امروز:پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : یکشنبه, اسفند 25ام, 1392 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 536 بار

پیچند یا تورنادو ( Tornado)

پیچند یا تورنادو ( Tornado)
پدیده ای است که در اکثر مناطق دنیا و بویژه در آمریکا و غرب آفریقا مشاهده می شود. فراوانی پیچند در فصل بهار بیش از سایر فصول است.

پیچند بصورت ستونی از هوا با چرخش خیلی تند از بخش زیرین ابر CB (کومه ای بارای) به سطح زمین می رسد. در مناطق مختلف دنیا به اسم های محلی نامیده می شود که همگی بیانگر پیچش سریع هوا در ستونی قائم و به نسبت باریک است. حتی اگر ابر تولید کننده پیچند دیده نشود، ستونی از گردوخاک و ذرات خردریزه این پدیده را آشکار می سازد.

مخرب ترین پیچندها توسط ابرهای همرفتی کومه ای بارای (CB) ابر یاخته (Supercell) همراه با رعدوبرق تولید می شوند. این ابرها با سامانه میان- چرخند (Mesocyclone) لایه میانی جو پشتیبانی می شود که با حرکات شدید بالاسو و همچنین پایین سو همراه است.

همرفت های خیلی قوی از ابرهای همرفتی ناابریاخته (Nonsupercell) نیز می تواند پیچندهای به نسبت ضعیف تولید کند که بیشتر به نام های ” خشکی افشانه”، ” آب افشانه” و یا ” پیچند خشکی” شناخته می شوند. این نوع پیچندها در خوزستان و بر روی خلیج فارس مشاهده شده اند.

شدت پیچند با مقیاس جدید فوجی‌تا برحسب شدت تخریب و با مقیاس TORRO براساس سرعت وزش باد تعیین می شود. بالاترین سرعت باد به مقدار m/s۱۴۰ در ۱۳ اردیبهشت سال ۱۳۷۸ توسط رادار دپلری در پیچندی بسیار مخرب در اطراف شهر اکلاهامای آمریکا ثبت شده است. مدت فعالیت پیچند کوتاه است و حدود ۱۵ دقیقه طول می کشد. شعاع عمل آن ۱۰۰ متر تا ۲۰۰۰ متر است. پیچند مسافتی از ۱۰ تا ۱۰۰ کیلومتر را طی می کند. اصطلاح های خط خشک، نوار تغذیه کننده، جست پیچند، پژواک قلابی (تصویر رادار)، ناوه مکنده و منطقه موجی از دیگر نامهای این پدیده است.

کاهش ناگهانی و شدید فشار هوا سبب انفجار محیط های بسته مانند ساختمانها می شود. کاهش فشار هوا در مرکز پیچند از عوامل مهم ایجاد خسارت است. بیشترین مقدار برآورد شده در مرکز آن حدود hpa ۲۵۰-۲۰۰ است، این موضوع همچنین سبب اشباع هوا شده و مشاهده هوای صعودکننده را ممکن می سازد.

رخداد چند باره پیچند نیز در یک منطقه مشاهده می شود. بالاترین تعداد آن ۱۴۸ عدد در ۱۳ و ۱۴ فروردین سال ۱۳۵۳ ثبت شده است.

مسیر تخریب نیز می تواند نشانگر شکل گیری پی در پی پیچند باشد. این پدیده بر روی جبهه سرد قوی (در محل برخورد مستقیم هوای سرد و خشک شمالی و گرم و مرطوب جنوبی) شکل می گیرد. پیچند در امتداد جبهه عموماً از جنوب به شمال حرکت می کند و بطور متوالی تولید شده و از بین می رود.

شکل ظاهری پدیده بصورت قیفی آویزان از ابر مادر است و در مقیاس محلی شدیدترین گردش جو می باشد. گردش شدید در ستونی با قطر چندصد متر و با گردش پادساعتگرد است. این پدیده گاهی با گردش ساعت‌گرد نیز مشاهده می شود. سرعت باد آن از حداقل m/s۱۸ تا m/s۱۳۵ است. گاهی پیچند با پیچندی ثانوی همراه است که “تاوه مکشی” نامیده می شود. بیشترین پیچندها در کشور آمریکا و در ایالت های جنوب شرقی آن رخ می دهند و شمار سالانه آنها به ۱۰۰۰ عدد می رسد. منطقه یا نوار گذرکلی آنها را کوچه ی پیچند می نامند که ایالت های تگزاس، اوکلاهاما، کانزاس و نبراسکا را دربرمی گیرد.

 


برچسب‌ها:,

مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد