار زیاد بوده و علاقه ی شدیدی به فکره راه چاره ای برای جذب سامانه های بارشی بیشتر برای کشور یا با زبانی ساده تر بگویم، تولیده سامانه های طوفانی گردشی با پهنای پانصد کیلومتری در اقیانوس هند و با مکش ها و ابزارهای مورده نیاز آنرا از دل دریای عرب با سرعت بالا دقیقا به سواحل چابهار و بندرعباس، بکوبانیم و اگر بتوان سالی دو عدد ازین چرخنده ها در دقیقا ماه‌های دی و بهمن بوجود آورده و با سواحل جنوبی بکوبانیم و همزمان با ایجاد محرک های گرمایشی در منطقه ای مابین بیابان‌های یزد و اصفهان و فاقد سکونت استان فارس میتوان جهت ابرها را طوری کنترول کنیم که طوفان را کنترول کردیم و ابرهارا با سوق دادن به سمت کوههای زاگروس و دشت های مرکزی باقی مسیر را خودش طی سنت غرب به شمال و شمال شرق طی میکند،
سوال من از شما درین قسمت است؟
چرا با توجه به اینکه ما دارای ذخیره عظیم گازی و توان استفاده از میعانات گازی در تیفی وصیع در دریا و خشکی که می‌توانیم با تولید کپسول های ۱۰۰ الی۲۰۰ لیتری البته با غالبهای یک بار مصرف با ورق های آلمینیومی نازک و ارتعاش فوران پنجاه متری ازین کپسول ها و جاگذاری و هدایت راهبردهای آن شعله های مهار شده در طیفی عظیم، رسما سرعت و جهت حرکت باد را تا چندین روز مورده نیاز برای هم چرخانندهای عظیمی به همراه رطوبت عظیم موجود در هوا را از دریای عرب و اقیانوس هند در فصل زمستان وارد کشور کنیم، چرا و چرا و چرا این کار توسط نظام و دانشمندانمان انجام نمی‌شود و به دولت عرضه نمیشود؟؟؟ لطفا جوابم را بدهید








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد