امروز:شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : چهارشنبه, خرداد 20ام, 1394 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 558 بار

طرح یک سوال اقلیمی در خصوص توفان اشوبا و گونو

به نظر شما مهم ترین تفاوتهای توفان گونو و اشوبا به لحاظ همدید و دینامیکی در چیست؟



مطالب مرتبط

نویسنده : طاهر طهرانی Germany
تاریخ : پنجشنبه, خرداد ۲۱ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۱۳:۳۳

طوفانهای حاره ای در صورت تقویت میتوانند باعث بارشهای شدید و سیل آسا شوند و به یک مخاطره طبیعی تبدیل شوند. در مورد طوفان حاره ای آشوبا که امروز پنجشنبه منطقه چشم سیکلون از سواحل کشور عمان عبور میکند بعد از مدت کوتاهی سیکلون از هم خواهد پاشید و دوام چندانی نخواهد داشت. بارش حداکثری که بدنبال خواهد داشت در بدترین حالت بیش از ۱۰۰ میلیمتر نخواهد بود در حالیکه در مورد طوفان گونو که مرکز سیکلون فشار کمتر از ۹۲۰ هکتوپاسکال رسید بارش های شدید بیش از ۹۰۰ میلیمتر در ژوئن سال ۲۰۰۷ بوجود آورد. طوفانهای حاره ای نظیر آشوبا در صورتیکه گرادیان حرارتی و رطوبتی شدید باشد قادرند به طوفانهای حاره ای سهمگین شبیه گونو تبدیل شوند.

نویسنده : مهران فاطمی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : پنجشنبه, خرداد ۲۱ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۱۵:۳۵

با سلام پاسخ نسبتا مناسبی بود فکر کنم به جای “در بدترین حالت بیش از ۱۰۰ میلی متر بارش” باید گفت در “بهترین حالت”
موفق باشید

نویسنده : کاربر Romania
تاریخ : جمعه, خرداد ۲۲ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۱۱:۳۶

باسلام
استفاده از لفظ ” بدترین حالت” برای تاثیرات تخریبی بارشی ناگهانی این پدیده که به عنوان یک بلای طبیعی شناخته می شود درست است زیرا منظور میزان و درصد خسارت ناشی از آن است که با توجه به شرایط منطقه نامطلوب می باشد

نویسنده : کاربر Romania
تاریخ : جمعه, خرداد ۲۲ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۱۲:۱۵

۱٫شدت توفان حاره ای آشوبا کمتر از توفان گونو است زیرا چشمه توفان آشوبا به هرمزگان نرسیده در حالی که چشمه توفان گونو وارد این منطقه شد.
۲٫بیشترین تاثیر این سامانه بر روی کشور عمان بود و تنها احتمال رسیدن تاثیر زبانه های آن به برخی از نقاط هرمزگان وجود دارد. اما توفان گونو در مناطق ساحلی جنوب و شمال دریای عمان و خلیج فارس خسارات فراوانی به جای گذاشت.
۳٫ بیشترین تلفات توفان گونو در ایران در اثر وقوع سیل ناشی از ریزش باران رگباری و شدید ، در بندر جاسک بود که خوشبختانه این شرایط در طوفان آشوبا برای ایران فراهم نگردید و شدت بارش احنمالی آن خیلی کمتر خواهد بود.
۴٫شدت وزش تندبادهای گونو که همرا با بارندگی رگباری شدید بود، خسارت قابل توجهی را به تاسیسات شهری بندرعباس وارد کرد اما خوشبختانه تاثیر شدت زبانه های تندبادهای ناشی از آشوبا خساراتی را به همراه نداشته
۵٫ ارتفاع امواج ناشی از گونو به چهار و نیم تا پنج متر در دریای عمان رسید اما حداکثر طول امواج ناشی از طوفان آشوبا بر سواحل ایران کمتر و در حدود دو الی سه متر ذکر شده است

نویسنده : محمدرضا پورغلامی Romania
تاریخ : جمعه, خرداد ۲۲ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۱۷:۵۵

نام Ashobaa در واقع یکی از طوفان های گرمسیری است که توسط کشور سریلانکا نام گذاری شده است .نام گذاری این طوفان های گرمسیری توسط یکی از هشت کشورشمال منطقه اقیانوس هند است، که بر اساس چرخشی داده می شود. مجموعه نامگذاری طوفان ها توسط کشورهایی چون بنگلادش، هند، مالدیو، میانمار، عمان، پاکستان، سریلانکا و تایلند است. آخرین طوفان به نام Nilofer (2014) توسط پاکستان پیشنهاد شده و طوفان بعدی که در آینده تشکیل خواهد شد نام کومن می باشد، که توسط تایلند پیشنهاد شده است.








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد