امروز:چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : شنبه, اسفند 23ام, 1393 | پرینت مطلب |ملیحه سادات حمصی| بازديد: 957 بار

آب‌های‌زیرزمینی و جنگل‌های‌زاگرس رو به زوال

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: حوزه زاگرس در ۷۰ سال گذشته ۱۲ میلیون هکتار جنگل داشته که اکنون این سطح به شش میلیون هکتار کاهش یافته و میزان آب‌های زیرزمینی نیز به همین ترتیب رو به زوال است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، «خیرالله آذرکردار» در حاشیه غرس یک هزار نهال در محوطه شهرک صنعتی ایلام اظهار کرد: وظیفه منابع طبیعی حفاظت و حمایت از آب، خاک و پوشش گیاهی است.

وی با بیان اینکه حوزه زاگرس در ۷۰ سال گذشته ۱۲ میلیون هکتار جنگل داشته که اکنون این سطح به شش میلیون هکتار کاهش یافته است، ادامه داد: میزان آب های زیرزمینی نیز به همین ترتیب رو به زوال است.

وی ادامه داد: جلوگیری از تخریب جنگل، مرتع و پوشش‌های گیاهی راه‌های مؤثر برای ذخیره‌سازی و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و عاملی برای جلوگیری از بروز سیلاب و هرزآب‌هاست، به طوری که یک هکتار پوشش گیاهی قادر است ۷۰ درصد از بارش‌ها را در خود جذب کند.

«مرتضی دارایی» مدیرکل شرکت شهرک های صنعتی استان هم گفت: درخت ریشه در فرهنگ کهن ایران دارد همان گونه که درخت سرو در فرهنگ ایرانی جایگاه ویژه ای داشته و از هزاران سال پیش تا کنون مورد علاقه ایرانیان بوده و گرامیداشت آن با گسترش آیین مهر در ایران در پیوند است.

مهندس «محمدرضا مروارید» استاندار ایلام برگزاری چنین مراسمی در محل شرکت شهرک‌های صنعتی را نشان دهنده پی بردن صنعت به اهمیت موضوع منابع طبیعی دانست و گفت: فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری در استان بسیار چشمگیر و قابل تقدیر است.

منبع:خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: ملیحه سادات حمصی

دکتری اقلیم شناسی،دانشگاه لرستان