امروز:پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : چهارشنبه, آبان 28ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 289 بار

برنامه کاهش آلودگی هوا از سال ۸۴ متوقف شد؛ ۱۶ دستگاه مسئولند

همزمان با فصل سرما و تشدید دوباره آلودگی هوای پایتخت که اظهارنظر برخی مسئولان سابق محیط زیست مبنی بر بی‌تأثیر بودن «حذف بنزین پتروشیمی» در کاهش آلودگی هوا را در پی داشت، رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر چند وجهی بودن برنامه پیشگیری از آلودگی هوا گفت: استاندارد کردن سوخت به تنهایی موجب کاهش الودگی هوا نمی‌شود.

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار، معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، برنامه کاهش آلودگی هوا را برنامه‌ای پیچیده و چند وجهی دانست و «اصلاح کیفیت سوخت، «توزیع سوخت با استاندارد یورو ۴ در برخی کلانشهرها» و «رعایت استاندارد در تولید خودروها» را گام‌های اولیه دولت برای کاهش آلودگی هوا دانست و تصریح کرد: یکی از ابعاد مهم برنامه کاهش آلودگی هوا، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و معاینه فنی خودروها است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ۱۶ دستگاه اجرایی کشور، در پیشگیری از آلودگی هوا مسئولیت دارند، آلودگی هوا را مهمترین مشکل محیط زیست دانست و گفت: سال ۱۳۷۹ برنامه کاهش آلودگی هوا برای تهران، کلان‌شهرها و همه شهرهای کشور مطرح شد که اگر به طور دقیق و مستمر این برنامه‌ها اجرا می‌شد، تا حدود ۱۰ سال باید منجر به نتیجه می‌شد.

ابتکار افزود: متاسفانه از سال ۱۳۸۴ برنامه کاهش آلودگی هوا متوقف و از سوی دولت به طور جدی دنبال نشد. ادامه برنامه کاهش آلودگی هوا، مجدد از سال ۱۳۹۲ در ادامه همین برنامه اما با برنامه‌ها و رویکرد جدید شروع شده و کارگروه ملی و استانی آلودگی هوا در شهرهای بزرگ شکل گرفته است که نقش مهمی در اجرای مناسبات و اجرای این برنامه‌ها دارند.

وی همچنین با بیان اینکه صاحبان خودرو در مقابل سلامت مردم متعهد و مسئول هستند، گفت: معاینه فنی مساله مهمی است که در شهرهای بزرگ باید جدی گرفته شود. سازمان محیط زیست پیشنهاد داده است در لایحه کاهش آلودگی هوا زمان معاینه فنی خودروها از ۵ سال به ۳ سال کاهش یابد که منتظر تصویب مجلس هستیم، اما همکاری و مشارکت شهروندان در این زمینه بسیار حایز اهمیت است.

ابتکار اظهار کرد: مساله دیگر در زمینه آلودگی هوا بحث موتورخانه‌ها در شهرهای بزرگ است، در کلانشهرها صدها هزار واحد مسکونی وجود دارد که دارای سیستم گرمایش و سرمایش مرکزی هستند و از سوخت فسیلی نیز استفاده می‌کنند. اگر موتورخانه‌ها به طور مرتب تنظیم نشوند قطعاً مصرف زیاد سوخت فسیلی موجب تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شود که گرم شدن هوا و ‌آلودگی را به همراه دارد.


برچسب‌ها:







avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد