امروز:شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : پنجشنبه, آذر 6ام, 1393 | پرینت مطلب |مهدی دوستکامیان| بازديد: 7,069 بار

محاسبه شاخص سوز باد (wind chill)

به اثر سرمایش باد در ترکیب با دمای حداقل، که به صورت احساس خاصی بیان می شود، سوزباد گفته می شود و برای نشان دادن اثرات آن از شاخص سوزباد استفاده می شود. این شاخص معرف سرمایش بر اساس تاثیرات ترکیبی باد و دماهای پایین است. سرمایش بادی یا سوزباد پدیده ای است اقلیمی که از ترکیب عناصر دما و باد در شرایط محیطی خاص ایجاد می شود (رسولیو عزیز زاده، ۱۳۸۵). شاخص سوزباد معرف سرمایش بر اساس تاثیرات ترکیبی باد و دماهای پایین است. به عبارت دیگر این شاخص نشان می دهد که چگونه بدن انسان تحت ترکیبات معینی از باد و دما احساس سرما می کند (درگاهیان و میرزایی، ۱۳۸۵). اصولا سوزباد اثر سرمایش باد در ترکیب با دمای حداقل می باشد که به صورت احساس خاصی بیان می شود ( حیدری، و سعید آبادی، ۱۳۸۶). بر اساس جمع بندی های صورت گرفته می توان گفت که، سرمایش بادی یا سوزباد پدیده ای است اقلیمی که از ترکیب دماهای پایین و بادهای با سرعت های متفاوت و در شرایط محیطی خاصی که معمولا در فصول سرد ایجاد می شود، گفته می شود و به نوعی بیان کننده احساس دریافت سرما توسط جسم انسان است.

برای محاسبه شاخص سوزباد از فرمول های زیادی استفاده می شود. در زیر یکی از مهمترین این شاخص ها نمایش داده شده است:

wind child

در فرمول بالا t دما و v سرعت باد به متر می باشد.

شاخص سوزباد که نشانگر میزان احساس سرمایش ایجاد شده بدن انسان است، به عنوان یک مفهوم ساده و عملی برای سنجش اثرات حرارتی باد بر اجزاء بدن انسان (از جمله سر) در محیط های خارج از خانه (آزاد)، شناخته می¬شود (شیتزر، ۲۰۰۶). این شاخص، بر پایه نرخ تلفات حرارت از پوستی که در معرض باد و سرماست، استوار می باشد و تابعی از دمای هوا و جریان هوا است. این شاخص برای فصل زمستان مناسب تر است (ذوالفقاری، ۱۳۸۹). اگر انسان در روزهای سرد زمستان در هوای آزاد در حال پیاده روی باشد در صورت وزش باد احساس سرمای بیشتری می کند. در واقع این شاخص بیانگراحساس سرمای بیشتر توسط انسان در این شرایط می باشد (درگاهیان و میرزایی، ۱۳۸۵). دمای معادل سوزباد، بر اساس فرمول مورد استفاده در سازمان هواشناسی آمریکا و کانادا در جدول زیر ارائه شده است.

formol

amri

 

 



مطالب مرتبط

نویسنده : یاراحمدی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : چهارشنبه, اسفند ۱۳ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۲۱:۰۰

با سلام و عرض ادب خدمت شما
ابتدا از مطالب مفیدتان تشکر می کنم. سوالی که برای بنده در بحث windchill ایجاد شده این است که منظور از دمای هوا در روش محاسبه این شاخض با استفاده از روش کانادایی کدام مورد می باشد؟دمای ۲ متری، دمای حداقل یا دمای متوسط هوا؟ بنده برای محاسبه این شاخص با استفاده از نرم افزار گردس از دو شاخص دمای هوا در ۲ متری و باد در ۱۰ متری استفاده کرده ام.آیا اشکالی در کار بنده وجود دارد؟
با تشکر فراوان

تاریخ : پنجشنبه, اسفند ۱۴ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۰۷:۰۹

درود بر شما
از انجای که سوزباد یک پدیده محلی می باشد محاسبه این شاخص به لحاظ سینوپتیکی تقریبا نامفهوم و غیر علمی می باشد بنابراین محاسبه این شاخص با استفاده از داده های ncp با خطای بسیار بالای خواهد بود. دما منظور دمای متوسط برای ایستگاه مورد نظر می باشد. اگر قرار شد از سرعت باد ncp استفاده کنید برای این کار توصیه نمی شود بهتر است از داده های ایستگاهی استفاده کنید. یعنی ابتدا منطقه را پیکسل بندی کنید سپس بر روی پیکسل ها فرمول پیاده شود. در ضمن ارتفاع مشکل ندارد و لی نرم افزار گردس جای سوال دارد؟ بازهم تاکید می کنم داده های ncp به هیچ عنوان قابل تایید نیست. چون هر پیکسل ۲٫۵ باشد می شود تقریبا ۲۵۰ در ۲۵۰ کیلومتر که صحیح نیست.
موفق و پیروز باشید

نویسنده : علی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : چهارشنبه, اسفند ۲۷ام, ۱۳۹۹
ساعت : ۱۴:۰۲

با سلام لطفا میتونید احساس دما یا همون دمای احساسی روز ۵ دی ۹۹ که برای کوهنوردان کلکچال حادثه و منجر به فوت ۱۲ عزیز شد رو به دست بیارید : اون روز دما منفی ۳۰ و سرعت باد حدود ۱۱۰ تا ۱۳۵ بوده
ممنون