امروز:شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : چهارشنبه, فروردین 27ام, 1399 | پرینت مطلب |علیرضا کربلائی| بازديد: 3,180 بار

ایجاد روز ژولیوسی (Julian day) بر اساس تاریخ و تبدیل آن به تاریخ در اکسل

ژولیوسی، عددی صحیح؛ نشانگر تعداد روزهای گذرانده شده از مبدأ زمانی مشخصی است. در تاریخ میلادی آغاز این شمارش از اولین روز ماه ژانویه شروع می شود.  این مقدار در مطالعات مختلف  مانند مطالعات تابشی یا مطالعات مدلسازی اقلیمی و… مورد استفاده قرار می گیرد. گاهی نیاز است برای اطلاعات ورودی به یک مدل یا نرم افزار (برای مثال نرم افزار lars)  به جای استفاده از تاریخ های میلادی از شماره ژولیوسی استفاده نماییم. گاهی یک اشتباه در شماره ژولیوسی  وارد شده به نرم افزار lars سبب اجرا نشدن آن می گردد. همچنین ممکن است خروجی نرم افزاری بر اساس شماره ژولیوسی باشد و قصد داشته باشیم این مقدار را به تاریخ بر گردانیم. در اینجا قصد داریم راه تبدیل این شماره را در نرم افزار اکسل از تاریخ به ژولیوسی و از ژولیوسی به تاریخ برای شما عزیزان به عنوان نکته کلیدی مطرح نماییم. 

الف) تبدیل شماره تاریخ به شماره ژولیوسی:

برای تبدیل تاریخ به شماره ژولیوسی نیاز است؛ سال، ماه و روز در سلول های جداگانه ای قرار داشته باشند. سپس میتوانیم با استفاده از کد زیر آن را به شماره ژولیوسی تبدیل نماییم:

D C B A  
شماره ژولیوسی روز ماه سال ۱
(Date(A2,B2,C2)-Date(A2,۱,۰= ۹ ۴ ۲۰۲۰ ۲

شماره ژولیوسی بدست آمده ۱۰۰ خواهد شد. 

ب) تبدیل  شماره ژولیوسی به تاریخ

اگر در یک ستون سال و در ستون دیگر شماره ژولیوسی را داشته باشیم، میتوانیم با استفاده از دستور زیر در یکی از سلول های اکسل تاریخ را استخراج نمایم:

C B A  
تاریخ شماره ژولیوسی سال ۱
(DATE(A1,۱,B1= ۱۰۰ ۲۰۲۰ ۲

تاریخ بدست آمده ۴/۹/۲۰۲۰ خواهد شد. 

 









avatar

نویسنده: علیرضا کربلائی

دکتری اقلیم شناسی سینوپتیک دانشگاه خوارزمی تهران