امروز:شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : چهارشنبه, اسفند 13ام, 1399 | پرینت مطلب |ابراهیم مسگری| بازديد: 1,339 بار

گزارش شماره یک، تغییراقلیم (آب و هوا) از دیدگاه اقتصادی

این گزارش باهدف آشنایی متخصصین و مسئولین، در حوزه های مختلف تصمیم گیری، با مؤلفه های مرتبط با موضوع تغییر اقلیم(آب وهوا)، روابط این مؤلفه ها و روابط متقابل آنها با یکدیگر، ارائه می شود. هیچ گونه دخل و تصرف و یا تفسیری از سوی نویسنده، در خصوص مؤلفه ها و یا روابط آنها اعمال نشده است. درک هر یکاز مؤلفه ها منوط به دانستن دقیق تعریفی است که از سوی مجمع جهانی اقتصاد و بر اساس یافته ها و تئوری های علمی در همه حوزه ها اعماز: اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، محیطزیست، فنآوری اطلاعات، حقوقی و… صورت گرفته است.

بیان تعاریف موردنظر مجمع جهانی اقتصاد، از هر یک از مؤلفه ها اگرچه امکانپذیر است، ولی کاری زمانبر است، که نه در این مرحله ضرورت دارد و مهمتر اینکه در حوصله خواننده محترم نمی باشد. لذا توصیه میشود که هیچگونه قضاوتی، سریعاً و براساس تجربیات موردی، در مورد روابط (و روابط متقابل) مؤلفه ها با یکدیگر صورت نگیرد. اظهارنظر در مورد این روابط (و روابط متقابل) منوط به داشتن آمار و اطلاعات کافی در هر مورد و به ویژه، در سطح داخلی(کشور) است، که متاسفانه خلاء و کاستی جدی در این زمینه وجود دارد.

از سوی دیگر، و به ویژه این که مجمع جهانی اقتصاد، تلاش کرده است در یک بستر کامل و جامع، بر اساس پشتوانه غنی از آمار و اطلاعات، اخذشده از بانک جهانی، صندوق بین المللی پول، کمیته های تخصصی سازمان ملل متحد، سازمان جهانی هواشناسی و… و با کمک بیش از ۱۵۰۰ نفر متخصص در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، محیط-زیست، فنآوری اطالعات، حقوقی و… در سراسر جهان، دست به تهیه و تدوین چنین کار عظیمی بزند.

اجمالا یادآور میشود که این اولین گزارش، از سلسله گزارشات در زمینه روابط(و روابط متقابل)، مؤلفه های مطرح و شناخته شده در حوزه مباحث مرتبط با “تغییراقلیم (آب و هوا)” است. انشاا… و در ادامه، دو گزارش دیگر در زمینه مؤلفه های مؤثر بر ” شاخصهای اقلیمی”- مبتنی بر تعاریف سازمان جهانی هواشناسی(WMO)و” اقدام های مرتبط با اقلیم”- سند شماره ۱۳ ،اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد(SDGs) نیز بزودی تهیه و ارائه خواهد شد.

پس از آن، و با همراهی و همکاری متخصصین هواشناسی، اقلیم شناسی و سایر حوزه ها، ضمائم مرتبط با مؤلفه های ذکرشده در این گزارشات ارائه خواهد شد. امید که این تلاشی باشد در جهت برداشتن گامی درست برای آنچه که از آن به عنوان فاجعه زیست محیطی در آینده نه چندان دور، یاد میشود.

 

از سرکار خانم شهین نصری بخاطر ارسال این گزارش سپاسگزاریم.

جهت دانلود این گزارش بر روی لینک ذیل کلیک نمایید.

Part1_ClimateChange









avatar

نویسنده: ابراهیم مسگری

دانشجوی دکتری مخاطرات آب و هوایی دانشگاه سیستان و بلوچستان