امروز:جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : سه شنبه, آبان 6ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 550 بار

وضعیت جوی کشور طی ۵ روز آینده

مرکز یک سامانه فعال بر روی ایتالیا و جنوب بالکان استقرار دارد. سامانه مذکور در مدت استقرار خود در این مناطق سبب ریزش های سیل آسا در کشور یونان و حومه شده است.

نقشه های پیش یابی بیانگر آنست که امواج ناشی از این سامانه از روز چهارشنبه بخش هایی از غرب کشور کشور را تحت تاثیر خود قرار داده و با تغذیه رطوبتی نسبتا مناسب عرض های جنوبی سبب وقوع بارش هایی در غرب و جنوب غرب کشور خواهد شد. با توجه به اینکه این سامانه از حرکت کندی برخوردار می باشد لذا تا روزهای آغازین هفته آینده به تناوب کشور تحت تاثیر امواج ناشی از این سامانه قرار خواهد داشت.

 

شکل ۱. ارتفاع ژئوپتانسیل تراز ۵۰۰ هکتوپاسکال (دکامتر) و ناهنجاری آن دوشنبه ۵ آبان ۹۳ ساعت ۱۵:۳۰ IRST

 

نکته ای که باید به آن توجه داشت، میزان انحنای خطوط هم ارتفاع ست که طی مدت فعالیت این سامانه نزدیک به حالت مداری می باشد. بنابر این جهت جریانات تراز میانی بیشتر سوی غربی داشته و تراکم خطوط در غرب خاورمیانه و ایران بیشتر می باشد. لذا بیشترین شدت ناپایداری بایستی بر روی نواحی از  غرب و جنوب غرب کشور بوده که با حرکت به سمت شرق از میزان تراکم خطوط کاسته شده لذا انرژی لازم جهت وقوع بارش ها در بخش های داخلی کمتر می گردد.

 

شکل ۲. ارتفاع ژئوپتانسیل تراز ۵۰۰ هکتوپاسکال (دکامتر) و ناهنجاری آن شنبه ۱۰ آبان ۹۳ ساعت ۱۵:۳۰

 

بیشترین میزان بارش ناشی از فعالیت سامانه مذکور تا اوایل هفته آینده بر روی نواحی از میانه غربی کشور و زاگرس مرکزی در جنوب غرب کشور می باشد، مانند استان های کرمانشاه، ایلام، لرستان،‌جنوب همدان و مرکزی، غرب استان اصفهان و استان های چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد و نواحی مرتفع استان خوزستان از جمله استان هایی هستند که به نسبت از بارش های بهتری برخوردار خواهند بود.

 

شکل ۳. مجموع بارش ۱۲۰ ساعت آینده تا شنبه ۱۰ آبان ۹۳ ساعت ۱۵:۳۰

 

به لحاظ دمایی تا روز پنجشنبه تغییرات قابل توجه دمایی در سطح کشور نخواهیم داشت. از روز پنجشنبه به طور نسبی در سواحل دریای خزر افزایش نسبی دما پیشرو خواهد بود این افزایش دما تا روز شنبه در این بخش از کشور تداوم خداهد داشت. ضمن اینکه از روز جمعه با خروج توده هوای سردی که هم اکنون در بخش های شمالی و شمال شرق کشور استقرار دارد از برودت هوا بویژه در شمال شرق کشور کاسته خواهد شد.

 نکته مهمی که باید یه آن اشاره گردد، تلاطم دریای عمان و عرب طی نیمه دوم هفته جاری به سبب عبور یک طوفان دریایی می باشد. طبق برآوردهای انجام شده با گذر یک طوفان حاره ای از آب های شمال اقیانوس هند و دریای عرب به سمت جنوب پاکستان، طی ۴ روز آینده آب های شمال اقیانوس هند متلاطم و طوفانی می باشد. این تلاطم دریا از اواخر وقت روز سه شنبه به آب های دریای عمان رسیده و در بخش های شرقی دریای عمان و عرب دریا بشدت طوفانی و مواج می باشد.

دریا عمان و عرب تا روزهای پایانی هفته متلاطم می باشد که بویژه در روز چهارشنبه و پنجشنبه بیشینه ارتفاع موج می تواند به ۱۲ نات (kt) معادل ۳٫۶ متر برسد.

 

لذا توصیه می گردد، طی روزهای چهارشنبه تا پایان هفته از تردد غیر ضروری در آب های دریا عمان و عرب جدا خودداری شود و قایق های تفریحی و سبک نیز اکیداً از گذر در آب های متلاطم روزهای یاد شده اجتناب نمایند.

 

 

منبع: آژانس هواشناسی



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد