امروز:جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : شنبه, آبان 10ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 582 بار

پیش بینی وضعیت جوی کشور ویژه ایام تاسوعا و عاشورای حسینی

ضمن قبولی طاعات و عزاداری های شما مخاطبان پیش بینی ویژه وضعیت جوی کشور طی روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی را به سمع و نظر شما عزیزان می رسانیم:

 

بر اساس نقشه های پیش یابی، از روز یکشنبه ۱۱ آبان ۹۳، مرکز یک ناوه عمیق بر روی جنوب غرب روسیه تمرکز خواهد یافت. این سامانه بسیار فعال و دارای هسته سردی می باشد. محاسبات نشان می دهد که طی روزهای تاسوعا و عاشورا این سامانه در بخش های شمالی و غربی کشور فعال بوده و سبب رخداد بارش به همراه کاهش دما خواهد شد.

از اوایل روز دوشنبه ۱۲ آبان ۹۳، با نفوذ زبانه های توده هوای پرفشار سطح زمین به روی بخش های شمالی کشور بارش ها در غرب سواحل خزر تشدید می شود و دریا به شدت مواج خواهد بود. با نفوذ زبانه توده هوای پرفشار از سمت شمال غرب و غرب کشور کاهش محسوس دما آغاز و طی روز های دوشنبه و سه شنبه بتدریج در بخش های شمالی کشور استقرار خواهد یافت.

 

 

در طی روز تاسوعا در استان های واقع در شمال غرب، غرب، سواحل خزر و دامنه های جنوبی رشته کوه البرز با پدیده بارش مواجه خواهیم بود. بارش در شمال غرب کشور عمدتا به صورت برف نمایان خواهد شد. بنابر این انتظار می رود که در استان های آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل، ارتفاعات رشته کوه البرز و زاگرس به سبب بارش برف اختلال در تردد جاده های کوهستانی رخ داده، لذا بایستی اقدامات و الزامات لازم برای شرایط آب و هوایی خاص در این نواحی مد نظر قرار گیرد.

بیشترین میزان ریزش های در روز تاسوعا در استان گیلان متمرکز خواهد بود لذا امکان بالا آمدن آب رودخانه ها و جاری شدن سیل در این استان وجود خواهد داشت.

در روز عاشورا بارندگی ها در نواحی یاد شده تشدید می گردد، در غالب استان های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب کشور، سواحل خزر و دامنه های جنوبی البرز و شمال شرق بارش باران و در نواحی سردسیر ریزش برف پیش بینی می شود.

دریا در روز عاشورا به شدت مواج و طوفانی خواهد بود لذا برای روزهای دوشنبه تا پایان روز چهارشنبه دریای خزر مواج و متلاطم بوده لذا ماهیگران، گردشگران و کلیه افراد از شنا در آب های دریا اکیدا خودداری و استفاده از قایق های سبک و تفریحی بپرهیزند.

در روز عاشورا بر شدت سرمای هوا در نیمه شمالی و غربی کشور افزوده می گردد لذا غالب ریزش ها در روز عاشورا در شمال غرب کشور به شکل برف نمایان می شود و در سایر مناطق مستعد در دامنه های زاگرس و البرز نیز شاید رخداد بارش برف خواهند بود.

در روز عاشورا بیشترین میزان ریزش ها از آن سواحل نشینان گیلکی، استان اردبیل و غرب استان مازندران خواهد بود لذا با توجه به شدت بارش ها در این روز امکان جاری شدن سیل و رانش زمین در این نواحی دور از انتظار نمی باشد. ضمن اینکه در روز عاشورا بارش ها در دامنه های زاگرس مرکزی نیز افزایش خواهد داشت.

 

منبع: irmancy.ir

 



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد