امروز:سه شنبه, ۱ خرداد , ۱۴۰۳
زمان انتشار : دوشنبه, آذر 3ام, 1393 | پرینت مطلب |سید اسعد حسینی| بازديد: 311 بار

نقشه گرمای بی‌سابقه زمین در سال ۲۰۱۴ منتشر شد

 سال ۲۰۱۴ توانست رکورد گرمای ۱۴۰ سال اخیر را به نام خود ثبت کند و تاریخی شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، زمین در سال جاری رکورد داغ ترین روزهای خود را شکست تا سال ۲۰۱۴ میلادی در تاریخ گرم ترین روزهای جهان ثبت شود. کشورهای متعددی در دنیا با بحران کم آبی، خشکسالی، آتش سوزی و … دست به گریبان بوده اند که در یک دهه گذشته بی سابقه بوده است.

بنا به جدیدترین گزارشات منتشر شده از سوی ادارهٔ ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده آمریکا   NOAA گرمای بی سابقه سال ۲۰۱۴ میلادی از ماه آوریل (فروردین ماه ۹۳) آغاز و تا ماه گذشته (اکتبر) به بالاترین درجه خود رسید. پنج ماه گذشته یعنی اکتبر، سپتامبر، اوت، ژوئن و می نیز به عنوان گرم ترین ماه های سال های اخیر معرفی شده اند که نسبت به مدت مشابه در سال های گذشته رکورد چشمگیری را به ثبت رسانده اند.

سال ۲۰۱۴ میلادی نه تنها رکورد گرم ترین ماه ها در سال های اخیر را به خود اختصاص داده بلکه به عنوان رکورد جدیدی در ۴ هزار ساله عمر اخیر زمین نیز به ثبت رسیده شود.

در نقشه زیر می توان تغییرات دمای هوا در ماه اکتبر (ماه گذشته) را بنا به گزارش ادارهٔ ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده آمریکا مشاهده کرد:

Graph

Record Colest – رکورد سرما

Much cooler than  – بسیار سردتر از حد معمول

cooler than average – سردتر از میانگین

 Near average- معتدل (نرمال)

Warmer than average – گرمتر از حد معمول

Much warmer than- بسیار گرمتر از حد معمول

Record Warmest – رکورد گرما

همانطور که در تصویر بالا نیز دیده می شود، اکثر نقطه های روی کره زمین در طیف رنگی قرمز،صورتی و گل بهی بوده تا به معنای گرم، بسیار گرم و همینطور رکورد گرما باشند. نقاطی که با آب و هوای معتدل و نرمال یا حتی سرد وجود داشته باشند، بسیار کم هستند.



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: سید اسعد حسینی

دکتری اقلیم شناسی از دانشگاه محقق اردبیلی