امروز:جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : چهارشنبه, آذر 26ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 616 بار

بازگشایی آب به هورالعظیم برای مقابله با گرد و غبار در خوزستان

دو دریچه اول (تحتانی) و دوم (فوقانی) حوضچه شماره ۳ تالاب هورالعظیم که برای فعالیت‌های نفتی در سال ۱۳۸۹ مسدود شده بود، اکنون بازگشایی شده و در مجموع حدود ۴ متر مکعب در ثانیه آب در این منطقه رهاسازی می‌شود.

به گزارش ایرنا، این دریچه‌ها روزهای سه‌شنبه ۱۸ آذر ماه و جمعه ۲۰ آذر ماه باز و آب آن‌ها به سمت تالاب هورالعظیم رهاسازی شد.

این اقدام به دنبال پیگیری‌های یک سال گذشته برای حفاظت از تالاب هورالعظیم و اجرایی شدن تعهدات مندرج در کمیته‌های بررسی گزارش‌های ارزیابی زیست محیطی میادین نفتی آزادگان شمالی و جنوبی و پیگیری‌های حقوقی و قضایی برای تامین حقابه صورت گرفته است که در نهایت با همکاری وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران به نتیجه رسید.

پیش‌بینی می‌شود عرصه‌ای به وسعت هشت تا ۱۰ هزار هکتار واقع در حوضچه شماره ۳ به تدریج و طی یک سال آینده، آبگیری و احیاء شود.

این مسئله می‌تواند کمک قابل توجهی به فعالیت‌های مقابله با گرد و غبار کند و از میزان غبار ناشی از منشاء داخلی در کشور برای استان خوزستان بکاهد.

رهاسازی آب به تالاب هورالعظیم یکی از اهداف اصلی سفر آبان ماه ۹۲ معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به استان خوزستان بوده و در سفر هفته گذشته معاون محیط زیست انسانی این سازمان سعید متصدی اجرایی شد.

هورالعظیم، هورالهویزه یا تالاب بزرگ هویزه بزرگ‌ترین تالاب استان خوزستان و یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های داخلی ایران است، حدود یک سوم این تالاب در ایران و بقیه آن در کشور عراق است. این تالاب از دیدگاه منابع جانوری و گیاهی بسیار غنی بوده که اکنون این منابع با نابودی روبه‌رو است.

این تالاب از آب‌های اضافه رود کرخه، دویرچ و بخشی از آب‌های اضافه اروندرود تشکیل شده است. ژرفای این هور (تالاب) کم است ولی تدریجا در وسط آن به چند متر می‌رسد. سراسر هورالعظیم با نی پوشیده شده است.

مساحت مشخص شده توسط اداره کل محیط زیست خوزستان به عنوان تالاب حدود ۱۱۸۰۰۰ هکتار است.

هورالعظیم در غرب استان خوزستان در انتهای رود کرخه در منطقه مرزی دشت آزادگان بین دو کشور ایران و عراق واقع شده است.

این تالاب مشترکا در شهرستان‌های دشت آزادگان و هویزه استان خوزستان واقع شده است. هورالعظیم در جنوب غرب شهرستان هویزه واقع شده و شهر رفیع (کاوه) مرکز بخش نیسان در ۳ کیلومتری آن قرار دارد.

تالاب هورالعظیم به دلیل تامین نشدن حقابه مورد انتظار، با کم آبی روبه‌رو است و تخلفات شرکت ملی نفت ایران در این منطقه نیز به تخریب گسترده زیست بوم آن منجر شده است.

حاشیه‌نشینان هور که مردمی از تبار عرب هستند تا پیش از جنگ ایران و عراق در ده‌ها روستا و آبادی حاشیه هور با استفاده از این تالاب و نیز از آبزیان آن اقتصاد خانواده‌های خویش را تامین می‌کردند اما تقریبا تمام روستاهای مجاور هور به جز شهر رفیع به طور کلی از بین رفته است.

خشک شدن هورالعظیم چه در ایران و چه عراق میزان وقوع توفان‌های شن را افزایش داده است و باعث شده استان خوزستان با گرد و غبارهایی حدود ۲۱ برابر استاندارد مواجه شود.


برچسب‌ها:,







avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد