امروز:شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : دوشنبه, مهر 28ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 573 بار

پیش بینی وضعیت آب و هوا کشور طی آبان ماه ۱۳۹۳

دهه اول آبان ۹۳

طی دهه اول آبان ۹۳، میزان ریزش ها بر روی نواحی از استان آذربایجان غربی و شرقی نرمال با تمایل به بیشتر از نرمال خواهد بود.

به سبب تاثیر گذاری جریانات گرم و مرطوب جنوبی از عرض های پایین تر (دریای سرخ) احتمال وقوع فرانرمال بارشی در بخش های میانه غربی کشور، زاگرس مرکزی به سمت البرز مرکزی و ناحیه شمال شرق کشور وجود خواهد داشت.

در بخش هایی از نیمه شرقی کشور برای استان خراسان جنوبی و جنوب شرقی کشور نیز لکه هایی از فرانرمال بارشی دیده می شود.

باید توجه داشت که به طور نرمال میزان بارش ها در نواحی شرقی و جنوب شرق کشور طی اوایل آبان ناچیز می باشد و هر میزان اندک افزایش بارش می تواند نتایج بسیار بالایی در درصد وقوع بارش نسبت به نرمال فراهم آورد.

در سایر مناطق کشور درجاتی از کاهش بارش نسبت به نرمال پیشرو خواهد بود. در استان های جنوبی کشور میزان ریزش ها بسیار ناچیز و نزدیک به ۰ می باشد.

از نظر دمایی در غالب مناطق کشور دمای هوا نسبت به نرمال افزایش را نشان می دهد. این افزایش دما در نیمه شرقی کشور بارزتر خواهد بود. در بخش هایی از زاگرس جنوبی و جنوب شرق کشور ناهنجاری دما نسبت به نرمال تا بیش از ۷ + درجه سلسیوس پیش بینی می شود.

در جنوب غرب کشور در دامنه های زاگرس مرکزی و بخش هایی از استان آذربایجان غربی و شرقی ناهنجاری منفی دما تا ۳ – درجه سلسیوس محتمل می باشد.

 

 

دهه اول آبان ۹۳

ریزش های ماه در طی دهه دوم آبان ۹۳، در بخش های جنوب غرب، مرکز و شمال شرق کشور غالبا فراتر از نرمال پیش بینی می شود.

در نواحی از زاگرس جنوبی، جنوب شرق و بخش هایی از نیمه شرقی کشور میزان بارش ها افزایش قاfل توجهی نسبت به نرمال آن مناطق را با توجه به موقعیت سال نشان می دهند.

دماهای دهه دوم همچون دهه اول در بیشتر مناطق کشور بالاتر از حد هنجار بلند مدت زمان مشابه پیش بینی می شود. این در حالی ست که در مناطقی از کرانه های دریای خزر برای استان های گیلان و مازندران همچنین آذربایجان غربی و شرقی و دامنه های مرکزی زاگرس درجاتی از کاهش نسبت به نرمال را نشان می دهند.

 

 دهه اول آبان ۹۳

طی دهه آخر آبان ۹۳، میزان بارش ها در نوار شمالی کشور قاعدتا تمایل به بالاتر از حد نرمال را نشان می دهد.

در مرکز کشور،‌ دامنه های زاگرس جنوبی، جنوب شرق و بخش هایی از شرق کشور درجاتی از فرانرمال بارشی پیش بینی می شود.

در سایر نواحی کشور ریزش ها نرمال تا کمتر از نرمال دیده می شود.

از نظر دمایی نوار ساحلی خزر، بخشی هایی از شمال غرب کشور و دامنه های زاگرس مرکزی کمتر از نرمال دوره مشابه دیده می شود. این در حالی ست که در غالب مناطق کشور دمای هوا بالاتر از حد هنجار بلند مدت می باشد. در جنوب شرق کشور و زاگرس جنوبی بیشترین میزان افزیش دما نسبت به نرمال پیش بینی می شود.

 

www.irmancy.ir



مطالب مرتبط

نویسنده : محمد Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : پنجشنبه, آبان ۱ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۱۱:۳۹

سلام ممنون از سایت خوبتون من امسال بادوستم میخواییم گندم دیمی بکاریم اوضاع بارندگی امسال پاییز وزمستان استان بوشهر شهرستان دشتی چطوره امسال بنظرتون بکاریم یا نه نقشه های اینده نگری چی میگه ممنون

نویسنده : مهران فاطمی Iran (ISLAMIC Republic Of)
تاریخ : پنجشنبه, آبان ۱ام, ۱۳۹۳
ساعت : ۱۲:۴۹

با سلام و ادب
پیش بینی منطقه ای و محلی کمی مشکل است با توجه به اینکه اداره کل هواشناسی بوشهر سیستم پایش نسبتا خوبی دارد با مراجعه به کارشناسان آن اداره،نسبت به دریافت پیش بینی های کشاورزی اقدام نمایید.
کامروا باشید








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد