امروز:یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : یکشنبه, مهر 20ام, 1399 | پرینت مطلب |ابراهیم مسگری| بازديد: 1,773 بار

معرفی نرم افزار محاسبه تبخیر و تعرق پتانسیل با روش هارگریوز-سامانی+دانلود

درود و عرض ادب دارم خدمت یکایک شما بزرگواران

در وهله اول لازم می دانم از استاد دانشمند جناب آقای دکتر تقی طاوسی، استاد گروه جغرافیای طبیعی و اقلیم شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان بخاطر ارسال این نرم افزار ارزشمند تشکر کنم، نرم افزار ماکرو محاسبه تبخیر و تعرق پتانسیل با روش هارگریوز-سامانی برای اولین بار و بصورت کاملا رایگان جهت استفاده عموم اساتید، دانشجویان و در کل کلیه پژوهشگران ارجمند در وب سایت در دسترس قرار گرفته و دوستان می توانند هم اکنون نرم افزار فوق را از لیتم ذیل دانلود کرده و از آن استفاده نماید.

 

دانلود

 

داده ­های مورد نیاز

برای تخمین مقدار تجمعی تبخیر وتعرق پتانسیل ماهانه با روش هارگریوز-سامانی  در این برنامه نرم افزاری، نیاز به میانگین ماهانه کمینه دمای هوا، میانگین ماهانه بیشینه دمای هوا و میانگین روزانه دمای هوا در مقیاس ماهانه است. به کمک این نرم افزار می­توان میانگین ماهانه تبخیر وتعرق پتانسیل بر حسب میلی­متر و نیز مقدار مجموع تبخیر وتعرق سالانه را تخمین زد.

تخمین تبخیر و تعرق پتانسیل در مقایسه با آمار تشت تبخیر

نخست مقادیر تبخیر و تعرق پتانسیل با روش­های تجربی متفاوتی از جمله روش تورنث وایت، روش بلانی کرایدل، روش پنمن-مانتیث، روش ماکینگ، روش ایوانف، روش هارگریوز-سامانی و نیز با استفاده از نرم افزار (Cropwat) محاسبه شد و سپس با داده­های ثبت شده تشت تبخیر ایستگاه هواشناسی شهر زاهدان مقایسه شد.

مقایسه مقادیر تخمین زده شده با هریک از روش­های تجربی با مقادیر اندازه­گیری شده در تشت تبخیر گویای این مهم بود که تخمین مقدار تبخیر و تعرق پتانسیل با روش هارگریوز-سامانی در همه ماههای سال کمترین اختلاف را با آمار تشت تبخیر داشت. به این صورت که مقادیر ماهانه تبخیر و تعرق محاسبه شده در هر یک از روش­های گفته شده در بالا از مجموع ماهانه تبخیر اندازه­گیری شده در تشت تبخیر تفریق شد. نتایج در همه ماههای سال به روشنی نشان داد که روش هارگریوز-سامانی کمترین اختلاف با آمار تشت تبخیر دارد.

معرفی چند منبع برای مطالعه بیشتر

  • طاوسی، تقی (۱۳۹۰)، کاربرد اقلیمی تابش خورشیدی در برنامه­ریزی محیطی، انتشارات دانشگاه سیستان و بلوچستان (برای آشنایی بهتر با فرمولهای مورد استفاده در روش هارگریوز-سامانی).
  • طاوسی، تقی، محمدرضا منصوری دانشور و علیرضا موقری (۱۳۹۱)، پهنه­بندی شدت خشکی در ایران با استفاده از مدل تبخیر و تعرق هارگریوزـ سامانی بر مبنای توپوگرافی رقومی (DEM)، مجله جغرافیا و پایداری محیط، دانشگاه رازی کرمانشاه، شماره ۴، صص ۱۱۰-۹۵٫
  • Hargreaves, G. H., & Samani, Z. A. (1985). Reference crop evapotranspiration from temperature. Applied engineering in agriculture۱(۲), ۹۶-۹۹٫


مطالب مرتبط

نویسنده : مارال قربانی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : شنبه, مرداد ۲۳ام, ۱۴۰۰
ساعت : ۱۲:۴۲

با سلام روشی چطور میتوان با استفاده از داداه های میانگین سالیانه مقدار تبخیر و تعرق را برآورد نمود؟ با تشکر

نویسنده : r mousavi Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : چهارشنبه, بهمن ۲۰ام, ۱۴۰۰
ساعت : ۰۵:۱۱

با سلام خدمت جناب دکتر مسگری و همکاران محترم متاسفانه من در نصب این نرم افزار و نرم افزار RET_et دچار مشکل هستم و نتوانستم هیچ کدام را نصب نمایم ممکنه راهنمایی بفرمایید با تشکر فراوان

نویسنده : admin Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : دوشنبه, اسفند ۲ام, ۱۴۰۰
ساعت : ۲۰:۳۵

درود بر شما
فایل فوق نرم افزار نیست بلکه ماکرویی است که در اکسل اجرا می شود. تست شده و مشکلی مشاهده نگردید








avatar

نویسنده: ابراهیم مسگری

دانشجوی دکتری مخاطرات آب و هوایی دانشگاه سیستان و بلوچستان