امروز:دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : یکشنبه, آبان 6ام, 1397 | پرینت مطلب |سیدابوالفضل مسعودیان| بازديد: 1,134 بار

زمان پاسخ

درود بر شما

رفتار آب و هوا بسیار پیچیده است. یکی از دلایل این پیچیدگی وجود زمان تأخیر بین عناصر آب و هوایی است. مثلاً هرچند دما تابعی از تابش است اما بین زمان اوج تابش تا زمان اوج دما فاصله ی زمانی وجود دارد. در چرخه ی شبانه روزی دما گرچه بیش ترین تابش هنگام نیمروز رخ می دهد اما دما چند ساعتی دیرتر به اوج می رسد و گرم ترین ساعات شبانروز چند ساعتی پس از نیمروز رخ می دهد. تابشی که در هنگام نیمروز بر زمین می تابد آن را گرم می کند و زمین از راه تابش، رسانایی و همرفت گرما را به هوای مجاور خود منتقل می کند. چند ساعتی زمان لازم است تا این انرژی گرمایی خود را به ارتفاع یک و نیم متری زمین یعنی محل استقرار دماسنج ایستگاه هواسنجی برساند. به همین قیاس گرچه تابش در اوایل تیر ماه به اوج می رسد اما گرم ترین روز سال چندین روز بعد اتفاق می افتد.

در ایران زمان تأخیر بین اوج تابش تا اوج دما چند روز است؟ برای پاسخ به این پرسش نخست مقدار تابش نظری در مرز جو را برای پنجاه ایستگاه هواسنجی ایران محاسبه کردیم. سپس مقدار سپیدایی هر ایستگاه را به کمک سپیدایی باند یک AVHRR (نگاره یک) برآورد کردیم.  نتایج برای ایستگاه تبریز در نگاره ی دو و سه آمده است. بررسی ها نشان داد که در ایران بر پایه ی داده های ۵۰ ایستگاه زمان پاسخ دمای بیشینه به تابش دریافتی حدود ۲۳ روز است. زمان پاسخ در ایستگاه های مختلف تابعی از شرایط جغرافیایی (نگاره چهار) به ویژه رطوبت است.

نگاره ی یک) میانگین بلند مدت سپیدایی در باند یک (۰٫۵۸ تا ۰٫۶۸ میکرومتر) سنجنده ی AVHRR

نگاره ی دو) تابش نظری(بالا)، سپیدایی (میان)و تابش دریافتی (پایین) در ایستگاه هواسنجی تبریز

نگاره ی سه) پیوند میان تابش دریافتی و دمای بیشینه در ایستگاه هواسنجی تبریز. بدون تأخیر(بالا) و با تأخیر ۲۱ روزه (پایین).

 

نگاره چهار) زمان پاسخ دمای بیشینه به تابش دریافتی در ایران



مطالب مرتبط

نویسنده : حسین کوشکی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : یکشنبه, آبان ۶ام, ۱۳۹۷
ساعت : ۱۰:۰۴

با سلام
استاد به نظر شما به چه دلیل لرستان و شمال خوزستان یه اندازه ی مساوی ۲۲روز بعد بیشترین دما را دریافت می کنند؟

تاریخ : یکشنبه, آبان ۶ام, ۱۳۹۷
ساعت : ۱۲:۲۹

درود
برای شناخت چرایی آن نیازمند بررسی های محلی هستیم. در عین حال هر چه مسیرهای سیر انرژی در یک محل بیش تر باشد تأخیر بیش تر می شود. ویژگی های گرمایی رویه زمین (گرمای ویژه و رسانایی گرمایی) نقش مهمی در این مورد بازی می کنند. اگر رسانایی گرمایی زمین در محل ایستگاه زیاد باشد زمان تأخیر طولانی تر می شود چون گرما تا ژرفای بیش تری از زمین انتقال پیدا می کند و مسیر سیر انرژی گرمایی طولانی تر می شود. رطوبت خاک و آب زیر سطحی هم می تواند اثر مشابهی داشته باشد.

نویسنده : حسین کوشکی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : چهارشنبه, آبان ۱۶ام, ۱۳۹۷
ساعت : ۰۶:۱۰

درود
پس می توان اینگونه نتیجه گرفت که بالا بودن زاویه تابش در شمال خوزستان و لرستان و داشتن سطوحی با گرمای ویژه بالا می تواند علت آن باشد.

تاریخ : چهارشنبه, آبان ۱۶ام, ۱۳۹۷
ساعت : ۱۰:۴۷

درود بر شما
بله بزرگ بودن گرمای ویژه از عللی است که موجب افزایش تأخیر بین اوج تابش و دما می شود.