امروز:پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : چهارشنبه, خرداد 27ام, 1394 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 428 بار

کاهش بارندگی به علت موج گرما

به گزارش خبرنگار دانش های روز باشگاه خبرنگاران، گرم شدن کره زمین و کاهش بارندگی به علت امواج بلند و طولانی حرارت است.
این امواج بلند و طولانی حرارت بیشتر از حد متوسط هستند و آنچه مسلم است آن است که این امواج علل اصلی کاهش بارندگی هستند.

آنچه وجود دارد یک مدل پیش بینی شده است که توسط محققان ETH زوریخ به طور توسعه یافته پیش بینی بوجود آمده است.
در این مدل جدید، برای اولین بار در مقیاس بزرگ پدیده های گرمایی ارائه شده اند.

بر اساس این گزارش، این پدیده های گرمایی که شدت زیادی دارند با تغییرات جهانی مرتبط هستند، این مطلب بدین معناست که تغییرات آب و هوایی و جوی بر وجود و شدت این پدیده ها تاثیر گذاشته و حتی آنها را تشدید می کند.
گرم شدن زمین با خشکسالی و کمبود آب و کاهش بارندگی ارتباط مستقیم دارد و بر آن تاثیر می گذارد.

با تجزیه و تحلیل طیف وسیعی از پارامتر های مربوط به درجه حرارت ، رطوبت خاک و بارندگی در طول حدود ۳۰ سال در سراسر جهان از طریق ایستگاه های زمین با استفاده ار ماهواره ها یک ارتباط مستقیم بین خشکسالی و گرمای تابستان که در دوره های بعدی به اوج خود می رسد، پیدا کرده اند.

با توجه به داده های ۳ ماه قبل از این امواج گرمایی استثنایی، میزان بارندگی در آمریکای جنوبی، شبه جزیره ایبری و در شرق استرالیا کمتر از حد متوسط بوده است با این میزان کم بارندگی این احتمال به طور متوسط در روز های گرم به ۷۰ % افزایش می یابد.

این گزارش کمی کمتر از شرق و جنوب اروپا (از جمله ایتالیا) مشخص شده است . در آمریکا شمالی، بارش کسری بودجه را افزایش می دهد و احتمال تابستان های گرم و خشک به ۶۰% می رسد ارتباط بسیار قوی میان پارامترها را نشان می دهد.

همان طور که محققان توضیح می دهند، این نتایج به وضوح کسری رطوبت خاک که عامل مهمی برای پیش بینی دوره های بسیار گرم در بسیاری از مناطق جهان است را نشان می دهد.

این مطالعه نشان می دهد که توانایی پیش بینی، حتی چند هفته دیگر بعد می تواند به طور قابل ملاحظه ای بهبود یافته و اجازه توسعه سیستم های هشدار دهنده زود هنگام و اقدامات پیشگیرانه را فراهم می کند.

بر خلاف بسیاری از مطالعات دیگر در مورد تغییرات آب و هوا که برای اولین بار محققان سوئیسی ارتباط بین پارامتر های دما و رطوبت در سطح جهان را توضیح می دهند و با توجه به دوره بسیار طولانی تا ۹ ماه قبل مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند.

راه حل بدست آمده از داده ها آن است که باید با خنک کردن اتمسفر و رطوبت خاک در طول دوره های گرم و خشک این میزان گرما را کاهش داد تا وقوع این دوره ها به حداقل برسد.


برچسب‌ها:

مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد