امروز:جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : شنبه, مرداد 11ام, 1393 | پرینت مطلب |حمزه احمدی| بازديد: 535 بار

خرد پیشینیان در مورد نقش باد در سلامتی و تاثیر فاکتور باد بر روی فرهنگ و مسائل اجتماعی

بدون بکارگیری روشهای تحقیقی مدرن، چینی های زمان باستان تصویری از باد در ارتباط با بیماری را نقاشی نموده اند که خیلی نزدیک به آن چیزی است که ما امروزه می دانیم. طب سنتی چینی شش فاکتور مختلف هوا که بر روی سلامتی تاثیر می گذارند را شناسایی نموده است. یکی از این شش فاکتور پارامترباد است. براساس فلسفه چینی، باد به تنهایی به ندرت قادر به ایجاد بیماری است. این پارامتر در ارتباط با فاکتورهای دیگر مانند سرما یا گرما بر روی سلامتی تاثیر می گذارد. زمانی که باد موجب اختلال در بدن انسان می شود، اغلب در ابتدا بخش های بالا تنه را تحت تاثیر قرار می دهد، سردردها، مشکلات تنفسی، جراحت گلو، چشم ها و بینی که همگی در ارتباط با پارامتر باد رخ می دهد.
تاثیر فاکتور باد بر روی فرهنگ و مسائل اجتماعی
در بعضی از کشورهای اروپایی، اثرات بیماری ناشی از باد در قانون به رسمیت شناخته شده است. دادگاههای کشور سوئیس به طور نمونه، اثرات منفی بادهای فون را بعنوان یک فاکتور تسکین دهنده رفتار تبهکاری تایید کرده اند. یک باد گرم همسان، با نام شراف sharav در فصل بهار و اواخر تابستان در منطقه اسرائیل (رژیم اشغالگر) وزش می یابد، با احتمال قوی قضات دادگاه در قضاوت جرائم و محاکم قضایی که در همین زمان یا در واقع در زمان وزش باد رخ بدهد ملایم تر برخورد خواهند نمود.
در حالت هوشیاری و نا هوشیاری باد فاکتوری استرس زا است. استرس واکنش به باد فقط احساسی یا فیزیولوژیکی نیست. اگر شما در بیرون در معرض باد قرار بگیرید، شما به وسیله باد محسوس خواهید شد. احساس نسیم آرام بر روی پوست شما می تواند تسکین دهنده باشد. اما به نظر می رسد انسانها آستانه پایینی نسبت به باد دارند. در باد قوی پوست انسان شروع به انتقال سیگنال های اخطار دهنده به مغز می کند، و موجب می شود تا ما احساس پریشانی کنیم و شاید کمی آزرده و مضطرب شویم. این به این خاطر است که زمانی که تندباد ضربه بر روی پوست شما وارد می سازد اصطکاک به وجود می آورد. این مسیر تنفسی و چشمهای شما را خشک می کند، موجب غلظت بیشتر ریز گردها می شود، و آلرژن و مواد ریز را در هوا منتشر می سازد. شاید خیلی شگفت اور نباشد، اما بدن انسان اگر تحت تنش قرار بگیرد واکنش نشان می دهد.
بعضی از دیده بانان معتقدند که زمانیکه باد با سرعتی بیش از ۲۰ متر در ساعت می وزد موجب می شود که انسانها بطور غریزی به همدیگر اعلام کنند که به فکر پناهگاه باشند، یا در بعضی از مکان های امن به پایین دولا شده تا زمانیکه وزش باد تمام شود. مطالعات فیزیولوژیکی نشان می دهد که باد موجب بروز دادن دیگر غرایز اولیه در مرد و زن می شود هر جنس بطور متفاوتی در زمان وقوع باد عکس العمل نشان می دهد. مردها در حالت عصبی، بی قراری و هیجان زدگی تمایل دارند باد به آنها بخوره و برای هر آنچه که پیش میاید خود را آماده میکنند. زنان تمایل دارند به صورت غیر فعال واکنش نشان دهند و ترجیح می دهند به جستجوی پناهگاه باشند. امروزه برای زنان و مردان پیر یا جوان آشکار است که هر روزی که باد می وزد غدد برون ریز بصورت هورمونهای آدرنال واکنش نشان می دهند همانند شرایطی که انسان به مبارزه یا پرواز واکنش نشان میدهد.
Refrence: Pat Thomas. 2004. Under the Weather How the weather and climate affect our health. First Published by Fusion Press. LONDON.



مطالب مرتبط








avatar

نویسنده: حمزه احمدی

دانشجوی دکتری آب و هواشناسی کشاورزی دانشگاه حکیم سبزواری