امروز:پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : شنبه, خرداد 23ام, 1394 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 365 بار

ستاری: هر جا با محیط زیست درافتادیم، انتقام سختی از ما گرفت

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با تأکید بر این که فناوری‌های بومی در زمینه تصفیه و تولید آب را در اختیار داریم ابراز امیدواری کرد که با حمایت وزارت نیرو فناوری‌های این حوزه توسعه یابند.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا دکتر سورنا ستاری در مراسم افتتاح جشنواره و نمایشگاه فناوری‌های آب، خاک و محیط زیست با اشاره به کشورهایی که در میان آب‌های اقیانوس به صورت جزیره هستند، اشاره کرد و گفت: در بسیاری از کشورهایی که به صورت جزیره در میان آب زندگی می‌کنند مشاهده می‌شود که علی‌رغم آن که منابع عظیم نفت و گاز ندارند ولی درآمد جی‌دی‌پی و اشتغال آنها از ایران بهتر است.

وی، دلیل این امر را اصلاح فرهنگ در کشورها ذکر و اظهار کرد: علی‌رغم آن که در ایران به نیروی انسانی و فکر توجهی نمی‌شود ولی در آن کشورها بهای زیادی به تولید فناوری و نیروی انسانی داده می‌شود.

وی، دلیل این امر را اصلاح فرهنگ در کشورها ذکر و اظهار کرد: علی‌رغم آن که در ایران به نیروی انسانی و فکر توجهی نمی‌شود ولی در آن کشورها بهای زیادی به تولید فناوری و نیروی انسانی داده می‌شود.

ستاری با اشاره به بحران کشور در حوزه آب با تاکید بر این که راه به دست آوردن آب تنها کندن زمین نیست خاطرنشان کرد:‌ تجربه نشان داده است که هر جا با محیط زیست درافتادیم پس از یک تا دو دهه انتقام سختی از ما گرفته است.

وی، مشکل ریزگردها، آلودگی هوا و سایر مشکلات زیست محیطی کشور را ناشی از توسعه تفکر صنعتی در دهه ۵۰ تا ۷۰ ذکر کرد و گفت: در آن زمان تصور کردیم که با منابع طبیعی بدون قیمت‌گذاری و همچنین بدون توجه به مسائل آب،‌ خاک ومحیط زیست می‌توانیم اشتغال ایجاد کنیم ولی امروزه تبعات آن به قدری سنگین است که در برخی از موارد قابل تحمل نیست.

وی با اشاره به بی‌توجهی کشور به حوزه آب،‌ خاک و محیط زیست گفت: ما هرگز توجه نکردیم که از این حوزه می‌توانیم برای کشور تولید ثروت کنیم چرا که استفاده از فناوری‌ها در بخش‌های مختلف موجب کاهش قیمت‌ها و حل مشکلات خواهد شد.

ستاری یکی از ستادهای مهم معاونت علمی ریاست‌جمهوری را ستاد آب، خشکسالی ، فرسایش و محیط زیست دانست و ادامه داد: اگر ما نتوانیم پلتفرم مناسبی برای شرکتهای دانش بنیان حوزه مربوط به محیط زیست ایجاد کنیم، نمی‌توانیم به اهداف مورد نظر خود در این حوزه دست یابیم.

رییس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر این که در حال حاضر فناوری‌های بومی در حوزه منابع آب و محیط زیست در کشور وجود دارد، اضافه کرد: در حال حاضر فناوری‌های بومی در حوزه تصفیه آب و همچنین روش‌های فناورانه برای تولید آب در کشور داریم.

ستاری خاطرنشان کرد: در صورتی که ایده‌های خوبی در این حوزه ارائه شود می‌توانیم ایده را تبدیل به فناوری و در نتیجه توسعه اشتغال کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با تاکید بر این که نیازمندی‌های کشور در حوزه آب و محیط زیست بسیار گسترده است، ابراز امیدواری کرد که با همکاری وزارت نیرو شاهد توسعه فناوری‌های ضروری در این حوزه باشیم.



برچسب‌ها:,

مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد