امروز:پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : پنجشنبه, اردیبهشت 18ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 4,283 بار

مختصری در مورد تاوه قطبی(Polar vortex)

در تعریف تاوه قطبی در فرهنگ هواشناسی اینچنین آمده است : “گردش چرخندی بزرگ مقیاس در بخش میانی و بالایی تروپوسفر(ورد سپهر) که مرکز آن معمولا در مناطق قطبی است”

به طور متوسط تاوه قطبی ۲مرکز دارد یکی در نزدیکی جزیره بافین در شمال کانادا و دیگری بر روی شمالشرق سیبری واقع شده است . سازمان هواشناسی  جهانی تاوه قطبی را گردش چرخندی بزرگ مقیاس در ورد سپهربالایی و میانی تعریف کرده است که مرکز آن معمولا در مناطق قطبی می باشد.

این گردش جوی کاملا مداری نیست و به طور مکرر بوسیله فعالیتهای نصف النهاری ناشی از عواملی مانند ناهماهنگیهای خشکیها و دریاها و فعالیتهای پرخندی بر روی جبهه های جوی ، فعالیتهای خورشیدی و سایر فعالیتهای مداری شکسته می شود و ناوه های آن تا عرضهای پایین و پشته های آن تا قطب امتداد می یابد.

شدت ، گسترش، تحدید و یا تضعیف تاوه قطبی همراه با نوسانات پرفشار جنب حاره تعیین کننده شرایط اقلیمی در عرضهای میانی مانند ایران محسوب می شود.

وضعیت دما و بارش در کشور تحت کنترل ۲ پدیده تاوه قطبی و پرفشار جنب حاره می باشد. هرگاه محور ناوه های ناشی از تاوه قطبی در امتداد طولهای ۴۰ تا ۵۰ درجه شرقی عمیقتر شود و به عرضهای جنوبی کشیده گردد بارش کشور فراگیر بوده و از شدت بیشتری برخوردار خواهد شد و استقرار پشته در غرب دریای سیاه و شرق اروپا با افزایش بارش و کاهش دما در کشور همراه می گردد.



مطالب مرتبط

نویسنده : محمد Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : شنبه, آذر ۱ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۲۳:۰۰

سلام
برای مطالعه تاوه قطبی باید چه داده ای را مورد مطالعه قرار داد

نویسنده : مهران فاطمی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : یکشنبه, آذر ۲ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۱۰:۵۷

با سلام و ادب
سوال شما خیلی کلی است بستگی به این دارد که شما تاوه قطبی را از چه منظری می خواهید مورد بررسی قرار دهید آیا تاثیر آن را بر روی بارش یا دما می خواهید مورد بررسی قرار دهید ؟ و یا ارتباط آن را با شاخص های دور پیوند مانند نوسان قطبی و یا بر روی پدیده های فرین مانند سرماهای فرین در هر موردنیاز به داده های خاص تحقیق را دارید منتها در هر نوع تحقیق مرتبط به این موضوع به داده های شبکه ای فشار ،ارتفاع ژئوپتانسیل و سایر داده های جو بالا نیازمندید
موفق باشید

نویسنده : س Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : چهارشنبه, تیر ۲۳ام, ۱۳۹۵
ساعت : ۰۱:۴۳

با سلام
لطفا مرجع “مختصری درباره تاوه قطبی ” را ذکر بفرمایید؟
سپاسگزارم

نویسنده : مهدی Germany
تاریخ : سه شنبه, مرداد ۲۵ام, ۱۴۰۱
ساعت : ۰۲:۱۶

سلام آیا این بارش ها شامل ابرهای سیاه و طوفانی هم می‌باشد ؟ یا در حد بارش های معمولی؟








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد