امروز:سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : شنبه, مهر 11ام, 1394 | پرینت مطلب |عباسعلی داداشی رودباری| بازديد: 1,146 بار

فیلم ضبط شده کارگاه spi (دانلود رایگان)(کارگاه های ۱۰دقیقه ای)

شاخص بارش استاندارد شده spi
Standardized Precipitation Index
شاخص بارش استاندارد شده بر پایه این حقیقت که کسری بارش تاثیرات متفاوتی بر بر آب های زیر زمینی، ذخیره منابع، روطوبت خاک، پوشش برف و جریان جویبار دارد استوار است.شاخص بارش استاندارد شده کسری بارش را برای مقیاس های زمانی چند گانه(۳،۶،۱۲،۲۴،۴۸ماهه) محاسبه می کند.این مقیاس های زمانی تاثیر خشکسالی را بر موجود بودن منابع آبی متفاوت را منعکس می کند.شرایط رطوبتی خاک دو برابر ناهنجاری های بارش در یک مقیاس به نسبت کوتاه واکنش نشان می دهند در حالی که آب های زیر زمینی، جریان رودخانه و منابع ذخیره در یک دوره طولانی تر به ناهنجاری های بارش واکنش می دهند.
شاخص بارش استاندارد شده با اختلاف بارش از میانگین برای یک مقیاس زمانی خاص محاسبه می شود و سپس با تقسیم بر انحراف معیار، بدست می آید.
X-μ/σ
چون بارش برای مقیاس های زمانی کمتر از ۱۲ ماه نرمال پراکنده نمی شود، یک سازگاری و روشی ایجاد می شود که به شاخص بارش استاندارد شده اجازه می دهد که به صورت نرمال توزیع شود. بنابراین متوسط شاخص بارش استاندارد شده برای یک مقیاس زمانی، صفر هستند و انحراف معیار یک است. این یک مزیت است برای اینکه شاخص بارش استاندارد شده نرمال می شود، بنابراین اقلیم های مرطوب تر و خشک تر می توانند از طریق مشابهی ارائه شوند.
یک سیستم طبقه بندی برای تعریف شدت های خشکسالی منتج از شاخص بارش استاندراد شده مورد استفاده قرار می گیرد.
مقدار شاخص بارش استاندارد شده طبقه بندی رطوبت
۲ و بیشتر فوق العاده مرطوب
۹۹/۱تا۵/۱ خیلی مرطوب
۱تا ۴۹/۱ نسبتا مرطوب
۰تا ۹۹/۰ نزدیک به نرمال
تا ۴۹/۱- نسبتاً خشک
۹۹/۱-تا۵/۱- خشکسالی شدید
۲ – و کمتر فوق العاده خشک
یک وقوع خشکسالی هنگامی اتفاق می افتد که شاخص بارش استاندارد شده به صورت منفی تداوم یافته و شاخص بارش استاندارد شده ۰/۱- یا کمتر از آن برسد، رخ می دهد، حادثه خشکسالی هنگامی که شاخص بارش استاندارد شده مثبت شود خاتمه می یابد.بنابراین هر وقوع خشکسالی یک تداوم تعریف شده به وسیله شروع، پایان و شدت آن برای هر ماه که حادثه ادامه داشته، دارد.بزرگی تجمعی خشکسالی هم ممکن است اندازه گیری شود. آن بزرگی خشکسالی نامیده می شود و آن مجموع مثبت شاخص بارش استاندارد شده برای کل ماه های داخب یک رخ داد خشکسالی است. این استاندارد شدن به شاخص بارش استاندارد شده اجازه می دهد که کمیابی جاری را تعیین کند.

منبع: انجمن تخصصی جی آی اس و علوم مکانی(مطالب ارسالی نگارنده در انجمن)

بارگیری آموزش


برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

نویسنده : فائقه الماسی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : دوشنبه, مهر ۱۳ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۰۶:۱۷

با سلام
اقای داداشی با توجه به تغییر نوع ازمون دکتری و متاسفانه تصمیم ناکارشناسانه ادغام رشته و گرایش هادر یکدیگر، امسال اوضاع از قبل بدتر و بدتر شده است. باتوجه به اینکه شما دسترسی به دانشگاههای مطرح تهران و اساتید انجا دارید ایا در این زمینه (منابع ازمون۹۵) اطلاعاتی دارید یا اینکه ممکنه از اساتید انجا اطلاعاتی کسب کنید و در اختیار ما قرار دهید؟
ضمنا فعالیت و نوع اموزشهای به روز و کارامدتون واقعا دست مریضاد داره بخصوص که در گروه ها و کلاسهای اقلیمی، فقر شدیدی از این نظر حاکم هست.
با احترام و تشکر

نویسنده : عباسعلی داداشی رودباری Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : دوشنبه, مهر ۱۳ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۰۸:۲۱

با سلام و سپاس و از همراهی شما
در خصوص تغییر نوع آزمون دکتری باید عرض کنم سیستمی که در حال حاضر پیدا شده است، سیستمی شناخته شده در سطح جهان است و امیدوارم که همانند سایر دانشگاه های جهان تحصیلات تکمیلی کشور عزیزمان ایران نیز همان راستا پیش برود.
در خصوص “منابع آزمون” من کاملا با این رویکرد مطالعاتی مخالف هستم؛ بطوریکه مثلا من عباسعلی داداشی با خواندن صرفا ۱۰ یا ۵۰ کتاب در یک آزمون یک نمره حد نصاب کسب کنم تا وارد تحصیلات تکمیلی شوم، اگر شما واقعا عاشق کاری که می کنید باشید قطعا موفق خواهید شد من به شما پیشنهاد می کنم حتما در طول هفته مطالعه داشته باشید. در خصوص کسب اطلاعات از اساتید حتما نشست هایی را با اساتید خواهم داشت و و نتایج آن را در سایت قرار خواهم داد. ولی چیزی که مشخص است اگر شما برای مصاحبه دعوت به دانشگاه X شوید در مرحله آزمون کتبی معمولا سوالاتی را که اساتید می دهند مرتبط با حوزه کاری خودشان است که پیشنهاد می کنم برای آزمون کتبی در هر دانشگاهی کتاب و مقالات آن استاد مربوطه را مطالعه نمائید. در آخر هم از همراهی همیشگی شما با سایت و مشارکت در بحث ها تشکر و قدردانی می نمایم.

نویسنده : محمد Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : دوشنبه, مهر ۱۳ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۱۳:۱۲

سلام ممنون از مطالب کم اما گزیده شما دوست عزیز در صورت امکان میخواستم بدونم رشته کارشناسی و ارشد شما چی بوده؟ ممنون.

نویسنده : عباسعلی داداشی رودباری Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : دوشنبه, مهر ۱۳ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۱۳:۵۳

درود سپاس از همراهی شما
کارشناسی جغرافیا و برنامه ریزی شهری
کارشناسی ارشد آب و هواشناسی کاربردی

نویسنده : محمد Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : سه شنبه, مهر ۱۴ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۱۵:۵۲

ممنون موفق و پیروز باشید.

نویسنده : علی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : جمعه, مهر ۱۷ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۰۸:۴۹

سلام آقای داداشی
میشه راهنمایی کنید در دوره کارشناسی و ارشد برا درس اقلیم شناسی دینامیک استاد چه منابعی رو معرفی کردن؟ یا جزوه دادن؟

نویسنده : عباسعلی داداشی رودباری Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : جمعه, مهر ۱۷ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۱۵:۳۰

با سلام و احترام. گرایش بنده در مقطع کارشناسی جغرافیا و برنامه ریزی شهری بوده است. و در مقطع کارشناسی ارشد نیز متناسب با گرایشمان چنین درسی نداشته ایم. لذا در زمان مطالعه برای آزمون دکتری بنده کتاب دینامیک جو در عرض میانه ترجمه پروفسور مسعودیان را مطالعه کردم که کتاب بسیاری غنی در این زمینه می باشد. از دیگر کتاب هایی که بنده مطالعه نموده ام می توانم به آب و هواشناسی دینامیک دکتر امیدوار اشاره نمایم. کتابی را که حتما پیشنهاد می نمایم مطالعه نماید آب و هواشناسی دینامیکی استاد بزرگورام جناب آقای دکتر لشکری است، این کتاب به معنی واقعی کلمه برای یک دانشجوی جغرافیا نوشته است و مباحث پیچیده دینامیکی را با مثال هایی بسیار کاربردی تشریح نموده است. به منظور درک درست از قوانین آب و هواشناسی دینامیک پیشهناد می نمایم با اصول هواشناسی تا حدودی آشنایی داشته باشید که کتاب بسیار ارزشمند اصول و مبانی هواشناسی استاد راهنمای بزرگوار دوره کارشناسی ارشدم جناب آقای دکتر غلام عباس فلاح قالهری را مطالعه نمائید تا دید بهتری آب و هواشناسی دینامیک را تحلیل نمائید

نویسنده : MARYAM Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : سه شنبه, بهمن ۹ام, ۱۳۹۷
ساعت : ۰۹:۴۸

با سلام
ببخشید من نمی تونم فایل اموزشی دانلود کنم. لطفا مرا ارهنمایی کنید؟

نویسنده : admin Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : دوشنبه, بهمن ۱۵ام, ۱۳۹۷
ساعت : ۰۴:۰۸

درود بر شما باید در وب سایتی که به ان منتقل می شود ثبت نام کرده و در نهایت اقدام به دانلود نمایید.








avatar

نویسنده: عباسعلی داداشی رودباری