امروز:سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : سه شنبه, بهمن 14ام, 1393 | پرینت مطلب |مجتبی فریدپور| بازديد: 1,140 بار

طرح سوال در مورد چاپ مقالات

با سلام و عرض ادب خدمت اساتید و دوست داران علوم جغرافیایی

همان‌طوری که مستحضر هستید با توجه به افزایش تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و نیاز مبرم به گردآوری و تدوین رزومه جهت ادامه تحصیل به مقاطع بالاتر طرح چند سؤال را ضروری میدانم که امیدوارم اساتید و دوستان گرامی نظر خود را در این زمینه بیان نمایند.
۱- روند پذیرش مقالات علمی پژوهشی:
همان‌طور که میدانید پذیرش گرفتن از مجلات جغرافیایی با توجه به افزایش تعداد مقالات ارسالی، گذشتن از هفت‌خان رستم است و اگر بی‌تعارف بگوییم در صورت نداشتن روابط، چاپ مقالات به سختی امکان پذیر می باشد. حال این سؤال پیش می‌آید که در صورت نداشتن مقاله در روز مصاحبه در جواب این سؤال که چه مقالاتی کارکرده‌اید چه جوابی می‌توان داد؟ کما اینکه داوران گرامی مقالات که کار دو ساعت داوری مقاله را دو سال طول می‌دهند ممکن است کسانی باشند که برگزارکننده مصاحبه می‌باشند.
۲– روند برگزاری کنفرانس‌های فراوان(بین‌المللی، ملی، دانشجویی و …)
اخیراً شاهد برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های بی‌شماری درزمینه های مختلف جغرافیا هستیم. با توجه به اهمیت و ضرورت بسیاری از این برنامه‌ها!!! باید تشکر کرد که حداقل دانشجو برای تدوین رزومه مطمئن می‌باشد که هر موضوعی را ارسال نماید پذیرش گرفته و آخرین گزینه برای رد کردن، همان پذیرش پوستری هست که همه میدانیم. حال سؤال این است که با چه هزینه‌هایی؟ با نگاهی گذرا به تعرفه‌های شرکت در همایش‌ها متوجه می‌شویم که درآمدزایی خوبی برای برگزارکنندگان هست و اینکه شرایط مالی دانشجو دراین ‌بین زیاد مهم نیست! و بازهم به سؤال اول برمی‌گردم که این مقالات همایشی که با هزینه‌های فراوان برای دانشجو همراه هست آیا تأثیری هم درروند مصاحبه ، دارد؟
ذکر یک مثال در مورد همایش‌ها :
صفحه اول سایت دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران، خبری درج‌شده است که جای تأمل دارد:
هشدار به استادان و دانشجویان و کلیه پژوهشگران در خصوص مشارکت در همایش‌های فاقد اعتبار علمی
متأسفانه عده‌ای سودجو و با سوء استفاده از نام دانشگاهها و استادان اقدام به برگزاری همایش هایی می کنند که فاقد هرگونه اعتبار علمی است و با وعده چاپ مقالات در مجلات ISI افراد را تشویق به مشارکت می نمایند.
در حالیکه مقالات ارائه شده در این همایش فاقد ارزش بوده و دانشگاهها نیز امتیازی برای آن قائل نخواهند بود.مهمترین این همایش ها که مرتبط با حوزه جغرافیا می باشد به شرح زیر است:
۱٫ اولین کنفرانس ملی جغرافیا، گردشگری ،منابع طبیعی و توسعه پایدار http://geo-tourism.ir/fa/
۲٫ کنفرانس ملی جغرافیا و توسعه www.geographyconf.com
۳٫ دومین همایش پژوهش های کاربردی در جغرافیا و گردشگری www.geographyconf.ir
سؤال… ؟؟


برچسب‌ها:
نویسنده : سید اسعد حسینی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : سه شنبه, بهمن ۱۴ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۲۰:۳۳

با سلام
بله متاسفانه روند پذیرش مقالات جای سوالات زیادی باقی گذاشته است اما در ارتباط با خبر درج شده نیز جایه تعجب است چرا که برای نمونه در کنفرانس ملی جغرافیا، گردشگری، منابع طبیعی و توسعه پایدار با لینک زیر یکی از حامیان اصلی آن موسسه جغرافیای دانشگاه تهران است حال علت عدم اعتبار این کنفرانس ها چیست؟ آیا فقط کنفرانس های برگزار شده توسط دانشگاه ها دارای اعتبار است و آیا منطقی است که با حمایت علمی انجمن های مختلف و همچنین مرجع مقالات کنفرانس های کشور (سیویلیکا) و انتشار تمامی این مقالات بر روی سایت های مختلف و داوری اساتید صاحب نام در این زمینه فاقد اعتبار باشد. و جالب تر اینکه نیمی از کمیته علمی کنفرانسی باز بعنوان نمونه جغرافیا، گردشگری… از اساتید دانشگاه تهران، اصفهان، خوارزمی، فردوسی و… می باشد.
http://geo-tourism.ir/fa/

نویسنده : مجتبی فریدپور Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : سه شنبه, بهمن ۱۴ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۲۱:۱۱

با سلام خدمت دکتر حسینی. همانطور که شما هم اشاره نمودید جای تعجب دارد و نیاز به بازبینی در نحوه پذیرش مقالات و همچنین برگزاری کنفرانس ها و یا ایجاد مرجعی برای تعیین اعتبار علمی این کنفرانس ها ضروری می باشد. امید است که اساتید محترم در این زمینه تصمیمات جدیدی اتخاذ نمایند.

نویسنده : ملیحه سادات حمصی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : چهارشنبه, بهمن ۱۵ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۱۸:۳۸

با عرض سلام و ادب
با تشکر از یادآوری عالی شما جناب آقای دکتر فریدپور.متاسفانه این کنفرانس ها هزینه های زیادی را از شرکت کنندگان مطالبه می کنند.و دوباره برای حضور در کنفرانس مقدار زیادی هزینه لازم هست.چقدر خوب میشه یک مرجعی اعتبار این کنفرانس ها را ارزیابی نماید.ولی با توجه به تجربه ای که بنده از مصاحبه دارم اصولا همایش ها و کنفرانس ها از پنجمین و ششمین همایش و کنفرانس در مصاحبه حائز امتیاز می باشند.و کنفرانس هایی اعتبار دارد که از طرف خود دانشگاهها برگزار می شود و نه حامیان آن اساتید باشند.

نویسنده : مجتبی فریدپور Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : جمعه, بهمن ۱۷ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۰۰:۲۳

با سلام خدمت خانم دکتر ملیحه سادات حمصی . بله همانطور که شما هم فرمودید نیاز به مرجعی برای ارزیابی ارزش علمی کنفرانس ها نیاز می باشد.

نویسنده : جمال United States
تاریخ : پنجشنبه, بهمن ۱۶ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۱۲:۳۷

با سلام
من موندم که اساتید بزرگوار داور چرا خوندن یک مقاله که تو دو ساعت میشه داوری کرد را چند ماه به درازا می اندازند. بقول دوست خوبمون در روز مصاحبه هم فقط داشتن مقاله مهم میشه و از قضا مقالات در دست داوری این اساتید قرار داره و جالب این هست که نمره هم دست همین عزیزان.

نویسنده : سید اسعد حسینی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : پنجشنبه, بهمن ۱۶ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۱۴:۳۶

با سلام و احترام
مراجع زیر جهت احراز هویت کنفرانس ها و نمایه شدن مقالات کنفرانس های دارای اعتبار و مجوز موجود است و صرفاً همایش هایی که توسط دانشگاه ها برگزار شده و در هیچ پایگاهی نمایه نمی شوند دلیلی بر اعتبار مقالات آن باشد چرا که در هیچ جایی گسترش و نشر پیدا نمی کنند که سایر پژوهشگران از نتایج آن استفاده کنند
۱٫سامانه گردهمایی ها و همایش‌های ملی و بین المللی ایران:
http://www.iscconferences.ir/
۲٫ ناشر تخصصی کنفرانسهای کشور (مرجع دانش)
http://www.civilica.com/
۳٫ کـنسرسیوم محتوای ملی
http://www.icnc.ir/index.aspx?pid=1
ثبت کنفرانس در این سامانه ها پس از احراز هویت موسسه یا شرکت و… با مجوز معتبر ممکن است. و کلیه مقالات تـایید شده در کنفرانس های معتبر در این پایگاه ها به صورت تمام متن نمایه می گردند.

نویسنده : مجتبی فریدپور Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : جمعه, بهمن ۱۷ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۰۰:۲۶

درود بر جناب دکتر حسینی. سپاس فراوان بخاطر معرفی سایت های معتبر.

نویسنده : zahra Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : جمعه, اردیبهشت ۱۱ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۱۲:۳۲

با سلام
چطور میشه مقالات به روز و جدید رو با تفکیک موضوع دسترسی داشت؟
چند روزه دنبال مقالات اقلیم شهری میگردم ولی موفق نشدم
همچنین آخرین کارها کتابه و مقالات پژوهشی در زمینه تغییر اقلیم و کشاورزیو اقلیم کشاورزی

نویسنده : مجتبی فریدپور Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : جمعه, اردیبهشت ۱۱ام, ۱۳۹۴
ساعت : ۱۲:۵۵

با سلام و احترام. البته اگر منطور شما مقالاتی باشد که در خارج کار می شود بهترین مرجع برای مشاهده جدید ترین مقالات خارجی سایت ساینس دایرکت می باشد. جدیدترین مقالات داخلی را میتوان از سایت های SID وmagiran مشاهده نمود . موفق باشید.








avatar

نویسنده: مجتبی فریدپور