امروز:جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : یکشنبه, آبان 18ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 1,144 بار

خبرهای خوبی در راه هست …

بر اساس برونداد مدل اسمبل صادر شده از سوی مرکز آب و هوایی توکیو از آژانس هواشناسی ژاپن (JMA) برای ۷ روزه مورخ ۱۵ الی ۲۱ نوامبر ۲۰۱۴ (۲۴ الی ۳۰ آبان ۹۳) نقشه نمایه نیمکره شمالی میانگین ناهنجاری ارتفاع ۵۰۰ هکتوپاسکال استقرار یک ناحیه پر ارتفاع را بر روی عرض های جنب حاره تا رو به قطب بر روی شرق اروپا و غرب آسیا نشان می دهد. این فراز بلند پر ارتفاع مانع از تاثیر گذاری توده های آب هوایی ناپایدار که از سوی اقیانوس اطلس در غالب بستر بادهای غربی به منطقه اروپا وارد می شوند به جانب شرقی خود که غرب آسیا و خاورمیانه می باشد بوده و سبب بلاک پهنه آبی مدیترانه و دریای سرخ در این بازه زمانی خواهد بود.بنابر این تراف کم ارتفاع بر روی نیمه غربی اروپا استقرار داشته و چرخش پادساعتگرد جریانات را در این نواحی داریم.

در طی بازه زمانی ۷ روزه ۱ الی ۷ آذر ۹۳، پشته پر ارتفاع مذکور در حد بالایی تضعیف گشته ست و حد جنوبی آن بر روی دریای مدیترانه و سرخ کاهش ارتفاع قابل ملاحظه ای را نشان می دهد. بطوری که در این بازه زمانی مرکز اصلی آن بر روی عرض های بالایی اروپا واقع می گردد. از طرفی میانگین خطوط هم ارتفاع تراز ۵۰۰ هکتوپاسکال بر روی پهنه آبی مدیترانه و خاورمیانه نسبت به هفته آخر آبان به عرض های پایین تری کشیده شده است که بیانکر مطلوبیت نسبی الگوها در این بازه زمانی به جهت شرایط تراز میانی جو می باشد. 

اگر بخواهیم از منظر شرایط سطح زمین به ترسیم وضعیت پارامترها بپردازیم بایستی به این نکته اشاره داشت که طی هفته ۲۴ الی ۳۰ آْبان ۹۳، زبانه های غربی مرکز توده هوای پرفشار آسیا بر روی بخش وسیعی از آسیای میانه، ایران، غرب روسیه، دریای خزر، سیاه، نیمه شرقی مدیترانه و دریای سرخ را در بر گرفته ست. نکته مهم آنکه هنگامی که زبانه های غربی پرفشار سیبری و آسیا با پشته پرفشار اروپا بر روی ایران هم پیوند می گردد اغلب شرایط خشکی را برای کشور به ارمغان می آورد. در این بازه زمانی تراف کمفشار دریای سرخ موسوم به تراف معکوس دریا سرخ بر روی شبه جزیره عربستان و دریای سرخ تضعیف (افزایش فشار) را نشان می دهد.

نکته حائز اهمیتی که در بازه ۱ الی ۷ آذر ۹۳، می توان به آن اشاره داشت، تقویت کمفشار دریای سرخ بوده و خطوط هم فشار دریای سرخ در غالب فشار کمتر از نرمال، کل دریای سرخ، شبه جزیره عربستان و بخش هایی از شرق مدیترانه را در بر گرفته ست. ضن اینکه از میران فشار زبانه های غربی مرکز پرفشار آسیا بر روی نواحی موثر کاسته شده است و آرایش مطلوب تری را در پیش گرفته ست.

مقایسه وضعیت ناهنجاری بارش در ۲ هفته ی ۲۴ الی ۳۰ آبان و ۱ الی ۷ آذر ۹۳ نشاندهنده بازگشت وضعیت مطلوب بارشی کشور در اوایل آذر می باشد.

همانطور که در نقشه های ذیل مشاهده می شود، وضعیت بارشی کشور در هفته آخر آبان در بیشتر نواحی کشور متمایل به کمتر از نرمال بوده و این وضعیت به صورت خط همگرایی بارش دریای سرخ و شرق مدیترانه به سمت نواحی غربی و داخلی ایران طی هفته اول آذر می باشد.

در ادامه پیش بینی درصد نرمال بارش (%) رادر بازه زمانی ۵ روزه طی برهه زمانی ۱۷ الی ۲۲ آبان، ۲۲ الی ۲۷ آبان و ۲۷ آبان الی ۲ آذر ۹۳ را بر اساس خروجی مدل CFS نسخه دوم مشاهده می نمائید:

۱۷ الی ۲۲ آبان


۲۲ الی ۲۷ آبان


۲۷ آبان الی ۲ آذر ۹۳

منبع: آژانس هواشناسی








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد