امروز:شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : شنبه, شهریور 29ام, 1393 | پرینت مطلب |مهران فاطمی| بازديد: 877 بار

چشم انداز سپتامبر ۲۰۱۴ – آب هوای بریتانیا و منطقه اروپا

نیمه نخست خشک، پایان ماه مرطوب و ناپایدار

تا کنون سپتامبر در سراسر بریتانیا خشک و دما هوا تحت تاثیر یک ناحیه پر ارتفاع مستمر، بالاتر از نرمال بوده است. این وضعیت تا هفته سوم ماه باقی خواهد ماند، سپس به سمت نواحی شمال شرقی محدود شده و بارش رگباری به سمت جنوب غرب بریتانیا حرکت می کنند. نواحی شمالی کشور به مدت طولانی تر عمدتا تا اواخر هفته آینده با هوای خشک درگیر خواهد بود.

شکل زیر مجموع بارش ۲ هفته گذشته نسبت به نرمال را در سراسر اروپا نشان می دهد. نواحی جنوب شرقی قاره با آب و هوای بسیار مرطوب و نواحی شمالی با هوای خشک همراه بوده اند.

 

 

در پس هفته بعد،‌ الگوی آب و هوا بر فرار اقیانوس اطلس تحت تاثیر تحولات مجدد ناحیه گرمسیری واقع خواهد شد و احتمالا به سوی شرایط ناپایدار و مرطوب تر تغییر خواهد کرد. هم اکنون یک موج گرمسیری در حال توسعه در جنوب جزیره کیپ ورد (Cape Verde)  شکل گرفته و احتمالا تا پایان هفته به یک طوفان گرمسیری تکامل یافته تری مبدل شود که به آرامی به سمت غرب حرکت می کند.

 

 

هنوز قضاوت در مورد چگونگی توسعه آن زود است، اما مدل های کامپیوتری حرکت یک سایکلون را در راستا شمال غرب و سپس شمال شرق در میانه اطلس تا پایان هفته ۲۰ سپتامبر نشان می دهند. از این برهه به بعد طوفان گرمسیری تحت تاثیر روباد (jet stream) واقع شده و می تواند در هر مسیری در شمال اطلس در بازه زمانی ۲۰ الی ۲۴ سپتامبر طی مسیر نماید. بنابر این به دقت مورد تعقیب واقع خواهد شد. بدترین حالت مسیری مشابه طوفان بردا (Bertha) در اواخر آگست به سوی شمال غرب بریتانیاست و بهترین وضعیت هم مسیری مشابه طوفان کریستوبال (Cristobal) به سوی ایسلند می باشد.

 

 

۱۰ سپتامبر ۲۰۱۴ – weatherchannel بخش بریتانیا / ترجمه مهرداد شهبازی

irmancy.ir



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: مهران فاطمی

مهران فاطمی دانشجوی دکترای آب و هواشناسی گرایش مخاطرات آب و هوایی دانشگاه یزد